SSSS SSSS skrev:
Roligt projekt och fina renderingar, denna tråd ska följas!
Vad kul ! :-)

Det gäller bara att ha koll på alla sidotrådar @ramafred skapar också. ;)

• Gilla
ramafred
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det gäller bara att ha koll på alla sidotrådar @ramafred skapar också. ;)
Kan ju inte göra det enkelt för folk med alla mina idéer och funderingar... :geek::crysmile:

Varit lite slö med uppdateringar. Ser nu att det typ är en månad sen jag la upp bilder på det riktiga huset.

Förra helgen blev det stenspräckning. Borra och slå kilar. Har grävt ur rätt mycket jord och börjar nu komma ner till vettigt djup.

De gamla stockarna för bjälklaget ska vi ta bort, de står på plintar idag, samt cellplasten mot grundmuren.

Fortsätter med stenspräckning och jordskyffling i helgen. :sweat:

Fick iallafall svar från kommunen att vi enbart behöver göra en anmälan om rivning av del av huset, då vi ska riva den gamla utbyggnaden sen. Lite enklare än rivningslov iaf.

Inre renoveringsarbete på ett gammalt hus med exponerade trästockar, rivet golv och spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i gammalt hus med synlig grus och trasigt bjälklag.
Skapa konto

Stor sten som delvis grävts fram under husrenovering med grus och jord omkring.
Skapa konto

• Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
Helgens nöje blev mer stenspräckning, grävning och utforsling av det. Riktigt tungt, då allt lär göras för hand. Fast det är kul med fysiskt arbete. Man får leka strongman med stenarna för att få ut dem genom fönstrena. :strong:

Fick hjälp med rabatterna så nu ser det nästan ut som någon bor i huset. Även om så inte är fallet. :)

Tog en bild för att visa hur pass nära marken varit till reglarna i "krypgrunden". Det var inte så överallt, men nästan.Grävit ur några kubik med jord. Sten överallt. En hel del kvar....

Utgrävd krypgrund med synliga träreglar och stenar, verktyg i förgrunden.
Skapa konto

Flyttade även det mesta av stenarna vi fått ut från huset till tomtgränsen så vi kan bygga ställning sen.

En hög med stora stenar och en grävd jordhög i en trädgård som visar arbete med stenspräckning och grävning.
Skapa konto

Blev lite kvar dock, de tar vi på torsdag !

Hög med utgrävda stenar nära husvägg och rabatt vid en renovering.
Skapa konto

Rabatten välstädad. Inte mitt verk.

Välstädad rabatt med blommor och grönska framför rödmålat hus, soligt väder.
Skapa konto

En liten bild från igår kl 17, fint väder och 20+. Perfekt. Kommer få fin kvällssol på tomten på somrarna. Nu står solen så högt på dagen så har inte mycket skugga att tala om. Till vänster syns ett halvrivet uteröm.

Solljus över en välskött trädgård vid en svensk villa, halvfärdigt riven uthusvägg till vänster, med svensk flagga.
Skapa konto

Igår blev det mer utgrävning i krypgrunden. Köket. Det som tar tid är inte själva grävandet utan att få ut allt bös då man måste upp med spaden i ögonhöjd för att kasta ut det genom ett fönster...

En röd husvägg med synlig isolering och öppet fönster, skottkärra med grus framför, omgiven av gröna träd och buskar.
Skapa konto

Har även en teori om att det timmer som är rötskadat har blivit angripet av hästmyra tidigare. Inte sett några myror nu när jag kört med stämjärn och yxa i det. Inga larver eller dylikt heller. Skadorna är ju väldigt lokala och precis där kylskåpet stått, i det hörnet var också en ventil igentäppt. Kan ju givetvis vara något annat skadedjur som dragit iväg när vi började riva i isolering med mera, det har ju varit minusgrader flera gånger i huset.

Att jag fick teorin om hästmyra är främst för att den här stora krabaten gick förbi mig när jag satt och fikade på trappen. Nu finns ju hästmyror i princip överallt så den kanske bara var ute på promenad. :)

Stor myra på en strukturerad yta, eventuell hästmyra som diskuteras i renoveringsprojektet.
Skapa konto

Ska se om jag kan fota lite idag. Någon kanske kan vara behjälplig.

Så där då, lite mer gjort.

Vi håller på att göra iordning rivningsplanen för tillbyggnaden, ska försöka skicka in den i veckan så får vi se vad kommunen säger. När vi rivit den kan vi börja byta tak på torpet.

Träffat flera grannar som kommit in och hälsat på oss på tomten och önskat oss välkomna till byn. Känns riktigt kul!

