2 137 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Limma remsor i gipstaket
Sida 1 av 2
Hej!
Har spacklat första vändan i taket (gips). På långsidan av gipset finns en inpressning där glasfiberremsan kan limmas upp snyggt i skarverna.
Men jag har även en skarv mellan kortsidor där det inte finns någon nedsänkning. Således undrar jag hur en målare gör här? Jag kan ju limma remsan utanpå pappret och spackla över, men det blir ju en liten bulle.
Hur brukar man göra?
Har spacklat första vändan i taket (gips). På långsidan av gipset finns en inpressning där glasfiberremsan kan limmas upp snyggt i skarverna.
Men jag har även en skarv mellan kortsidor där det inte finns någon nedsänkning. Således undrar jag hur en målare gör här? Jag kan ju limma remsan utanpå pappret och spackla över, men det blir ju en liten bulle.
Hur brukar man göra?
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Grada med kniv och spackla igen utan remsa är min lekmannaåsikt.
Sätt remsa som vanligt, och spackla brett. Kanske tre ggr om du har otur. Det är min fackmannaåsikt.
Det sista förslaget tyckte jag inte lät så bra, blir ju höjdskillnader
Vi gjorde såhär sist, gradade med kniv, drog en liten latexfog så de hade kontakt med varandra, men drog av den ganska djupt, därefter spacklade som vanligt när det hade torkat. Detta gjorde att spacklet inte sprack i framtiden till skillnad från så vi gjort första gången, och då enligt åsikt nr 1.
Mvh Nicholas
Vi gjorde såhär sist, gradade med kniv, drog en liten latexfog så de hade kontakt med varandra, men drog av den ganska djupt, därefter spacklade som vanligt när det hade torkat. Detta gjorde att spacklet inte sprack i framtiden till skillnad från så vi gjort första gången, och då enligt åsikt nr 1.
Mvh Nicholas
nu fattar jag inte hur ni menar och kan säga att det blir bra så. Om man har 2 plana ytor i samma höjd, sätter man då en remsa och spacklar över så blir det ju självklart en förhöjning i skarven, eller?
Mvh
Mvh
Precis som Gomma skriver så spacklar man ca 30-50cm brett och jag brukar använda en bredspackel på 350mm sista draget. Remsan är ju bara några tiondels millimieter (0,2mm) och risken är väl större att gipsskiveskarven kan variera mera och även ha någon "skavank". Men jag är inte proffs utan glad amatör.
Hehe. Du har inte tänkt på att det inte spricker efter en kvart, utan kanske om en månad, eller två år. Då är det mindre roligt att göra om det hela. Men du verkar ha hittat det ultimata sättet så...
detta gjordes i maj och still going strong!5.2 racing skrev:
Så vem vet, kanske har jag hittat den ultimata lösningen då!