9 778 läst ·
38 svar
10k läst
38 svar
Lika många sätt att göra på som medlemmar på Byggahus.se?
1 meter? Shit i skogen! Måste man ner så långt? Fast... när du inte gjort det själv än kanske du reviderar din uppfattning när du står där med spadeninjonil skrev:
Orörd schaktbotten på frostfritt djup sjunker inte. Man kan alltså skita i makadam om man känner för det. Använd bara minimalt med sand för att jämna av botten så att trycket fördelas absolut horisontellt. Jag har på uppdrag av arkitekter ställt plintar på orörd schaktbotten och frostfritt djup. Skillnaden mellan att gjuta i schaktet och att ställa dit prefab är inte särskilt stor. Men tipset om att gjuta en klump och sedan stoppa gjutrör i klumpen är vettigt, då får man motsvarigheten till en prefabplint med platta i botten. Eftersom schaktet antagligen blir mycket bredare än plinten behöver vara så är gjutrör att föredra istället för att fylla hålet med betong. Betong är dyrt och jobbigt att blanda. Denna metod förordar jag.
Om man är ute efter den perfekta metoden så har den redan nämnts. Gjut dubbade plintar på berget och påla för de andra plintarna. På så sätt får du nog kommunens dyraste altan, men samtidigt kan du vara säker på att den står som du har ställt den.
Om man är ute efter den perfekta metoden så har den redan nämnts. Gjut dubbade plintar på berget och påla för de andra plintarna. På så sätt får du nog kommunens dyraste altan, men samtidigt kan du vara säker på att den står som du har ställt den.
Var det inte på rätt sätt du ville göra det? 
Här är en tråd om vad som händer när man inte får ner en plint till tjälfritt djup.
Här är en tråd om vad som händer när man inte får ner en plint till tjälfritt djup.
Tack för svar! Pålning blir det inte tal om men jag lägger armeringsjärn i bottenklumpen till arbetsbeskrivningen!tihimas skrev:Orörd schaktbotten på frostfritt djup sjunker inte. Man kan alltså skita i makadam om man känner för det. Använd bara minimalt med sand för att jämna av botten så att trycket fördelas absolut horisontellt. Jag har på uppdrag av arkitekter ställt plintar på orörd schaktbotten och frostfritt djup. Skillnaden mellan att gjuta i schaktet och att ställa dit prefab är inte särskilt stor. Men tipset om att gjuta en klump och sedan stoppa gjutrör i klumpen är vettigt, då får man motsvarigheten till en prefabplint med platta i botten. Eftersom schaktet antagligen blir mycket bredare än plinten behöver vara så är gjutrör att föredra istället för att fylla hålet med betong. Betong är dyrt och jobbigt att blanda. Denna metod förordar jag.
Enligt imported_Byggaren är det 1,5-1,6 m :eek: :sjutumfyra skrev:
http://www.byggahus.se/forum/592168-post2.html
Tjälfritt beror inte bara på området, utan även jordtypen. Hittade ingen bra karta/tabell på nätet men det verkar finnas i böcker som Garageboken och liknande. Entrepenadfirmor torde ju ha tillgång till aktuell information.
Jag får helt enkelt åka och hyra en jordborr! Aldrig att jag står och gräver 1,6 meter för hand. Hinner ju bli tjäle innan hålen är färdiggrävda.
Oj vad seriösa alla är..... Jag passade på att gjuta några altan/balkong plintar i 200mm gjutrör samtidigt som grannen gjöt grunden (för att slippa blanda ihop klabbet själv) tidigare denna veckan. Placerade bara ut rören (rörlängd 35-40cm) direkt på berg och i skrevor mellan sprängsten. Rören direkt på berg förankrade jag inte öht utan bara skyfflade i betong. Konstaterade att all sprängsten satt ordentligt fast, vid skrevor/ojämnheter så tätade jag av berget med mindre sten och jämnade av med två skyfflar 2-5 för att få röret rakt. Ingen armering mer än två Biltema stolpjärn (19-621) som jag fixerad med 2" avstånd. Efter era beskrivningar så är ju jag rena fuskbyggarn.... 
Min altan står på lecablock som jag har ställt på högkant och stoppat ner en decimeter i gräsmattan. Det funkar också.
Nu var frågeställaren ute efter den ultimata grunden för en altan och då höjde vi ribban en aning. Din altan kommer nog att stå lika bra som min fortfarande gör efter fyra år.
Nu var frågeställaren ute efter den ultimata grunden för en altan och då höjde vi ribban en aning. Din altan kommer nog att stå lika bra som min fortfarande gör efter fyra år.