Hej,
Vi har en ligusterhäck som planterares i fjol. Vi har försökt hålla efter men det växer gärna in ogräs under, särskilt rotogräs som kvickrot.
Har bifogat några bilder som visar hur det ser ut. För den som undrar varför det är så vildvuxet på utsidan häcken är för att bevara lite blomster till våra kära pollinatörer.
Vi försöker som sagt hålla efter så att häcken har visst fritt spelrum men som ni ser kryper det in.
Finns det risk att häcken tar skada av det? Eller räcker det att trimma ned en bit på utsidan då?
Är det värt att lägga ut tidningspapper och täckbark? Kan man i så fall lägga det rakt på rotogräset varpå det dör efter en tid?
Vi har en ligusterhäck som planterares i fjol. Vi har försökt hålla efter men det växer gärna in ogräs under, särskilt rotogräs som kvickrot.
Har bifogat några bilder som visar hur det ser ut. För den som undrar varför det är så vildvuxet på utsidan häcken är för att bevara lite blomster till våra kära pollinatörer.
Vi försöker som sagt hålla efter så att häcken har visst fritt spelrum men som ni ser kryper det in.
Finns det risk att häcken tar skada av det? Eller räcker det att trimma ned en bit på utsidan då?
Är det värt att lägga ut tidningspapper och täckbark? Kan man i så fall lägga det rakt på rotogräset varpå det dör efter en tid?
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Det vore inte fel att dubblera friytan mot ängsidan. Handrensa under och runt om häcken och därefter fylla på med ett rejält lager med gräsklipp ett par gånger under sommaren. Fördelarna är att man bara punktvis behöver ogräsrensa, att gräsklippet göder häcken på ett naturligare sätt än direkt gödsling samt att häcken klarar torka bättre.
Det största problemet är om man har robotgräsklippare som hindrar tillgång till gräsklipp. Detta är den främsta orsaken till att jag inte skaffat robot.
Det största problemet är om man har robotgräsklippare som hindrar tillgång till gräsklipp. Detta är den främsta orsaken till att jag inte skaffat robot.
Redigerat:
Jag har alltid hållit bort ogräs för hand de första åren efter plantering men jag vet inte om det är nödvändigt. Men jag tycker att jag sett för många häckar stå och förtvina i långgräs för att chansa. Jag skulle nog sno ett par dm till från humlorna.
Jag brukar ha kompstjord som marktäckning. Det är luftigt och lätt att rensa ogräs i.
Jag brukar ha kompstjord som marktäckning. Det är luftigt och lätt att rensa ogräs i.
Marktäckare täcker marken och slutar inte när du tycker det räcker. Den fortsätter ut i gräsmattan och är nästan omöjlig att få bort, får du in den i häcken orkar du inte hålla efter den.
Kommer med lite uppföljning här efter alla fina tips. Vi bestämde oss för att ta bort allt blomster och har istället planterat en mix av gräs och mikroklöver. Det var ett oerhört arbete att få bort allt men vi gick bort det mesta, om än inte all kvickrot.
Vi bestämde oss också för att lägga ut täckbark under häcken, så får vi se hur det funkar. Något gör det säkert
Allt gott!
Vi bestämde oss också för att lägga ut täckbark under häcken, så får vi se hur det funkar. Något gör det säkert
Allt gott!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden