Personligen så undrar jag om det inte kan kännas som att tillbygget är just ett sådan. Det är ju lite som en tunnel att gå genom. Om du "förlänger" den östra väggen på det ursprungliga huset så får du en betydligt större öppning och passage. Du kan ju göra en ritning och sedan rendera lite.

Den västra väggen på tillbygget, den som är 2450 mm vad finns utanför den? Skulle det vara något att ha som blickfång? Ett stort, icke öppningsbart fönster från golv till tak skulle kunna vara en feature och ett ljusinsläpp, lite beroende på vad som finns utanför.

En annan tanke är ju att göra hela passagen i glas, fast det beror ju på insyn och risken för att det blir ett växthus.

Har du funderat på att öppna dörren till det norra sovrummet inåt? Kommer den dörren att vara öppen eller stängd dagtid? Om öppen så blockerar den garderoberna och stängd så kan det bli mörkt istället. En variant kan ju vara en skjutdörr?

Åsa Lund
Yttervägg är inte billigt...
Jag hade hellre gjort en planlösning som utgår från två rektangulära planlösningar/ byggnader som ger en bra helhet när allt är klart. Att det nya huset delvis täcker gamla gaveln, fram till badrummet.
Kanske kan ni bo i det gamla huset under tiden ni bygger. Sedan öppnat upp till nybygget när det är klart.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S Senior skrev:
Personligen så undrar jag om det inte kan kännas som att tillbygget är just ett sådan. Det är ju lite som en tunnel att gå genom. Om du "förlänger" den östra väggen på det ursprungliga huset så får du en betydligt större öppning och passage. Du kan ju göra en ritning och sedan rendera lite.

Den västra väggen på tillbygget, den som är 2450 mm vad finns utanför den? Skulle det vara något att ha som blickfång? Ett stort, icke öppningsbart fönster från golv till tak skulle kunna vara en feature och ett ljusinsläpp, lite beroende på vad som finns utanför.

En annan tanke är ju att göra hela passagen i glas, fast det beror ju på insyn och risken för att det blir ett växthus.

Har du funderat på att öppna dörren till det norra sovrummet inåt? Kommer den dörren att vara öppen eller stängd dagtid? Om öppen så blockerar den garderoberna och stängd så kan det bli mörkt istället. En variant kan ju vara en skjutdörr?

Absolut, något att testa...!

Där är det skog, fast ganska fin. Vi har förmodligen tänkt oss ett fönster där! Ingen insyn alls så det gör inget. Ungefär som man ser på nedan rendering från kontoret/gamla köket mot fönsterdörren ut mot "baksidan"

På din fråga om dörren så hade vi nog tänkt oss en skjutdörr, då man nog helst vill ha den öppen dagtid!

(Bortse från att stockarna går åt fel håll på renderingarna)

Rendering av ett inomhusperspektiv med öppen dörr ut mot skogen, inrett med bokhylla och växt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rendering av ett hemmakontor med skrivbord, dator, bokhylla och tänkt placering för en skjutdörr mot baksidan.
Skapa konto

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Yttervägg är inte billigt...
Jag hade hellre gjort en planlösning som utgår från två rektangulära planlösningar/ byggnader som ger en bra helhet när allt är klart. Att det nya huset delvis täcker gamla gaveln, fram till badrummet.
Kanske kan ni bo i det gamla huset under tiden ni bygger. Sedan öppnat upp till nybygget när det är klart.
Absolut inte, det är skitdyrt...

Jag förstår din synvinkel. Det är väl görbart men då hamnar vår brunn inomhus, vilket jag inte vill, om inte någon kan övertyga mig om att det är kul att dra upp 83m slang inomhus den dagen pumpen rasar? :sweat: Den ligger ungefär 1m från ytterväggen som det är nu, nästan i mitten, så passagen sneddar på den med en halvmeter ungefär.

Boendesituationen är inte ett problem, vi har en lägenhet som vi enbart betalar avgiften för (bostadsrätt), inga lån på det. Avgiften är låg. Vi vill helst va så klara som möjligt innan vi flyttar in.

