P poba53 skrev:
Ny uppdaterad Bandslip kommer nästa vecka 7. Jag använder den gamla varianten för att slipa elektroder till Tig-svetsen med gott resultat för en billig peng i kombination med batteriborrmaskinen. Bosch verkar ha skippat fästena på sina bandslipar för stationärt bruk så Parkside funkar bra med sina tillbehör för bänkbruk

[bild] [bild]
Ett litet slipexempel med kombinationen

Närbild på en slipad metallyta med synlig textur och slipmärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
T turbo100 skrev:
Ny stolt ägare av Lidl träsvarv som slank med när jag inhandlade ett paket stekfläsk.
Någon som har tips på vad man kan svarva sig?
Nyfiken på vad du tycker om svarven? Funkar det att svarva med den?
 
basebollträ gjorde jag ett i skolan, kanske bra att starta med och ifall du har några ungar som är intresserade.
alltid bra att ha stående lite här o var med nuförtiden.
 
  • Gilla
Chippe och 2 till
  • Laddar…
P poba53 skrev:
Ny uppdaterad Bandslip kommer nästa vecka 7. Jag använder den gamla varianten för att slipa elektroder till Tig-svetsen med gott resultat för en billig peng i kombination med batteriborrmaskinen. Bosch verkar ha skippat fästena på sina bandslipar för stationärt bruk så Parkside funkar bra med sina tillbehör för bänkbruk

[bild] [bild]
Här är alla verktyg som kommer nästa vecka och det är väl kanske bandslipen som är mest intressant?
Reklamblad med Parkside verktyg inklusive en bandslip, lödstation och handöverfräs med priser och tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Annonsblad med verktyg inklusive bandslip, låsringstänger och vinkelhake.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Men var det inte något band med ovanlig storlek på den där bamdslipen?!?
Har tyvärr dålig koll själv, men har för mig att det har avhandlats tidigare i tråden...
 
  • Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
Den gamla Parkside bandslipen har 75*457mm och den nya har 75*533 som båda är standarmått. Om jag inte minns fel har Bosch dessa bandmått. Jag köper mina band på Bauhaus. Finns säkert mycket billigare på Amazon.se
 
  • Gilla
da98jpn
  • Laddar…
På tal om Amazon så en finns det billigare bandslipar där också :) fick hem min för 70 kr i dag.

Skärmdump av en leveransbekräftelse för en blå bandslip för 69,99 kr med leveransdatum och inkluderade tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blue electric belt sander with accessories including sandpapers, clamps, and a dust collector bag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chippe och 1 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Här är alla verktyg som kommer nästa vecka och det är väl kanske bandslipen som är mest intressant?
[bild] [bild]

Hur är kvaliten på handöverfräsen??
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Det var gott om en massa verktyg i Hässleholm.
Gjorde lite ont att bara köpa en pistol så köpte lite annat med. :cool:

Ska hem och provspika lite brädor sen.
 
P poba53 skrev:
Den gamla Parkside bandslipen har 75*457mm och den nya har 75*533 som båda är standarmått.
Jag har en som är minst fem år och den har 75*533. Vet inte om det är den "gamla" eller den "nya" men för mig känns den rätt gammal. Exempelvis Jula eller Biltema har till min så ett standardmått.
 
ullberg
M MrDizzy skrev:
Hur är kvaliten på handöverfräsen??
Jag har en tidigare variant (gissar jag, den är ett par år gammal) och den har gjort sitt jobb de få gånger jag använt den.

Har ett par andra ”märkesfräsar” från Festool, makita och Bosch som jag använder mer eftersom jag har dem men även parkside:n (som mest får jobba på landet) har gjort det jag bett av den så hade jag inte haft andra hade jag säkert använt den mer och varit nöjd. Ser man till priset, som jag tror var samma storleksordning då, tycker jag den levererat väldigt bra.

Ett steg upp från den einhell som var min första fräs för kanske 20 år sedan (kör man exv en kopierfräs i einhellen blir det ett litet märke av kullagret i mjuka material, antar att den inte är riktigt 100 i lagren, vilket parkside:n inte uppvisar på samma sätt) men inte i nivå med exv min Festool (och det är jag glad för givet prisskillnaden).

/U
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Joens Joens skrev:
Det var gott om en massa verktyg i Hässleholm.
Gjorde lite ont att bara köpa en pistol så köpte lite annat med. :cool:

Ska hem och provspika lite brädor sen.
Den tar 18gauge/10mm max.
Klammer 4-12mm.

Den klarar bra att driva in de spikarna som är med i diverse material så jag är nöjd :)
 
  • Gilla
rotbackarn
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Hur är kvaliten på handöverfräsen??
Undrar samma sak. Vill ha en för småfix men för snål att köpa en dyr o fin då jag kommer använda den väldigt sällan
 
  • Gilla
Skogsmusen
  • Laddar…
P polarsson skrev:
Undrar samma sak. Vill ha en för småfix men för snål att köpa en dyr o fin då jag kommer använda den väldigt sällan
Jag har den, fast kanske en tidigare modell, och jag tycker den funkar helt ok med tanke på priset. Klart att prylnörden i mig inte skulle ha något emot en blå Bosch eller makita, men, fräsbord, enhands-fräs osv, men men. Det känns helt klart att den är billigare byggd, djupstoppet känns inte helt hundra och en hel del plastiga detaljer som känns som att de kommer gå sönder allt eftersom. Men för det priset så har jag köpt 3 nya och ändå inte vara uppe i en makita typ.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
4 4star skrev:
Jag har den, fast kanske en tidigare modell, och jag tycker den funkar helt ok med tanke på priset.
Exakt den meningen kan även jag skriva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.