Det här kan ju bli en evighetstråd att skriva i när man samlar sig inför en komplicerad limning. Eller sätter sig ned i soffan efter en avslutad komplicerad limning.

Jag valde det senare. Två knöliga limningar. Den andra (på bilden) består av 27 delar. Jag hade torrpassat alla delar i förväg och hade ett koncept för hur jag skulle sätta samman dem. Den här delen/komponenten/whatever kräver ett lim med lång öppettid. Väldigt lång. Dessutom skall delen ingå i en trädgårdsmöbel, så det duger inte med vitlim. Jag valde ett tvåkomponentlim av Urea-formaldehyd-typ. Man blandar ett pulver med vatten. Finns hos Axminster under namnet Cascamite. Pulvret är givetvis väldigt fuktkänsligt, så förvaringen är en utmaning.

Självfallet var delen inte vinkelrät efter ihopsättning. En tving på diagonalen löste det. Nu är jag rätt nöjd efter dagens limfrossa.

Komponent av trädgårdsmöbel med 27 limmade delar ihållna av fyra tvingar för torkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
quazi och 6 till
  • Laddar…
Jag får det till ca 11 delar, var är resterande 16? Fattar inte riktigt heller vad som limmas, trodde det var spjälorna men de ute till höger har ingen tving.

Säkert bara jag som e trög...eller bara jag som vågar fråga och sen framstå som veckans dumstrut när svaret visade sig va enkelt.

Hmm :thinking: 2 sidostycken 9 spjälor samt 16 mindre bitar mellan spjälorna?, därav skruvarna i ändarna? :)

Telefonsurfar, ser inte riktigt några småbitar...jo om jag zoomar rejält så. Förstår dock inte småbitarnas funktion, @mattiasp äger ju en domino:). Men han är också smart så det finns säkert en bra förklaring.

Jo, så här är det. Sidorailsen är spårade och ribborna ska in i spåret. Inga konstigheter med det. Detta är en prototyp till en modifierad stol efter Elsa Stackelbergs klassiker, som görs av Fri Form.

Originalet är ganska taffligt ihopkommet, och sitter ihop med klammer. Inget snyggt snickeri. Jag har valt att göra stolen i ek och rostfritt stål, och den ska användas utomhus. Tanken är att behålla formspråket och måtten från originalet, men med ett snyggare snickeri och vissa förändrade detaljer för att förbättra rötmotstånd och hållbarhet.

Sidoribborna sitter skruvade som synes. Förborrat, försänkt och skruvat. För att förbättra styrkan och underlätta positioneringen har jag fyllt spåret mellan ribborna med eklistbitar som passar i spåren. Nu sitter ribborna som om de vore tappade i sidostyckena, vilken bör göra konstruktionen duktigt stark. (Nja, inte riktigt egentligen -nacken, som ger en stor del av tappfogens styrka, saknas ju). Jag har spänt med tving tills skruvarna monterades. I mitten fick jag ta en tving eftersom det saknas skruv. Tanken är att stolen ska hålla ihop även om limmet inte gör det.

Och jo, jag har en Domino, och den har använts i projektet. Däremot har jag inte använt färdiga Dominos, utan gjort egna i ek. Då kan man dessutom göra dem i fullbredd. 31,8 mm om jag minns rätt. Bredare tapp ger ju en starkare förbindning.

Originalet. Finns i lite olika material. De vi har är i Furu. Här en stol i teak:
Prototyp av modifierad stol i ek med rostfritt stål, innefattande skruvade sidoribbor och förbättrad hållbarhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Ok, efter denna lilla beskrivning förstår jag första inlägget bättre.

Tar inte på mig dumstruten för så uppenbart var det inte;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.