3 027 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Liknande standard som Trivselhus?
Hej,
Ska begära priser från ett antal hustillverkare. Har tänkt begära pris från Trivselhus och A-hus.
Vilka mer skulle ni rekommendera? De bör ha likvärdig standard/konstruktion på husen och ska gärna ha byggt ganska många hus.
Ska begära priser från ett antal hustillverkare. Har tänkt begära pris från Trivselhus och A-hus.
Vilka mer skulle ni rekommendera? De bör ha likvärdig standard/konstruktion på husen och ska gärna ha byggt ganska många hus.
Jag skulle kolla med Eksjöhus, kanske willa nordic och Sävsjö trähus. Jag personligen valde i sista änden mellan Eksjöhus, A-hus, Västkustvillan och Smålandshus. Vi valde de sista o det ångrar vi inte. Ett litet företag men mycket professionella, vet att en del av dem har rötter i Trivselhus.
Hm, vill bara påminna om att så kallad hög standard inte är lika med bra finnish på slutprodukten 
Sävsjö trähus skulle jag vilja säga ligger i en helt annan klass än Trivselhus. Mycket mer gedigen konstruktion än Trivselhus som lägger diffspärren direkt innanför gipset (och ev. skivmaterial). Men om du vill ha denna typ av konstruktion borde Myresjöhus kunna vara en kandidat.
Finns väl olika bud på lämpligheten att lägga diffspärr direkt under gipsen, man lär få mycket fler hål i plasten jämfört med om det ligger 45-reglar med isolering innanför plasten? (Tänkte på eldosor etc).
Hört att Sävsjö bygger med råspont i innerväggarna, det är det inte många andra av kataloghusen som gör!
Apropå Trivselhusstandard - du såg väl gårdagens avsnitt av PLUS ang. enstegstätade fasader och Trivselhusköparna...?
/A
Hört att Sävsjö bygger med råspont i innerväggarna, det är det inte många andra av kataloghusen som gör!
Apropå Trivselhusstandard - du såg väl gårdagens avsnitt av PLUS ang. enstegstätade fasader och Trivselhusköparna...?
/A
När det gäller diffspärrens placering är ialla fall min åsikt klar - det finns absolut INGA fördelar med att ha den liggande direkt innanför gipset/skivan. Jag vet inte hur stor det egentliga problemet är, men bara vetskapen om hur noggrant hantverkare arbetar (i detta fall elektriker som måste täta vid varje uttag) , skruvar för tavelkrokar och hyllor som kommer att punktera spärren gör att jag inte vill ha denna tickande mögelbomb i mitt hus.
Råspont är det nog bara Sävsjö av de större tillverkarna som använder, men hos många kan få OSB istället. Där har Sävsjö ett litet, men dock klart, plus!
Jag såg inte Plus, men problemet med de enstegstätatade putsfasaderna tycker jag inte riktigt är Trivselhus fel. Det är snarare hela byggbranschen som strulat till det genom att ta fram en idiotisk teknisk lösning som även andra tillverkare använder.
Råspont är det nog bara Sävsjö av de större tillverkarna som använder, men hos många kan få OSB istället. Där har Sävsjö ett litet, men dock klart, plus!
Jag såg inte Plus, men problemet med de enstegstätatade putsfasaderna tycker jag inte riktigt är Trivselhus fel. Det är snarare hela byggbranschen som strulat till det genom att ta fram en idiotisk teknisk lösning som även andra tillverkare använder.
Klicka här för att svara