behöver avväxla en bärande vägg och fick från konstruktören att fästa pelarna i golvet med vinkelplåtar. Det blir fult och synligt då jag tänkte behålla träets naturliga färg. Hur kan man lösa det så man inte ser det? Balken ovan skruvas med universalskruvar snett in i balkarna. Men mot golvet går ju inte det.

Du skulle kunna skruva ett färste i golvet och trä på balken på det och sen skruva i överkant.

Tex ngn form av bult/armeringsjärn eller liknande som man sen borrar ett hål för i balken. Tanken är väl att fästet i golvet skall hindra sidledes rörelse.
Då blir fästet dolt.

J
K kladde skrev:
behöver avväxla en bärande vägg och fick från konstruktören att fästa pelarna i golvet med vinkelplåtar. Det blir fult och synligt då jag tänkte behålla träets naturliga färg. Hur kan man lösa det så man inte ser det? Balken ovan skruvas med universalskruvar snett in i balkarna. Men mot golvet går ju inte det.
Kan du borra in en plugg mitt i som du även borrar ned i golvet..

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hm det måste jag undersöka. Måste vara en rejäl plugg i så fall balkarna är 115x115

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Du skulle kunna skruva ett färste i golvet och trä på balken på det och sen skruva i överkant.

Tex ngn form av bult/armeringsjärn eller liknande som man sen borrar ett hål för i balken. Tanken är väl att fästet i golvet skall hindra sidledes rörelse.
Då blir fästet dolt.
Tack. Skulle vara ett annat alternativ. Undrar bara var man hittar en sån.

Köp en lång betongskruv typ 12-14 mm i diameter 200mm lång. Skruva ner halva längden och kapa av skallen. Borra motsvarande hål i pelaren och trä ner stolpen med plast emellan betong och trä.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
J
K kladde skrev:
Hm det måste jag undersöka. Måste vara en rejäl plugg i så fall balkarna är 115x115
Det kan vara gängstång eller liknande den behöver inte vara så lån utan bara låsa stolpen i sidled i botten..

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J
T Troberg skrev:
Exakt. Det handlar ju inte om stora krafter, och den lär inte lyfta.

Jag skulle använt ett par M10 skruvstift: [länk]

Å andra sidan så använder jag dem till allt, så vad vet jag...
Ja är det träbjälklag under så blir dom toppen..

Jag förstår bara inte hur den sista halvan ska skruvas in. Om skruven är inskrivad i betong hur skruvar jag den i balken? Den ligger ann mot en vägg

J
K kladde skrev:
Jag förstår bara inte hur den sista halvan ska skruvas in. Om skruven är inskrivad i betong hur skruvar jag den i balken? Den ligger ann mot en vägg
Du skruvar inte den i stolpen utan bara borrar ett hål i stolpen i samma dimension som metalstången och när den är skruvad i golvet så trär du på stolpen..

Men står stolpen emot en vägg är det ju enklare att skruva stolpen direkt i väggen med konstruktionsskruv tex..

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Problemet är ju bara att det är en konstruktör som har gjort en beräkning och vet inte om det kommer accepteras ur hållfasthetsmässigt perspektiv. Men att skriva den i väggen kanske funkar.

Tack alla.

kan du så skruva den mot väggen.
Du kan ju borra och försänka montageskruven, och sen, om du vill, plugga dessa hål så ser du inte skruvhuvudena.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.