Jag har köpt laminat (virrvarr, perstorpslaminat). Hittade den på calexicowood.se/laminatskivor. Laminatskivan är 0,7 mm tjock och har ytan 1300x3050 mm. Den ska jag använda som stänkpanel i köket, både över diskbänken och bakom spisen. Vid spisen tänkte jag låta skivan gå bakom den vägghängda fläktkåpan och använda totala bredden (1300 mm).
Jag funderar på om det går att limma laminatskivan direkt på gipsskivan som nu sitter på väggen. Är det någon här som har erfarenhet av det?
Alternativet är att limma laminatet på en skiva och sedan limma skivan på väggen. Är det någon som har erfarenhet av det och vilken typ av skiva passar bäst (MDF, plywood, masonit eller annan board)? Behöver man ha spärrlaminat på baksidan eller är det bara på bänkskivor man brukar ha spärrlaminat för att skivan inte ska slå sig? Jag har tittat på stänkpanel från LG och den verkar inte ha spärrlaminat. LG's stänkpaneler tycker jag är lite för tjocka och enligt uppgift finns de inte i den bredd/höjd som jag önskar (max 1200 mm). Exempel på LG:s stänkpanel med det laminatet som jag köpt finns här
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...-lg-collection-easy-laminat/p-1153611-1153635
Hälsningar
Fredrik