F fsn skrev:
Oavsett vilket finns det väl inget som hindrar att man använder den inomhus.
Står det "Endast för utomhusbruk" så är väl det ett hinder? Man läser väl alltid manualen och gör precis som det står där.
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Står det "Endast för utomhusbruk" så är väl det ett hinder? Man läser väl alltid manualen och gör precis som det står där.
Ta bara en liten stund och bara kort försök fundera på nån anledning till att en IP54 LED-lampa bara skulle användas utomhus. Kommer du på nåt? Ta sen och berätta för alla exakt hur en märkning av en nätansluten produkt som bara får användas utomhus ser ut.
 
F fsn skrev:
fundera på nån anledning till att en IP54 LED-lampa bara skulle användas utomhus.
Det är väl på grund av att ingen förstår detta frågan diskuteras.

F fsn skrev:
Kommer du på nåt?
Nej inte när det gäller en arbetsbelysning. Vore det en annan produkt kunde man exempelvis tänka sig att den producerade ohälsosamma "avgaser" och därför var olämplig att använda inomhus.

Även på den tyska sidan är de tydliga med "Nur für den Außengebrauch" så det är inte bara en översättningsmiss så visst blir man lite nyfiken på varför de skriver som de gör.

En skärmdump av en tysk produktbeskrivning för en LED-arbetsbelysning endast för utomhusbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag tycker naturligtvis som alla andra att lyser den lämpligt för ett inomhusarbete kan man naturligtvis använda den inomhus alldeles oavsett vad det står, men visst undrar man...
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ta bara en liten stund och bara kort försök fundera på nån anledning till att en IP54 LED-lampa bara skulle användas utomhus. Kommer du på nåt? Ta sen och berätta för alla exakt hur en märkning av en nätansluten produkt som bara får användas utomhus ser ut.
Jag har legat vaken hela natten och försökt komma på något, men inte lyckats...
 
  • Haha
CCPusher och 1 till
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Jag har legat vaken hela natten och försökt komma på något, men inte lyckats...
Samma här. Jag kommer att (mot mina principer) köpa en lampa idag. Lidl har (tillfälligt?) en trevlig Tonic för min obligatoriska, dagliga GT så jag skall ändå dit och bunkra. Sen så kommer jag att försumma mitt jobb hela dagen och istället ha lampan på inomhus hela dagen. Kanske att jag kör den en sväng i IP-riggen med.
 
F fsn skrev:
ha lampan på inomhus hela dagen.
Snälla, du kan väl rapportera här en gång i timmen så vi vet att du är OK?
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Nu läste jag kanske lite slarvigt men försöker sammanfatta:
Man ska alltså dricka en GT i timmen tills man blir på lyset, och då bör man hålla sej utomhus.
Jag provar.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
john.h och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Z Zsam skrev:
Nu läste jag kanske lite slarvigt men försöker sammanfatta:
Man ska alltså dricka en GT i timmen tills man blir på lyset, och då bör man hålla sej utomhus.
Jag provar.
Det var något med arbetet också ... :thinking:
 
Z Zsam skrev:
Nu läste jag kanske lite slarvigt men försöker sammanfatta:
Man ska alltså dricka en GT i timmen tills man blir på lyset, och då bör man hålla sej utomhus.
Jag provar.
Bra sammanfattning. Men man bör inte vara utomhus, man ska.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men man bör inte vara utomhus, man ska.
Det är som i skattelagstiftningen. Bör betyder ska!
 
  • Haha
GEGS
  • Laddar…
F fsn skrev:
Samma här. Jag kommer att (mot mina principer) köpa en lampa idag. Lidl har (tillfälligt?) en trevlig Tonic för min obligatoriska, dagliga GT så jag skall ändå dit och bunkra. Sen så kommer jag att försumma mitt jobb hela dagen och istället ha lampan på inomhus hela dagen. Kanske att jag kör den en sväng i IP-riggen med.
Vilken Tonic tänker du på?
 
F
nino nino skrev:
Vilken Tonic tänker du på?
Ginger tonic
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ginger tonic
Är den bra?
 
Den formuleringen får ju även mig att fundera, först kändes det ju som en miss, men då borde det ju inte vara även på tyska. Kan det ha med godkännanden att göra? Att den inte uppfyller brandkrav inomhus? (Giftiga rökgaser?) Eller home/office EMC-krav? Eller något åt det hållet? Vore det brand borde den väl dock knappt få förvaras inne... men kanske är det bara nyttjande som specificeras i standarderna?
 
J JFrisk skrev:
Vore det brand borde den väl dock knappt få förvaras inne...
Brandrisken kanske minskar när man drar ur sladden... :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.