Byggahus.se

Limma duschvägg?

1. N
    Medlem · Skåne · 66 inlägg

nohope

Medlem
    Hej,
    Håller det att limma fast aluminiumprofilerna med typ pl400 på en 900x900 duschhörna,
    en sådan där dörrarna går att fälla in mot väggarna?

Tack på förhand!

2. yxet
    Medlem · uppsala · 495 inlägg

yxet

Medlem
    klart det håller!vet inte just om pl 400 är det bästa,men det vet ju färghandlarn

3. Cheever
    Medlem · Sthlm · 306 inlägg

Cheever

Medlem
    Varför limma när det finns skruv? Vad ska du limma mot? Kakel? Jag skulle göra mig besväret att borra lite...

4. N

nohope

Medlem
    Limma mot kakel ja, tänkte om det var bättre att limma för att slippa borra hål i tätskikt.
    Jag har reglar där jag skall fästa så det är väl egentligen inte hela världen att borra, plugga och skruva.

5. nino
    Renoverare · Dalarna · 10 103 inlägg

nino

Renoverare
    Silicone funkar fint att limma med också. Se bara till att göra rent under och tejpa fast skenorna så dom inte flyttar sig

• Laddar…
  6. hajof70
    Medlem · Stockholm · 954 inlägg

hajof70

Medlem
    Om du limmar, se till att limmet är gjort för att tåla fuktbelastning. Jag har köpt ett Casco "extrasuperlim" för att limma mina väggar. Förutom att det tål mycket hög belastning (typ glasdörr 110cm) så tål det också kontinuerlig fuktbelastning. Men sen kommer jag nog sätta någon skruv i överkant trots allt...

7. J
    Medlem · Västerbotten · 1 124 inlägg

jenfor

Medlem
    Då är det bara att hoppas att plattsättarn inte fuskat med fixen under kaklet...

Själv har jag borrat OCH limmat med silicone. Dörrarna är riktigt tunga och belastningen stor i den övre infästningen.

• Laddar…
  8. M
    Medlem · Sthlms · 17 inlägg

Mike Wazowski

Medlem
    Lita aldrig på bara lim. Allt som ska sitta kvar säkert måste fästas mekaniskt.
    Gammalt byggdjungelordspråk.

9. N

nohope

Medlem
    Blir nog att borra, plugga, skruva och silicon.

Tack för alla svar.

10. D
    Medlem · 7 inlägg

Ducceper

Medlem
    Hej,

Jag måste limma mina 90x90 duschväggar för den ena väggen bestående av riktigt hårt klinker går inte ens att borra i med diamantborr!

Har någon förslag på lim?

11. fremax
    Husägare · Västmanland · 1 355 inlägg

fremax

Husägare
    Ta inte pl400 .. då kan man lika gärna svetsa fast väggen..
    Kör ett ms polymer lim , har använt mycket MS Instant från Würth, funkar toppen. Men gärna något elastiskt lim som GÅR att ta bort om det behövs.

Med vänlig hälsning, fremax

12. D
    Medlem · 7 inlägg

Ducceper

Medlem

Tack !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.