2 126 578 läst ·
6 767 svar
2127k läst
6,8k svar
Lidl verktyg denna vecka.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 672 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 672 inlägg
Skulle säga att det är samma nu som då. Limmar en del oringstätningar på prototyper på jobbet och det blir inte så mjukt som originalet. En sån limmad oring är inte direkt den kvalitetskänslan att man skulle sätta den på bränslesnabbkopplingarna på motorcykeln som sitter direkt öve avgassystemet om man säger så.Dan_Johansson skrev:
Jag vet inte riktigt. "Hållbarhet: 2–10 sek" enligt beskrivningen. Känns som att jag vill att o-ringarna håller lite längre än så...N NoOne2k skrev:
ja, undvik. I princip rent skräp. Remmen slirade hur mkt man än spände den så borren stannade ofta. Chucken vobblade mycket. Motorn blev varm som en sol och stödbordet var av klen plåt så den böjde sig nedåt vid minsta tryck.A aps44 skrev:
Dvs inget för grovarbete som man tror en pelarborrmaskin ska klara av.
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Den har varit återkommande, finns dels den varianten som är aktuell nu, samt en som ser precis likadan ut, men saknar laser. Finns även en variant med digital varvinställning och ett lätt Bosch-inspirerat hjul för att sänka borren. När undertecknad köpte, så fanns bittert nog inte varianten med laser, utan den kom (alldeles för kort) efter mitt inköp, till samma eller bättre pris.A aps44 skrev:
Detta till trots, så har jag goda erfarenheter av den, till skillnad från Torbod som svarade dig längre upp.
Det exet jag har är knappast Arboga-klass, men jag skulle påstå att det är långt ifrån skräp. Chucken vobblar inte märkbart och stödbordet är gjort av gjutet stål. Jag har iofs inte provat än att hänga eller ställa mig på spaken, men bordet på mitt ex bockar/böjer sig inte vid användning, såvida det inte är för dåligt åtspänt, då kan det nicka lite.
Dock är det ingen extrem kraftmaskin och remmen kan slira om du kör i oregelbundna arbetsstycken av metall och kommer snett om stycket flyttar sig (läs bromsok med avbruten och skev glidpinne).
Sättet man spänner remmarna på kunde varit bättre. Som det är nu gör man det liksom genom att skjuta motorn bakåt med en hand när remmen ligger på, och sen skruva fast motorn. Skulle föredragit en lösning med gängor. Kanske iofs hade fungerat bättre om man kunde dra motorn bakåt och fått mer kraft, men som min står är detta inte möjligt så jag får vackert putta den med vänsternäven och spänna åt med höger.
Men det är inte så att det (iaf för mig) är ett problem med för dåligt spända remmar. Det är mest det där momentet i armbågen som vill dra lite hårdare innan det klickar..
Det är också sant att den blir varm om man plågar den, och även lite ljummen vid normal användning men de har löst detta problem med en varningssymbol på motorkåpan!
När den förbannade glidpinnen skulle ut så var jag väldigt stressad och godset rörde sig hela tiden när det kom tryck på det. Jag hade heller inga bra, så det fastnade mer än vad det avverkade. När jag var uppe på grövre borr så kändes det som att det inte alltid var remmarna som slirade, utan motorn orkade inte med när det fastnade. Försökte stänga av så fort som möjligt när detta inträffade, men i ärlighetens namn så var jag till slut så förbannad på detta ok som bara jävlades, att jag körde på till förbannelse och nästan försökte bränna maskinen (den med laser hade ju precis kommit ut i butik
Kontentan är att den duger mer än väl till t.ex fyrkantsprofiler, stålbalk och plattjärn. Trä är förstås inga som helst bekymmer heller. Kretskort vet jag inte om jag vågat mig på, antar att det är då man får se toleranserna på chucken..
Självklart beror det på vad man har för krav och vad man tänkt använda borren till, men är man i denna tråden så är chansen stor att man kommer att bli nöjd med den. Såvida man inte är här för att peka och skratta på oss Lidl Plus medlemmar med backstage-pass och early entry när det är Performance och plasmaveckor!
