Hej!

Har spacklat första vändan i taket (gips). På långsidan av gipset finns en inpressning där glasfiberremsan kan limmas upp snyggt i skarverna.

Men jag har även en skarv mellan kortsidor där det inte finns någon nedsänkning. Således undrar jag hur en målare gör här? Jag kan ju limma remsan utanpå pappret och spackla över, men det blir ju en liten bulle.

Hur brukar man göra?
 
Grada med kniv och spackla igen utan remsa är min lekmannaåsikt.
 
Sätt remsa som vanligt, och spackla brett. Kanske tre ggr om du har otur. Det är min fackmannaåsikt.
 
Det sista förslaget tyckte jag inte lät så bra, blir ju höjdskillnader

Vi gjorde såhär sist, gradade med kniv, drog en liten latexfog så de hade kontakt med varandra, men drog av den ganska djupt, därefter spacklade som vanligt när det hade torkat. Detta gjorde att spacklet inte sprack i framtiden till skillnad från så vi gjort första gången, och då enligt åsikt nr 1.
Mvh Nicholas
 
Nej, det blir inte nivåskillnader om du spacklar brett och under förutsättning att underlaget är byggt så att du kan skruva kortsidorna.
 
nu fattar jag inte hur ni menar och kan säga att det blir bra så. Om man har 2 plana ytor i samma höjd, sätter man då en remsa och spacklar över så blir det ju självklart en förhöjning i skarven, eller?

Mvh
 
Sätter du ingen rämsa i kortsidorna kommer det garanterat att spricka, jag spacklar kortsidorna 3 gånger med en slutligbredd på ca 50 cm, då ser man inte höjdskillnaden.

/Peter
 
Jag håller med alla. Det kommer spricka om man inte sätter remsor och det är svårt att få remsorna att inte synas (jag misslyckades i alla fall).
Kanske om man är duktig på att spckla brett så kan det gå.
 
Precis som Gomma skriver så spacklar man ca 30-50cm brett och jag brukar använda en bredspackel på 350mm sista draget. Remsan är ju bara några tiondels millimieter (0,2mm) och risken är väl större att gipsskiveskarven kan variera mera och även ha någon "skavank". Men jag är inte proffs utan glad amatör.
 
ok i see...Annars så jag sa med latexfog och sedan spackla, det fungerade utan att spricka, bara så ni vet.

Mvh
 
Hehe. Du har inte tänkt på att det inte spricker efter en kvart, utan kanske om en månad, eller två år. Då är det mindre roligt att göra om det hela. Men du verkar ha hittat det ultimata sättet så...
 
målaren som gjorde första vändan spacklade alla skarvar, därefter tänkte han limma remsorna. mina remsor jag fått av min far är nog närmre 1mm än 0,2. Har jag fått något gammalt junk från 70-talet? :-)
 
Jag har också haft äldre modellen och det är stor skillnad, dags att köpa nytt kanske.
 
jag skall köpa nya remsor om en timme. sedan antar jag att jag slipar ned spacklet målaren lade i fogarna, därefter limmar jag på remsorna (jag tänkte använda tapetlim) och därefter får man bredspackla?
 
5.2 racing skrev:
Hehe. Du har inte tänkt på att det inte spricker efter en kvart, utan kanske om en månad, eller två år. Då är det mindre roligt att göra om det hela. Men du verkar ha hittat det ultimata sättet så...
detta gjordes i maj och still going strong!
Så vem vet, kanske har jag hittat den ultimata lösningen då! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.