henq henq skrev:
Är det nån som äger denna? Har ju varit med några gånger vid det här laget och jag har varit sugen varje gång :rofl:
Till hjulbultar funkar den antagligen helt ok enligt några tester jag sett.
Men hur jobbig är den (tung? opraktisk?) att dra i trallskruv och liknande moment (med adapter)?
[bild]
Den är bra och stark men skippa hjulhylsorna som kommer med (klena och förlorar kraft) och skaffa bättre krafthylsor, blir stor skillnad när du ska dra av hjulbultar

• Tre färgkodade krafthylsor i storlekarna 17mm, 19mm och 21mm bredvid en röd förvaringslåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sparkish Sparkish skrev:
Den är bra och stark men skippa hjulhylsorna som kommer med (klena och förlorar kraft) och skaffa bättre krafthylsor, blir stor skillnad när du ska dra av hjulbultar
Jag har svårt att se att Lidl lyckas trycka in momentbegränsande hylsor för det priset?

• Gilla
Björn Br
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har svårt att se att Lidl lyckas trycka in momentbegränsande hylsor för det priset?
Det är krafthylsor, inte momentbegränsande hylsor (finns momentstavar för sånt). Går att hitta krafthylsor för en billig peng om man vill få mer ut av sin mutterknack.

• Gilla
Tobbetub
  • Laddar…
useless useless skrev:
2785 gram med 19mm hylsa och nästan fullt batteri. Inget man bär runt på under en hel dags finsnickeri.
/QUOTE]
Förlåt...jag kan inte hålla mig...men vad väger den med tomt batteri?...

• Gilla
  • Haha
jsoderholm47 och 11 till
  • Laddar…
Sparkish Sparkish skrev:
Det är krafthylsor, inte momentbegränsande hylsor (finns momentstavar för sånt). Går att hitta krafthylsor för en billig peng om man vill få mer ut av sin mutterknack.
Då får du gärna förklara för en icke-ingenjör hur de begränsar momentet man får ut av sin slagmutterdragare?

Framförallt spricker de snabbt :/ Min Makita på 285nm knäckte 19mm hylsan efter ett hjul, iofs biltemas modell av samma hylsa.

Jag köpte sen riktiga krafthylsor istället, där upplever jag mindre glapp, det kan jag tänka mig gör att man får in all kraft bättre i muttern

Då får du gärna förklara för en icke-ingenjör hur de begränsar momentet man får ut av sin slagmutterdragare?
Poängen här är väl att om man har klena hylsor så vrider de sig lite i slaget och fjädrar sen tillbaka. På så sätt äter de upp lite av momentet. Tänk lite vad som hade hänt om du försökt använda en hylsa av gimmi, hur mycket kraft hade man fått ut i skruven då.
Sen vet jag inget om kvaliteten på just de här hylsorna

Från Ny Teknik:

En momentstav (torsionstav) funkar bäst ihop med en mutterdragare med knackfunktion. Den funkar så att när momentet ökar så vrider sig staven mer och mer för varje nytt knack. Vid uppnått moment så vrider den sig lika mycket som mutterdragaren vrider för varje knack medan muttern står still. Staven hinner sedan vrida sig tillbaka innan nästa knack kommer från maskinen, och därmed har muttern slutat vrida sig hur länge man än kör maskinen.

Man bör dock kontrollera åtdragningsmomentet i efterhand då det är ganska ungefärligt. Olika maskiner har olika vridningsvinkel vid knackning . Det gör att det kan bli olika åtdragningsmoment med olika maskiner fast men använder samma stav.

/Sven

Tule54 Tule54 skrev:
Från Ny Teknik:

En momentstav (torsionstav) funkar bäst ihop med en mutterdragare med knackfunktion. Den funkar så att när momentet ökar så vrider sig staven mer och mer för varje nytt knack. Vid uppnått moment så vrider den sig lika mycket som mutterdragaren vrider för varje knack medan muttern står still. Staven hinner sedan vrida sig tillbaka innan nästa knack kommer från maskinen, och därmed har muttern slutat vrida sig hur länge man än kör maskinen.

Man bör dock kontrollera åtdragningsmomentet i efterhand då det är ganska ungefärligt. Olika maskiner har olika vridningsvinkel vid knackning . Det gör att det kan bli olika åtdragningsmoment med olika maskiner fast men använder samma stav.

/Sven
Jo, men det är inte momentstavar de skickar med, utan vanliga hylsor...

A anis16 skrev:
Förlåt...jag kan inte hålla mig...men vad väger den med tomt batteri?...
Enligt det kända fysikaliska sambandet mellan massa och energi så skulle jag säga ca 3,2 pikogram mindre.

• Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Ok, men var står det i Lidls annons att det är momentbegränsande hylsor? :thinking:

• Gilla
Rickie
  • Laddar…
Tule54 Tule54 skrev:
Ok, men var står det i Lidls annons att det är momentbegränsande hylsor? :thinking:
Ingenstans, det var @Sparkish som påstod att de medföljande hylsorna begränsade momentet och bör bytas ut..

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Jag tror Sparkish menar att hylsorna är veka och oavsiktligt fungerar momentbegränsande.

• Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Jag tror nog den effekten är ganska begränsad.

useless useless skrev:
Jag tror nog den effekten är ganska begränsad.
Det tror jag med. Försumbar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.