Med vinklingsbart bord, laser, medföljande skruvstycke, graderat djupstopp, 16mm chuck, returfjäder på spaken, nödstopp m.m, så är det enligt mig ett bra köp för hemmafixaren eller den prismedvetna verktygsentusiasten!
Har du kontaktat kundtjänst och reklamerat ditt ex? Sådär ska den ju inte bete sig. Vad försökte du borra med den? Och böjde sig bordet trots att du spänt åt det riktigt ordentligt? (Antar att du blev förbannad på skräpet och därmed spände för Konung och fädernesland?).Torbod skrev:
Och vilken version hade/har du, med eller utan laser?
Efter att ha skrivit forumets garanterat längsta inlägg om erfarenheter av en 799 kronors pelarborr, så tänkte jag även passa på att tipsa om den eminenta, semi-trådlösa limpistol som saluförs från och med idag för rafflande 99:-
Jag var skeptisk till försäljarens beskrivning av produktegenskaperna i trådlöst läge. ”Sladdlös användning för korta, enskilda limjobb”. Det låter som att man har fem sekunder på sig och får vara bra snabb med puffran innan limmet tokstelnar.
Köpte den dock ändå, för den hade något som mina övriga pistoler alla saknar - en indikator som lyser illrött när pickan är inpluggad. En bra och enkel påminnelse om att dra ut kontakten alltså. Inkopplade limpistoler är luriga, då de alltid är på, men inte gör så mycket väsen av sig, så är det lätt att glömma dem och det kan säkert bli farligt på ett eller annat sätt.
Blev i vart fall väldigt positivt överraskad av hur länge man kan använda den trådlöst när den väl värmt upp. Det är bra mycket lim man kan trycka ut! Faktiskt är det ofta ett problem när man ska packa ner den igen, att den fortfarande är varm så man får vänta ett bra tag till, med resultatet att den ofta ligger framme och skräpar en längre tid i verkstan..
Dessutom medföljer väska, ett väldigt stort plus! Tar vanligt förekommande limstavar på 11mm, det följer dessutom med några i väskan. Rekommenderas!
Jag var skeptisk till försäljarens beskrivning av produktegenskaperna i trådlöst läge. ”Sladdlös användning för korta, enskilda limjobb”. Det låter som att man har fem sekunder på sig och får vara bra snabb med puffran innan limmet tokstelnar.
Köpte den dock ändå, för den hade något som mina övriga pistoler alla saknar - en indikator som lyser illrött när pickan är inpluggad. En bra och enkel påminnelse om att dra ut kontakten alltså. Inkopplade limpistoler är luriga, då de alltid är på, men inte gör så mycket väsen av sig, så är det lätt att glömma dem och det kan säkert bli farligt på ett eller annat sätt.
Blev i vart fall väldigt positivt överraskad av hur länge man kan använda den trådlöst när den väl värmt upp. Det är bra mycket lim man kan trycka ut! Faktiskt är det ofta ett problem när man ska packa ner den igen, att den fortfarande är varm så man får vänta ett bra tag till, med resultatet att den ofta ligger framme och skräpar en längre tid i verkstan..
Dessutom medföljer väska, ett väldigt stort plus! Tar vanligt förekommande limstavar på 11mm, det följer dessutom med några i väskan. Rekommenderas!
Jag har bänkslipen sen några år tillbaka och den funkar hyfsat, anhållen är ganska fladdriga och den är inte så stark men den är ju i sammanhanget ganska billig. Man kan nog uppleva motorn som väl svag men för "husbehov" är den ok enligt min mening.
V Vardagsrum skrev:Den har varit återkommande, finns dels den varianten som är aktuell nu, samt en som ser precis likadan ut, men saknar laser. Finns även en variant med digital varvinställning och ett lätt Bosch-inspirerat hjul för att sänka borren. När undertecknad köpte, så fanns bittert nog inte varianten med laser, utan den kom (alldeles för kort) efter mitt inköp, till samma eller bättre pris.