Skadade trästockar i en byggnad med tecken på röta, en bit borttagen syll och en stödjande regel.
Skapa konto

Bestämde mig för att ta tag i det ruttna hörnet. Typ obefintlighet kvar av syllen samt hörnet och även börjat röra sig upp emot stockvarv #2.

Del av träfasad på hus med synlig skada och isolering, understödd av provisoriskt stöd.
Skapa konto

En del av syllstocken borttagen till första plinten. Jackade i en regel för att stötta upp hörnet något. Även om jag inte tror det sjunker.

"Urjackningen" jag gjorde för regeln ser stor ut från utsidan men det var mycket dåligt på nedersta delen av den stocken.

På måndag ska jag ringa till en kille som har såg och höra om han har några hyfsat torra stockar, så kan jag nog ge mig på detta ordentligt..

Avslutar med 2 naturbilder :)

Majestätiskt träd med tjock stam och spridande grenar mot en klarblå himmel, omgivet av grönska.
Skapa konto
Vy av en lantlig trädgård med grusgång, grön gräsmatta, träd och ett staket, dimmig landsbygdsbakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Okej, inte gjort supermycket vettigt denna vecka, känns det som. Mycket jobb just nu.

* Fixat en todo lista i huset.

* Mailat konstruktör om offert på ritningar till tillbyggnaden. Kanske ritar själv. Mest för jag är konstigt snål ibland.

* Löst lån av byggställning till torpet, så vi kan byta tak samt foga om skorstenen. Samt även en skräpcontainer för de gamla betongpannorna.. Kostnad: Diesel till lastbilen.. Bra med kompisar! :cool:

* Kanske också en prisvärd lösning med gammalt tegel från en bondgård. Färdigpatinerat...

* Byggnadsnämnden sammanträder den 30e men ingen aning om de tar upp något så simpelt om våran anmälan om rivning av del av byggnad. Känns som en handläggare borde kunna lösa det? I dunno... Får väl se om vår rivningsplan duger för kommunen.

* Huggit bort mer gammalt timmer som varit rötskadat.

* Konstaterat att insekterna inte är hästmyror utan trägnagare i någon form efter samtal med saneringsfirma.

Åsa Lund
R ramafred skrev:
* Konstaterat att insekterna inte är hästmyror utan trägnagare i någon form efter samtal med saneringsfirma.
Vilket är minst dåligt?
Kul med begagnat tegel om det funkar

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vilket är minst dåligt?
Kul med begagnat tegel om det funkar
Bägge är väl inte bra men vad jag förstod så var fukten problemet till stor del då de gillar fuktigt och rötskadat virke... mjukt och bra..

Ingen husbock dock vad jag kunnat hitta.. det är bra för de äter tydligen allt utom kärnvirke..

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Går några veckor mellan varje update.

Har blivit en weekend i Varberg. :) Skönt med lite semester. 21-22 grader i havet!

Solnedgång över en lantlig stig med träd och stenmur, solstrålar som belyser landskapet.
Skapa konto
Solnedgång över ett grönt fält med stenmur i förgrunden och hus i bakgrunden.
Skapa konto

Fick godkänt i förra veckan för anmälan. Tog mindre än 2 veckor. Så nu ska det rivas, lär även göra klart alla ritningar.

Räcker det med att skicka in bygglovsritningarna för att få startbesked från kommunen eller vill de ha tekniskt samråd först? Vore fantastiskt att få plattan klar nu till höst och stomme rest samt tätt utvändigt. Då kan vår tidsplan kanske hålla..

Vi plockade av pannorna på utbyggnaden men har sparat dem på torpet då det saknas papp på den delen.

Renovering pågår med borttagna takpannor och byggnadsställningar vid röd trähusfasad.
Skapa konto

Även investerat i en släpvagn, underbart. Så vi har dragit 3 svängar till tippen med isolering och gips, så jäkla skrymmande grejer... Allt trä och eldbart sparar vi på baksidan och kastar på brasan i vinter :-)
Blev en obromsad fogelsta, 750kg.

Släpvagn fullastad med säckar och skräp, redo för tippen, parkerad bredvid en container.
Skapa konto

Plockade även ganska rent i gamla "kuvösen" som vi haft som mellanlagring. Frysboxen ska flyttas.. :rofl:

Rivningsarbete på utbyggnad med öppna stommar och spridda byggmaterial på marken, synlig frysbox och släpvagn i bakgrunden.
Skapa konto

Fick även bort alla plattor som låg där.

Insidan på utbyggnaden ser ut så här just nu = kaotisk.