Kan lika gärna lägga in resten av interiörrenderingarna jag gjort. Dessa gjorde jag innan vi fick huset, men de stämmer hyfsat med hur vi tänkt.

Hade väl en tanke med passagen att det ska bli lite "aha-upplevelse" när man rör sig igenom den.

Nåja, bilder är kul så varsågoda :D:)

3D-rendering av sovrum med träsäng, trägolv, hängande lampa och konst på väggen.
Skapa konto
3D-rendering av en hall med gul dörr, spegel, taklampor, och en öppning mot en grönskande trädgård.
Skapa konto
3D-rendering av en ljus vardagsrumsinteriör med matplats, kök och utsikt till en veranda.
Skapa konto
3D-rendering av ett sovrum med kontorshörna, träpanel, skrivbord och öppen passage.
Skapa konto
3D-rendering av ett modernt badrum med kombinerad tvättstuga, duschhörna och fönster med utsikt.
Skapa konto
3D-renderad bild av ett sovrum med murad öppen spis, träbjälkar och säng i dagsljus.
Skapa konto
Interiörrendering av en passage i ett hus med trägolv, vitmålade väggar och solljus som strömmar in.
Skapa konto
3D-rendering av ett modernt vardagsrum med matplats, soffa, stora fönster och solstrålar på golvet.
Skapa konto

• Gilla
Ramnemark och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
Vilka renderingar du har lyckats göra! :love:

När det gäller skjutdörrar och sovrum kan det vara bra att tänka på att skjutdörrar inte dämpar ljud lika bra som en vanlig dörr.

Spännande projekt, ska bli kul att följa!

Väldigt snygga renderingar; vilken mjukvara är det du använt? :)

BirgitS BirgitS skrev:
Vilka renderingar du har lyckats göra! :love:

När det gäller skjutdörrar och sovrum kan det vara bra att tänka på att skjutdörrar inte dämpar ljud lika bra som en vanlig dörr.
Tack så mycket, det som tar tid är att lägga till all dekor, så att renderingen ser ut som en bostad och inte bara en tom lokal. :)

Ja, det är ju ett dilemma. Något vi får fundera på tills vi behöver ta det beslutet. Är ju ett tag kvar.. :crysmile:

S Setomidor skrev:
Spännande projekt, ska bli kul att följa!

Väldigt snygga renderingar; vilken mjukvara är det du använt? :)
Kul ! Det är bra med en liten journal, då ser man vad som händer känner jag. Känns liksom inte som det händer något emellanåt :rofl:

Tack! Modellerna är gjorda i Sketchup, sedan exporterade till Lumion. :)

Igår hanns det med lite arbete igen. Igår kväll skottade jag ut allt spån ur den gamla lilla matsalen. 1½ timma tog det och 16 sopsäckar med spån, givetvis med massa kalk i så det var dimma i huset. Som jag sedan tömde på gården. Skiten brinner ju inte heller, det brinner iofs men så jävla långsamt och ryker bara.... Något tips på vad jag kan göra med det?

Renoveringsprojekt av en gammal matsal med pågående golvarbete och synliga träreglar.
Skapa konto

Lite bättre!

Gammalt och nytt golvvirke i en hög med synligt damm och spån.
Skapa konto

Provade köra av en av de gamla golvplanken med en stålborste och vinkelslipen.
Kanske kan man göra något av detta. :)

Noterade också att det är lite skillnad på dagens virke (C24, 45x95) och det gamla undergolvet... Jag skrev det säkert tidigare att jag provade bända upp några plank, men 40-50mm golvplanken spikade med 4 tum, de gick bara sönder så blev att såga upp det. Brinner länge och bra dock!
En hand håller två trästycken för att jämföra gammalt och nytt virke med synliga sågspår och träfibrer.
Skapa konto

• Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Vi körde allt vårat till återvinningen när vi skottade ut våra golv från sågspån.

Annars kan man och man har ork och tid pressa dem till pellets.

sir_daniel sir_daniel skrev:
Vi körde allt vårat till återvinningen när vi skottade ut våra golv från sågspån.