Detta till trots, så har jag goda erfarenheter av den, till skillnad från Torbod som svarade dig längre upp.
Det exet jag har är knappast Arboga-klass, men jag skulle påstå att det är långt ifrån skräp. Chucken vobblar inte märkbart och stödbordet är gjort av gjutet stål. Jag har iofs inte provat än att hänga eller ställa mig på spaken, men bordet på mitt ex bockar/böjer sig inte vid användning, såvida det inte är för dåligt åtspänt, då kan det nicka lite.
Dock är det ingen extrem kraftmaskin och remmen kan slira om du kör i oregelbundna arbetsstycken av metall och kommer snett om stycket flyttar sig (läs bromsok med avbruten och skev glidpinne).
Sättet man spänner remmarna på kunde varit bättre. Som det är nu gör man det liksom genom att skjuta motorn bakåt med en hand när remmen ligger på, och sen skruva fast motorn. Skulle föredragit en lösning med gängor. Kanske iofs hade fungerat bättre om man kunde dra motorn bakåt och fått mer kraft, men som min står är detta inte möjligt så jag får vackert putta den med vänsternäven och spänna åt med höger.
Men det är inte så att det (iaf för mig) är ett problem med för dåligt spända remmar. Det är mest det där momentet i armbågen som vill dra lite hårdare innan det klickar..
Det är också sant att den blir varm om man plågar den, och även lite ljummen vid normal användning men de har löst detta problem med en varningssymbol på motorkåpan!
När den förbannade glidpinnen skulle ut så var jag väldigt stressad och godset rörde sig hela tiden när det kom tryck på det. Jag hade heller inga bra, så det fastnade mer än vad det avverkade. När jag var uppe på grövre borr så kändes det som att det inte alltid var remmarna som slirade, utan motorn orkade inte med när det fastnade. Försökte stänga av så fort som möjligt när detta inträffade, men i ärlighetens namn så var jag till slut så förbannad på detta ok som bara jävlades, att jag körde på till förbannelse och nästan försökte bränna maskinen (den med laser hade ju precis kommit ut i butik) men den lever ännu.
Kontentan är att den duger mer än väl till t.ex fyrkantsprofiler, stålbalk och plattjärn. Trä är förstås inga som helst bekymmer heller. Kretskort vet jag inte om jag vågat mig på, antar att det är då man får se toleranserna på chucken..
Självklart beror det på vad man har för krav och vad man tänkt använda borren till, men är man i denna tråden så är chansen stor att man kommer att bli nöjd med den. Såvida man inte är här för att peka och skratta på oss Lidl Plus medlemmar med backstage-pass och early entry när det är Performance och plasmaveckor!
Med vinklingsbart bord, laser, medföljande skruvstycke, graderat djupstopp, 16mm chuck, returfjäder på spaken, nödstopp m.m, så är det enligt mig ett bra köp för hemmafixaren eller den prismedvetna verktygsentusiasten!
Har du kontaktat kundtjänst och reklamerat ditt ex? Sådär ska den ju inte bete sig. Vad försökte du borra med den? Och böjde sig bordet trots att du spänt åt det riktigt ordentligt? (Antar att du blev förbannad på skräpet och därmed spände för Konung och fädernesland?).
Och vilken version hade/har du, med eller utan laser?
Oj det var ett långt utlägg. Jag vet vad jag pysslar med och har bra känsla för feeling. Så jag var inte överdrivet våldsam eller underdrivet mesig heller, utan gjorde såklart allt med högst tänkbara finess medan jag laborerade med den.
jag hade den med laser.
Bordet var såklart korrekt fastsatt. Finns recensioner om att de kan gå av och jag tror nog att mitt ex hade gjort det med om jag tagit i.
Min motor blev kokhet bara av att vara igång utan last.
jag körde inga speciellt tunga moment. Hade gärna provat, men den bjöd inte upp till dans om man så säger.