Kaotisk inomhus rivningsplats med synlig isolering, avrivna väggplattor och rivningsavfall på golvet.
Skapa konto

• Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Igår körde jag ett race och rev det sista av uterummet. :cool:

Rivet uterum med spillror på marken vid röd husvägg, grönska och fruktträd i bakgrunden.
Skapa konto

Imorgon fortsätter rivandet...

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nu händer det grejer, farstukvisten är riven, hela utbyggnaden är utriven invändigt. Det som tog typ mest tid var isoleringen.

Rivningsarbete inuti ett hus med synligt träbjälklag, upprivet golv och väggar, samt byggverktyg och materialrester.
Skapa konto

På torsdag ska vi plocka ner fönster med mera, lär ju även såga råsponten så vi kan riva ner takstolarna med :geek:

• Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Vi fortsätter.

Idag sågade jag bort det mesta av råsponten och flyttade ytterdörren till gaveln på timmerdelen, så vi kan låsa om det.

Renoveringsarbete där råspont sågats bort och ytterdörren flyttats, med synlig isolering och byggavfall.
Skapa konto

Farstun där ytterdörren var.

Renoveringsprojekt med borttagen råspont och flyttad ytterdörr, exponerad isolering och elskåp.
Skapa konto

Efter flytt. Nej vi har ingen el inkopplad :rofl:

Renoveringsprojekt med borttagen råspont och flyttad ytterdörr i en byggnads gavel.
Skapa konto

Sågat bort råspont på ena sidan.

Renoveringsprojekt med borttagen råspont, exponerad stomme och tillfälliga stöttor på ett hus.
Skapa konto

Luftigt och bra!

Målet är att riva hela utbyggnaden till söndag. Så vi kan plocka ner pannorna på torpet, lägga råspont samt pappa & läkta. :D

Nu börjar det kännas lite mer som vi är på väg åt rätt håll!!! (y)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Igår fick vi ner takstolarna, lite klurigt, så jä*la mycket spik..

Hus under renovering med takstolar delvis nedtagna och väggar i rivningsprocess, omgiven av grönska.
Skapa konto

Idag åkte alla väggar ner.

Nedrivna takstolar och spikrester på en byggplats med spridda byggmaterial i bakgrunden.
Skapa konto

Vägg 1 mot gaveln
Nedrivna väggelement och takstolar med synlig isolering, röran av byggmaterial på gräsmark.
Skapa konto

Mot skogen
Hus under renovering med borttagna väggar och takstolar, omgivet av byggavfall och en skogsbackgrund.
Skapa konto

Lite kvar... stökigt som bara den..

Rödfärgad stuga under renovering med borttagna väggsektioner och isolering synlig, omgiven av byggnadsställning.
Skapa konto

Mycket bättre.

Hann även med flytt av ställning imorse för att förbera inför takfixandet..

Imorgon river vi det sista av det som är kvar vid entrén och taknocken...

• Renoveringsarbete på ett rött trähus med väggar delvis rivna, ställning på marken, och skog i bakgrunden.
    Skapa konto
Sådär. Då var utbyggnaden i princip riven förutom några smådetaljer. Och givetvis plattan då. :rolleyes:

Den är dock en låg prioritet. Eventuellt om min polare som skulle hjälpa oss med grävningen får tag i ett bilningsaggregat till sin maskin så tar vi sönder den eller om jag lånar en större Hilti. Nu är prio att få taket helt och tätt.

Vi plockade bort nästan all "drev" i stockarna då det var glasull. Innanför fanns det hampa med mera. Vi ville inte ha massa väta i glasullen, så tänkte de va lika bra. På vissa ställen märktes det av att huset haft besök av insekter med mera. Huset är ju gammalt så inte så konstigt. Nåja det försvinner när vi slår på ny panel.

På de övriga 3 sidorna kommer vi enbart riva bort panelen och slå på ny windy samt ny panel.

Rödmålad timmerstuga under renovering med borttagen panel och skydd med presenning, omgiven av byggmaterial.
Skapa konto

Säkrade upp med lite presenning då det började regna. Andra regnskuren på typ, 5-6 veckor? Röd trästuga under renovering, med borttagen utbyggnad och presenning över taket, omgiven av skog.
Skapa konto

Midsommar ser bra ut på prognosen så förhoppningsvis kan vi få vädertätt tak.

Planeringen är att börja kasta av tak torsdag kväll, vi borde kunna få ner det på 1-2 timmar ungefär, sen ny råspont + papp + ströläkt på fredag/lördag.

• Gilla
Fredagscola och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.