Annars kan man och man har ork och tid pressa dem till pellets.
Okej, blir nog som så att vi ska ta dit en container senare i år och fylla med skräp. Så detta får nog ligga på baksidan av tomten tills dess.

Det har jag inte tid eller ork med. :rofl::crysmile:

Kul projekt! Skulle dock oroa mig för att det blir mycket döda/icke privata ytor. Skulle man lyfta upp tillbyggnaden och istället ha den mot långsidan på nuvarande byggnad skulle mindre yta behöva vikas åt hallar och korridorer.

Noterar också att ni nästan fördubblar boytan utan att tillskapa ett enda ytterligare rum. Större och bättre rum, absolut, men fortfarande i allt väsentligt tre rum och kök. Är det rätt val?

Dysterkvist eller bara förtjust i att ställa jobbiga frågor? Jag kanske är både och!

R ramafred skrev:
Okej, blir nog som så att vi ska ta dit en container senare i år och fylla med skräp. Så detta får nog ligga på baksidan av tomten tills dess.

Det har jag inte tid eller ork med. :rofl::crysmile:
Tänk på att då blir det blött, tungt och kladdigt, men du kanske kan lasta det med maskin?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kul projekt! Skulle dock oroa mig för att det blir mycket döda/icke privata ytor. Skulle man lyfta upp tillbyggnaden och istället ha den mot långsidan på nuvarande byggnad skulle mindre yta behöva vikas åt hallar och korridorer.

Noterar också att ni nästan fördubblar boytan utan att tillskapa ett enda ytterligare rum. Större och bättre rum, absolut, men fortfarande i allt väsentligt tre rum och kök. Är det rätt val?

Dysterkvist eller bara förtjust i att ställa jobbiga frågor? Jag kanske är både och!
Absolut inte dysterkvist! Bra frågor. :)

Angående privata ytor, syftar du då på egna rum eller bara att vi kommer ha mycket glasyta på just tillbyggnaden? Passagen vetter mot skog, baksidan av utbyggnaden vetter mot skog, ena kortsidan mot vårt garage. Insyn från grannar är noll, om man inte har kikare. Från vägen ser man väl in via uppfarten, om man stannar och verkligen försöker, det är väldigt mycket växtlighet på tomten, buskar med mera. För oss är det viktigt att sovrummen kan vara mer privata, men ändock luftiga och med plats för ordentlig förvaring.

Här är vår utsikt från den mittersta pardörren, där vi tänkt placera matbordet. Det lilla man kommer se in är ungefär från där bilen står.

Vinterutsikt från en pardörr visar en snötäckt trädgård med träd och fotspår som leder mot en parkerad bil i bakgrunden.
Skapa konto

Döda ytor, hmm, det gamla köket kommer bli mitt kontor, då jag jobbar en del hemifrån, sen kommer vi att få 2 toaletter och lite mer tvättmöjligheter. Passagen kommer vara så bred så man kan ha en byrå där, om man vill. Vi har en friggebod på tomten som kan nyttjas som gästrum när det klämmer, dock kommer det ena sovrummet bli gästrum om vi inte bestämmer oss för barn.

Ja, vi fördubblar ytan, nästan, innan vi fick huset hade vi tänkt att enbart renovera det och bo på 70m2, vi sökte inte efter något stort. Den här tillbyggnaden kändes dock väldigt rätt med tomten och huset, sen fick vi de ekonomiska möjligheterna.

Är en hall, passage, verkligen så dåligt? I det här fallet vill vi göra något speciellt av den. Därav utformningen. :)

Jag är definitivt ingen arkitekt dock. Och inget av det jag ritat är hugget i sten. :D Så alla synpunkter och åsikter är välkomna.

sir_daniel sir_daniel skrev:
Tänk på att då blir det blött, tungt och kladdigt, men du kanske kan lasta det med maskin?
Det är redan blött och kladdigt. Flera grannar har maskin så får väl fråga lite snällt. :geek:

Om någon undrar vart inspirationen kom från fönsterdörrarna så se nedan.. Lingbo Kulturfönster.