Jag lämnade tillbaka den och köpte en bosch istället. Sjukt bra maskin för övrigt. Så för dubbla pengen lite drygt går man från blä till yeah.
Den finns ju en bosch-lidlkopia för ca samma pengar, under tusingen.
Hade gärna provat den först och kanske spart en peng. (Fast den verkar har en knäpp varvtalsreglering om man ska tro nätet). Boschen kommer jag kunna ha hela livet känns det som. Ett superbra köp fast det smärtade i plånboken och den har allt sina brister den med. Men det handlar om handhavande och inte ren borrprestanda.
Konstruktionen med att flytta motorn istället för det veka bordet är mycket smartare då man kan ändra höjd/byta borr etc och komma tillbaka till exkt samma position (i alla fall på bosch) vilket inte går utan inmätningskrångel med den sort som vi talar om ursprungligen. (Ja och den korta slaglängden gör att man behöver flytta bordet vid borrbyte från klen till grov dimension eftersom den inte är tillräckligt stabil för att borra vid maxutslag med precision. Så var det sagt). Så vore kul att höra erfarenheter från lidlkopian
Jag har själv en hel del parksideverktyg. Mycket är helt okay map priset, speciellt för sällananvändare.. Men påfallande ofta ÄR det en dålig deal även för lidlpris för det är bara FÖR kass prestanda eller kvalitetskontroll.
Fördelen är att det sällan är problem att lämna tillbaka eller reklamera citronerna.
Så jag fortsätter ibland handla det som verkar bra å ha med den där konstiga känslan av å ena sidan ”jag är ekonomiskt lagt och inte alls manisk” till ”behöver jag verkligen det här, garaget är fullt av halvdåliga saker redan ditt miljösvin” och ”hoppas denna funkar bra fast jag misstänker en retur redan innan jag nått kassan”.
Kan nämna ett par dunderbra prylar för att inte vara neggo. Tex batteridrivna gräsklipparen. Sjukt bra, lagom stark, multiklipp som funkar, bred och billig. Köp till våren.
Multiverktygen. Har haft sladdriven, 12V och 20V. Alla är jättebra.
Redigerat:
håller med om att den är helt okay. Men man får vänta en stund på uppvärmning och avkylning som sagt.V Vardagsrum skrev:Efter att ha skrivit forumets garanterat längsta inlägg om erfarenheter av en 799 kronors pelarborr, så tänkte jag även passa på att tipsa om den eminenta, semi-trådlösa limpistol som saluförs från och med idag för rafflande 99:-
Jag var skeptisk till försäljarens beskrivning av produktegenskaperna i trådlöst läge. ”Sladdlös användning för korta, enskilda limjobb”. Det låter som att man har fem sekunder på sig och får vara bra snabb med puffran innan limmet tokstelnar.
Köpte den dock ändå, för den hade något som mina övriga pistoler alla saknar - en indikator som lyser illrött när pickan är inpluggad. En bra och enkel påminnelse om att dra ut kontakten alltså. Inkopplade limpistoler är luriga, då de alltid är på, men inte gör så mycket väsen av sig, så är det lätt att glömma dem och det kan säkert bli farligt på ett eller annat sätt.
Blev i vart fall väldigt positivt överraskad av hur länge man kan använda den trådlöst när den väl värmt upp. Det är bra mycket lim man kan trycka ut! Faktiskt är det ofta ett problem när man ska packa ner den igen, att den fortfarande är varm så man får vänta ett bra tag till, med resultatet att den ofta ligger framme och skräpar en längre tid i verkstan..
Dessutom medföljer väska, ett väldigt stort plus! Tar vanligt förekommande limstavar på 11mm, det följer dessutom med några i väskan. Rekommenderas!
Mitt ex har problem med att medbringaren slirar på de blankare limstavarna man kan köpa till.
Så man får ofta använda en extra hand att trycka på staven med för att något ska komma ut, alltså fast maskinen är varm å go. Men det kan jag leva med, men kanske spelar roll för den som limmar ofta och behöver andra handen ledig till annat.
Redigerat:
