Hej. Är nybliven husägare och kraftig nybörjare med allt vad Martin Timellprojekt heter.

Vi tänkte limma upp en glasvägg i vårt badrum i en befintlig kaklad duschhörna. Vi tänkte på Vitros blocklocksystem. Väggen kommer bli 5 x 10 block stor.

Då undrar jag:
*Måste plastlisten som fästs mot golv och vägg borras eller räcker det med lim? Enligt Vitros knapphändiga hemsida räcker det med lim men K-rauta säger vi måste borra både golv och vägglist.

*Eftersom väggen kommer placeras i befintlig duschhörna är det fall både mot mitten och inåt så att säga. Hur får jag detta i våg? Murar upp en liten klack? Vad ska jag använda då?

*Hur bred är listen och ska klacken vara lika bred exakt eller ska den vara lite bredare?

*Ska man silicona mot vägg och golv?

*Om någon därute har en 5 block bred blocklockvägg (standard inte pegasus), Hur bred är den då exakt? Vi har 985 mm att få plats med den på...

Andra tips eller så?

Mvh
//Johan

Hej,

"Måste plastlisten som fästs mot golv och vägg borras eller räcker det med lim? Enligt Vitros knapphändiga hemsida räcker det med lim men K-rauta säger vi måste borra både golv och vägglist."

Nej meningen är ju att du skall slippa göra hål i tätskicktet, lyssna mindre på K-rauta. Vad dock noga med att underlaget är rent.

"Eftersom väggen kommer placeras i befintlig duschhörna är det fall både mot mitten och inåt så att säga. Hur får jag detta i våg? Murar upp en liten klack? Vad ska jag använda då?"

Du måste som du säger mura upp en klack så att underlaget blir i våg. Vad du skall använda för bruk/puts vet jag inte. Tänk ochså på att vägg/golv vinkeln måste vara 90 gr hela vägen så att säga.

"Ska man silicona mot vägg och golv?"
Nej, tror inte det. Vi har inte gjort det. Vatten kommer att både leta sig in och ut mellan klinker/kakel och glasblocksfogen. Det är ju tätskicktet under klinker/kakel som skyddar. Dessutom ser det säkert konstigt ut med silicon där.

"*Om någon därute har en 5 block bred blocklockvägg (standard inte pegasus), Hur bred är den då exakt? Vi har 985 mm att få plats med den på..."
Jag kan mäta hemma och meddela (har det inte i huvudet). Enligt anvisningarna blir ju en "original" vägg 970 mm bred, så även om du råkar smeta på mer lim än nödvändigt så bör du klara det.

Limmet tar en väldig tid (ca 3 veckor) på sig att härda. Du kommer innan fogning att tycka att väggen känns väldigt ranglig. Efter fogning och härdning av limmet kan du lätt luta dig mot väggen, då är den helt stabil.

Tack för dina svar... Blev betydligt klokare än vad jag blivit hos 2 olika handlare. Virto har ju ingen support själva...

Någon som kah tipsa om vad jag ska använda för att gjuta upp en klack? Den ska ju tåla vikten och stå i vatten... :)
Klacken blir inte mer än ett 4-5 mm hög för att kompensera för fallet...

mvh
//Johan

hej
jag gjöt upp min "klack" med klinkersfix

Kolla Vetros hemsida där finns monteringsanvisning och en filmsnutt att kolla på.

Fäster klinkerfix på kakel/klinkerplattor utan problem? Säkert en dum fråga... Behöver man rugga upp ytan? Plattan är inte helt blank...

Tack för alla tips... Snart har jag samlat mod att gå på detta själv trots tummen mitt i...:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.