MathiasS MathiasS skrev:
5-minuts craft. Vad är det?

Jag läser branschreglerna från ybg.

Jag har inte sagt att man inte bör lägga pappremsan i spackel. Jag har sagt att det blir bättre om du limmar. Det har hela tiden framgått i Ybg att de mest utsatta skarvarna ska limmas.
Läs 6.3.1 från Ybg och ditt inlägg där du skriver att man inte bör lägga pappremsan i spackel då ser du. Jag kan inte lära ut något till någon som inte ens förstår sig själv.

EddieHansson EddieHansson skrev:
Limning är iaf OK enligt YBG Yrkesmässig behandling av gipsskivor:

[bild]

[länk]
Gäller avskurna kanter och fogsprång.
Var god och läs själv.

EddieHansson
J J Vos skrev:
Läs 6.3.1 från Ybg och ditt inlägg där du skriver att man inte bör lägga pappremsan i spackel då ser du. Jag kan inte lära ut något till någon som inte ens förstår sig själv.
I 6.3.2 står det:
Försänkta långkanter med fogsprång överstigande toleransen kan behandlas på samma sätt som en skuren kant. Ovanstående behandlingsgång kan även utföras på försänkta kanter då du istället vill limma remsan.

EddieHansson
J J Vos skrev:
Gäller avskurna kanter och fogsprång.
Var god och läs själv.
"Ovanstående behandlingsgång kan även utföras på försänkta kanter då du istället vill limma remsan."

J J Vos skrev:
Är det ok om vi läser 6.3.2 också?

MathiasS MathiasS skrev:
Är det ok om vi läser 6.3.2 också?
:rofl: Om du först läser 6.3.1 och förstår sammanhanget. Fattar fortfarande inte hur du får till det som att man inte bör spackla in remsan.;)

• Gilla
Nickesågen
  • Laddar…
J J Vos skrev:
:rofl: Om du först läser 6.3.1 och förstår sammanhanget. Fattar fortfarande inte hur du får till det som att man inte bör spackla in remsan.;)
Jag ska förklara för dig en gång så kan vi släppa det sedan.

Du skrev att remsan bör spacklas in. Jag säger att inspackling inte har företräde före lim, det går lika bra att limma (det är vad jag menade med att säga att den inte bör spacklas in, jag förstår att det kan missförstås som att det är fel att spackla). Dessutom är det så att de knepigaste skarvarna limmar man, i nuvarande utgåva av YBG är det raka skarvar, i tidigare utgåvor anvisades även att skarvar runt fönster osv skulle limmas men det tror jag är borta nu.

Så, vill du använda order "bör" så får du säga att remsan BÖR spacklas ELLER limmas och att raka kanter SKA limmas.

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
(det är vad jag menade med att säga att den inte bör spacklas in, jag förstår att det kan missförstås som att det är fel att spackla).
Du behöver inte förklara något för mig:crysmile:. Du hade fel och viftar bort det med texten som jag citerar här ovan medans du låter det framstår som om jag har fel.:thinking:
Det finns hopp för dig ifall du vill bli politiker. :rofl:

J J Vos skrev:
Du behöver inte förklara något för mig:crysmile:. Du hade fel och viftar bort det med texten som jag citerar här ovan medans du låter det framstår som om jag har fel.:thinking:
Nej jag har förklarat för dig vad du missförstod.

• Gilla
mickeforsberg
  • Laddar…
M mickeforsberg skrev:
Du frågar om källan till Mathias påstående, men har du en källa på ditt påstående om att det skulle bli värre att limma pappersremsan?.
Var och när påstod jag det?

Mikael_L
J J Vos skrev:
Det enda DU bevisar är att du inte är läskunnig.
Det enda alternativet är att du är inte kan medge att du har fel och hellre ljuger för din egen fåfängas skull.

MathiasS MathiasS skrev:
Dessutom är det så att de knepigaste skarvarna limmar man, i nuvarande utgåva av YBG är det raka skarvar, i tidigare utgåvor anvisades även att skarvar runt fönster osv skulle limmas men det tror jag är borta nu.
Om tak och golv-vinkel står det fortfarande så.
Men andra hörn verkar de nu helt och hållet ange att vinkelskena ska användas.

Redigerat:
  • Gilla
Gabbe1 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det enda alternativet är att du är inte kan medge att du har fel och hellre ljuger för din egen fåfängas skull.
Du får gärna förklara vad felet är och vad jag ljuger.

Men MathiasS har ju förklarat för dig att du missförstod hans inlägg. Till ditt försvar så gjorde jag det med när jag läste det första gången.
Han menar att det inte är fel att limma remsorna. Vilket är helt korrekt.

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
P Mattiaz skrev:
Men MathiasS har ju förklarat för dig att du missförstod hans inlägg. Till ditt försvar så gjorde jag det med när jag läste det första gången.
Han menar att det inte är fel att limma remsorna. Vilket är helt korrekt.
Jag förstår det. Jag har aldrig påstått att det är fel att limma. Jag frågade bara efter en källa på att det är godkänt att limma. Den fick jag. Utöver det blir jag kallat för lögnare och fåfängd. Det är en väldigt dåligt sätt att diskutera saker och jag är väldigt förvånad att MikaelL använder denna okunstruktiva metoden. Jag hade respekt för honom tidigare, men...

J J Vos skrev:
Var och när påstod jag det?
Du påstod det inte rakt upp och ner, däremot i ditt första inlägg så säger du bl.a. att man bör spackla och ifrågasätter varför man ska hålla på med lim, vilket lätt tolkas som att du indirekt påstår att det är bättre att spackla in remsan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.