Hej, jag tänkte sätta upp lite liggande vitmålad panel i ett rum men undrar lite hur man brukar göra med skarvarna.
Brukar man bara sätta upp panelen eller ska man försöka förskjuta skarvarna så att dom inte hamnar i rad?

Och om man nu ska skruva upp dom på väggen vilken skruv rekommenderas för detta?
 
Är väggarna så korta att standardlängder av panelen räcker, så blir det snyggast utan skarvar,även om det blir en del spill. Se exempel här:
panellängder.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måste man skarva är det snyggast att fördela skarvarna jämt, dvs man börjar nästa rad med den avsågade biten.

Vilken skruv som skall användas beror ju på hur panelen ser ut.
Denna är jag förtjust i:
Listskruv.jpg
http://www.gunnebofastening.com/sv-SE/Fastening/Produkter/Skruv/Listskruv/Golv-sockelskruv/
 
ok, fast det är vanlig ytterpanel som jag tänkte på. Liggande vitmålade plankor.
 
Bra, då vet vi. "Vanlig" ytterpanel kan ju bara betyda en sak.

Då föreslår jag att du använder "vanlig" skruv, så blir det bra :rolleyes:

PS
Var ligger Sputnik?
 
Sätt upp med dyckert. Skruvskallar blir för stora hål. Inte snyggt.
 
Jaja, nu har jag som du kanske upptäckte inte så stor koll på detta ämne och trodde att ytterpanel var synonymt med "vanliga"- plankor, så du behöver inte hetsa upp dig allt för mycket.
21x120_Ytterpanel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men det är altså dyckert som gäller om man vill få det snyggt? det finns ingen lämplig skruv med liten skalle som kan kan måla eller silikona över så att det ser halvskapligt ut?


PS
Du kan sluta leta efter Sputnik då dom båda brann upp i atmosfären vid återinträdet i atmosfären (Sputnik-1 4:e Januari 1958, Sputnik-2 14:e April 1958)

KnockOnWood skrev:
Bra, då vet vi. "Vanlig" ytterpanel kan ju bara betyda en sak.

Då föreslår jag att du använder "vanlig" skruv, så blir det bra :rolleyes:

PS
Var ligger Sputnik?
 
Redigerat:
Hej!

Vi ska göra samma sak, sätta upp brädor på väggen som vi själva sågat. Vi har bestämt oss för att måla vitt på väggen bakom eftersom det antagligen blir glipor. Sambon är sugen på att skruva upp (då kan man lätt ändra) medan jag tror på vita dyckert. Grannen sa att så länge brädorna vi använder är ordentligt torra kommer de ej att vrida sig (ett argument för att skruva annars).

Vi funderar också på hur vi behandlar brädorna innan, just nu lutar det åt att luta :) dem först och sedan Osmo hårdvaxolja med vitt pigment. Tror vi kommer göra en provplanka och se om vi är nöjda.
 
Vem hetsar upp sig?

Tittat på skruven jag rekommenderade. Den har så liten skalle man kan få.
Med lite spackel före målning blir den osynlig.


För övrigt letar jag inte efter satelliter.
Men jag blev nyfiken över varför du anger "Sputnik" som Län/Plats där du bor.
Drömmer du om att bli astronaut?
 
NyByggareSthlm skrev:
Hej!

Vi ska göra samma sak, sätta upp brädor på väggen som vi själva sågat. Vi har bestämt oss för att måla vitt på väggen bakom eftersom det antagligen blir glipor. Sambon är sugen på att skruva upp (då kan man lätt ändra) medan jag tror på vita dyckert. Grannen sa att så länge brädorna vi använder är ordentligt torra kommer de ej att vrida sig (ett argument för att skruva annars).

Vi funderar också på hur vi behandlar brädorna innan, just nu lutar det åt att luta :) dem först och sedan Osmo hårdvaxolja med vitt pigment. Tror vi kommer göra en provplanka och se om vi är nöjda.
Vita spik är inget att ha.
Man slår bort färgen på skallen direkt
 
hantverkare1 skrev:
Vita spik är inget att ha.
Man slår bort färgen på skallen direkt
Försvinner färgen även när man skjuter dem med dyckertpistol?
 
NyByggareSthlm skrev:
Försvinner färgen även när man skjuter dem med dyckertpistol?
Jag har aldrig sett vita maskinspik, vart hittar du det?
 
Vi har precis så som en fondvägg i ett rum, 22*120mm liggande. Vi valde att ha en stående i hörnen och sen liggande emellan. Vi målade väggen bakom vit och har sedan ett litet mellanrum (3,4mm= 4-tumsspik eller som det numera heter 100mm) mellan de liggande brädorna.
Vi valde att ha fulla längder så vi slapp skarvarna. Brädorna skruvades med den skruv du blivit rekomenderad ovan. De drogs in så det blev en liten, liten grop och sen en klick spackel. Efter målning är det omäjligt att se skruvarna om man inte detaljgranskar supernoga då man kan se en lite strukturskillnad då spakel är lite slätare än de råa brädstrukturen.

Vi blev helnöjda med slutresultatet.
 
NyByggareSthlm skrev:
Dessa hade jag tänkt mig från Biltema, längst ner på sidan:
[länk]
Jo, alltså, den där dyckerten kan du inte spika med dyckertpistol. Det är en helt annan typ av dyckert till den.
 
hantverkare1 skrev:
Vita spik är inget att ha.
Man slår bort färgen på skallen direkt
Så det är inte bara jag...

Lackerad spik är en fullständigt meninglös produkt. När spiken är islagen är färgen borta från huvudet, så den ser ut som vilken spik som helst. Själva kroppen är fortfarande lackad, men den ser man ändå inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.