Hej
Har någon råkat ut för detta med sin pelletskamin? Vänligen se foto.

Eldlågan såg väldigt agressiv ut igår..vass drog åt ett håll, och imorse blev det svartare och svartare så man knappt såg elden.
Glaset rengjordes igår!!

Nu när vi skulle start den lät den annorlunda fläkten brummade extra högt, den har aldrig låtit på det sättet så vi valde att avbryta antändningen.
Då stod det "cooling" och fläkten fortsatte att snurra och låta i ~ 4min till innan den stängdes av.

Kaminen är en "Lilla frö" och vi har eldat i den i 3veckor utan problem (den är ej ny, ingick i husköpet)
Vi har dammsugit i skålen och runtom och rengjort varannan dag både i och glasruta. Eldar 1 ggn om dagen.

Det luktade inte annorlunda igår eller imorse när den brann.

Tacksamt för snabbt svar om någon vet eller har en gissning på vad som kan vara på tok.

• Ventilationsöppning med damm och smuts i ett kök, sedd uppifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen till forumet!

Jag vet väldigt lite om pelletskaminer, men att lågan drog åt ett håll, kan det tyda på att kaminen drar luft någonstans ifrån som den inte ska?

Ett generellt tips är att ni letar reda på bruksanvisningen och läser igenom den ordentligt. Kanske står det något under ”felsökning”? Kanske bör något underhåll utföras (tätning av lucka, sotning av fläkt, rengöring av brännarhuvud..?)

[EDIT]: Här har du en bruksanvisning: https://kmp-ab.se/onewebmedia/Manual Lilla Frö serie 2.pdf

Jag har i ögonblicket samma problem och det beror på att det blåser rejält just och att just skorsten och pelletskamin är känslig för detta. Vad jag förstått har LillaFrö endast rör ut genom väggen? Är uttaget utsatt för vind?

Hos mig beror det främst på vindriktningen - och det kan då även påverka ljudet.

Jag har inte LillaFrö utan kamin med skorsten på taket.

Redigerat:
Haft samma problem på min. Kolla att luckan till pelletsförrådet tätar som den skall. På min hade fästet som sitter under luckan gängats upp. Börja med att kolla det.

T THCH skrev:
Hej

Eldlågan såg väldigt agressiv ut igår..vass drog åt ett håll, och imorse blev det svartare och svartare så man knappt såg elden.
Glaset rengjordes igår!!

Nu när vi skulle start den lät den annorlunda fläkten brummade extra högt, den har aldrig låtit på det sättet så vi valde att avbryta antändningen.
Då stod det "cooling" och fläkten fortsatte att snurra och låta i ~ 4min till innan den stängdes av.

Kaminen är en "Lilla frö" och vi har eldat i den i 3veckor utan problem (den är ej ny, ingick i husköpet)
Vi har dammsugit i skålen och runtom och rengjort varannan dag både i och glasruta. Eldar 1 ggn om dagen.

Tacksamt för snabbt svar om någon vet eller har en gissning på vad som kan vara på tok.
Tack för alla tips och svar.
Vi har fått olika felmeddelanden och även bytt fläktmotorn nu utan framgång.

Allt är dammsuget rengjort och även kollat så det är tätt i luckorna.

Byte av styrkort nästa?

• Gilla
Sven Paulin
  • Laddar…
Har du ställt in pellets matningen? Du kan låta kaminen själv räkna ut hur mycket pellets som behövs vid varje påfyllning. För mycket pellets gör också så att luckan sotar igen. Om pelletsen är fuktig får du också sotig kamin. Men börja med att ställa in matningen.

T Thomas Melander skrev:
Har du ställt in pellets matningen? Du kan låta kaminen själv räkna ut hur mycket pellets som behövs vid varje påfyllning. För mycket pellets gör också så att luckan sotar igen. Om pelletsen är fuktig får du också sotig kamin. Men börja med att ställa in matningen.
T Thomas Melander skrev:

Hej
Vi provade att ställa in den enligt olika inställningar vi hittat på nätet, men den hoppade inte igång tyvärr.

Jag hittar inte i manualen hur man låter kaminen själv räkna ut matningen.
Behöver display enheten uppgraderas!?

Senaste felkoden efter fläktmotorbytet är:
Drgt err : Driftstopp fläktsensor

Kanske hjälper det att byta kabel..om det är kortslutning i den som kmp drag killen sa..:thinking:

Hej,
Har du version 1 el 2 av Lilla Frö? Version 1 kan inte uppdateras.
Jag har manual för version 1 på pdf. Skall försöka ladda upp den här till dig.
Thomas

T Thomas Melander skrev:
Hej,
Har du version 1 el 2 av Lilla Frö? Version 1 kan inte uppdateras.
Jag har manual för version 1 på pdf. Skall försöka ladda upp den här till dig.
Thomas

Tack, men jag har ärvt en manual som kom med kaminen och jag har även tankat ner en
Lilla frö v1 är den vi har.

T Thomas Melander skrev:
Här är manualen.
(y)Tack yes,
Det är den jag har .

Får öppna kaminen igen se om ngt är glappt och imorgon byta kabel..annars styrkortet nästa för då har vi provat allt.

Vilka dos inställningar har du?

T THCH skrev:
Hej

Glaset rengjordes igår!!

"Drgt err driftstopp fläktsensor "

• Digital display som visar 145,5 °C och felmeddelandet "Drgt Err" med en upplyst grön varningslampa.
    Skapa konto
  • Digital display som visar 14,5°C och "Driftstopp kt sensor" med en varningsikon och en lyckad lysdiod.
    Skapa konto
T THCH skrev:
Hej

Glaset rengjordes igår!!

T Thomas Melander skrev:
Här är manualen.
Ngn som har en aning om var fläktsensorn sitter?
Den står inte med i konstruktionsritningen till kaminen. Ej

Efter att ha bytt fläktmotor, öppnat o gått igenom varenda kabel och tryckt till dem ordentligt , rengjort o blåst bort lite skit från flamvakten så hoppade den nu igång. (y)

• En igångsatt kamin med synlig låga bakom glasrutan.
    Skapa konto
  • Gilla
Skogsmusen och 1 till
  • Laddar…
Hej har en fråga hur kommer man till inställningar för fläktens hastigheter hittar inte i service läge Krister

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.