Ny här på denna sida och behöver lite hjälp med hur jag ska gå till väga med min vägg inne i sovrummet som jag vill ha liggande vit panel på. Jag vill ha pringor på några mm så man ser bakom.
ska man ha brädor som har en "grov" sida eller ska man ha "släta" brädor?
Vilket är bästa sättet att sätta upp det på. Väggen det ska sitta på är av betong.
Har även ett uttag nere i hörnet på väggen, hur ska jag göra där?
Är inte så insatt i allt sånt här så ni för förklara som om ni pratar med en 4- åring ungefär =)

Jätte tacksam för hjälp.

Den tråden ger dig svar på flera av dina funderingar.

Eftersom väggen är av betong så skulle jag satsat på att först skruvat upp reglar i varje hörn och sedan med 60 cm avstånd som man sedan fäster brädorna i. På reglarna fäster du svart vindpapp för att få svart bakom och för att reglarna inte ska synas. Alternativt kan du måla vägg och reglar svarta men det lär bli en stor dammfälla där inne.

Måla brädorna först så du får färg på kanterna, sätter du upp nya brädor direkt från brädgården så kan du sätta dem kant i kant eftersom de kommer krympa litet när de torkar. Annars använder du en bit masonit som mellanlägg där du fäster upp brädorna. Spikpistol är bra för det ger små spikhuvuden. Det är bara att dutta i lite färg i de små hålen som blir sen

Om väggen är vid huvudänden på sängen kan det ju vara smart att fälla in sladdar och annat för sänglampor bakom väggen.

Vad gäller ditt eluttag så får du demontera det och sätta förhöjningsringar på dosan som sitter i väggen. http://elbutik.se/product.html?product_id=216354&category_id=1935 finns i flera olika höjder och varianter.

Ok men ska man ha brädor som har en grov yta eller med en slät yta ? Vad är bäst ?

Det enkla och jobbiga svaret är att det beror på hur du vill att det ska se ut :). Personligen så tycker jag den släta sidan utåt, men smaken är ju bekant som baken - delad.

Kika lite i tråden som det tipsades om tidigare. Kanske kan du hitta de olika varianterna på styleroom.se så får du en uppfattning om hur det kan se ut.

Ok men jag tror också på den släta sidan. såg nu när jag tittade på väggen att jag även har ett telefonjack brevid uttaget finns det samma sak till dem som till eluttagen?

Om det är ett infällt telejack så är det mest troligt en likadan dosa som för eluttaget där bakom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.