Röd träfasad med rad av höga pardörrar i glas mot en bakgrund av skog och himmel i skymningen.
Skapa konto
Utsikten från en rödmålad stuga med pardörrar och fönster vetter mot skogen, omgiven av grönska och stenmur.
Skapa konto

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, jag tänkte nog mest på den inre hallen/datorrummet och svårigheten för er eller kommande ägare att dela av de stora sovrummen i flera. Så privat inom huset, inte med fönsterpartierna i åtanke.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, jag tänkte nog mest på den inre hallen/datorrummet och svårigheten för er eller kommande ägare att dela av de stora sovrummen i flera. Så privat inom huset, inte med fönsterpartierna i åtanke.
Ja jag förstår. Ett dilemma som inte helt enkelt löses då det är timmer i den delen. Jag tror det är en grej vi får leva med. :thinking:

Tack för synpunkterna ! Uppskattat, verkligen.(y)(y)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Så, nu har vi tänkt lite granna. Tack för inputen vi fått, grymt bra att få konstruktiv kritik så man kan reflektera.

Då brunnen ligger ungefär 3m från husväggen som det är nu, jag hade ju mätt fel. Så kan vi förlänga huset med cirka 2-2.5m.

Provade rita om och ändra lite. Vi får här ett hus med ett tak som är helt lika samt en till huskropp. Passagen blir mindre "outnyttjad(?)".

Bilderna får tala. Jag la inte ner mycket tid på detta utan mest för att få fram tankarna. Hallen blir rätt stor men tänkte att det är ju inte dumt, om man får barn, med barnvagn och allt vad det innebär. Även en hyfsad separat tvättstuga/grovingång på baksidan. Passagen blir såklart svår att inreda men där placerade jag en hel del glas. OM man vill kan man istället för det andra sovrummet i den översta delen, göra om badrummet till en klädkammare med vidare passage in i ett större badrum.

ALLT är inte utmärkt på planlösningen men renderingen visar nog lite tankegångar.

Och ja, det blir ett fönster i tvättstugan !.. :)

Massa bilder.

Planlösningsförslag
Planritning av ett hus med inredda rum inklusive kök, sovrum, badrum och hall.
Skapa konto

Utvändigt

3D-rendering av ett rött hus med tegeltak, extra huskropp och glasveranda i lummig miljö.
Skapa konto
3D-rendering av utökad röd huskropp med sammanbindande passage och stora fönster, omgiven av trädgård.
Skapa konto
Rendering av ett rött hus med förlängning och glasparti i lantlig miljö.
Skapa konto
3D-rendering av en utbyggd röd villa med två huskroppar och anslutande passage mot en lummig trädgård.
Skapa konto

Stora sovrummet
3D-rendering av ett sovrum med synliga takbjälkar, säng, konst på väggen och solstrålar genom fönstret.
Skapa konto
Sovrum med brinnande öppen spis, träbjälkar i taket, säng och solstrålar genom fönstret.
Skapa konto

Hall
3D-rendering av en rymlig hall i ett hus med öppna dörrar till andra rum och inredningsdetaljer.
Skapa konto
3D-renderad bild av en rymlig hall med fönster, ljusinsläpp och inredningsdetaljer.
Skapa konto

Kontor
3D-rendering av ett modernt hörnkontor med träpanel, fönster och skrivbord.
Skapa konto

Vardagsrum/Kök/Passage
3D-rendering av ett ljust och luftigt köksutrymme med matbord, stolar och inbyggd köksinredning under en lutande takkonstruktion.
Skapa konto
Interiörbild som visar passagen från en hall till ett vardagsrum med köksdel i ett hus, med glaspartier och utsikt mot trädgården.
Skapa konto
Interiör av ett ljusinsläppt vardagsrum med matbord, soffa och öppna dubbeldörrar.
Skapa konto
Inredd matsal med träbord, stolar och sideboard, stora fönster som släpper in solljus.
Skapa konto

• 3D-rendering av en huskorridor med spegel, hallmöbel, tavelvägg och öppna dörrar.
    Skapa konto
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.