2 126 608 läst ·
6 767 svar
2127k läst
6,8k svar
Lidl verktyg denna vecka.
Den är bra och stark men skippa hjulhylsorna som kommer med (klena och förlorar kraft) och skaffa bättre krafthylsor, blir stor skillnad när du ska dra av hjulbultarhenq skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Framförallt spricker de snabbt :/ Min Makita på 285nm knäckte 19mm hylsan efter ett hjul, iofs biltemas modell av samma hylsa.
Jag köpte sen riktiga krafthylsor istället, där upplever jag mindre glapp, det kan jag tänka mig gör att man får in all kraft bättre i muttern
Jag köpte sen riktiga krafthylsor istället, där upplever jag mindre glapp, det kan jag tänka mig gör att man får in all kraft bättre i muttern
Poängen här är väl att om man har klena hylsor så vrider de sig lite i slaget och fjädrar sen tillbaka. På så sätt äter de upp lite av momentet. Tänk lite vad som hade hänt om du försökt använda en hylsa av gimmi, hur mycket kraft hade man fått ut i skruven då.Dan_Johansson skrev:
Sen vet jag inget om kvaliteten på just de här hylsorna
Från Ny Teknik:Dan_Johansson skrev:
En momentstav (torsionstav) funkar bäst ihop med en mutterdragare med knackfunktion. Den funkar så att när momentet ökar så vrider sig staven mer och mer för varje nytt knack. Vid uppnått moment så vrider den sig lika mycket som mutterdragaren vrider för varje knack medan muttern står still. Staven hinner sedan vrida sig tillbaka innan nästa knack kommer från maskinen, och därmed har muttern slutat vrida sig hur länge man än kör maskinen.
Man bör dock kontrollera åtdragningsmomentet i efterhand då det är ganska ungefärligt. Olika maskiner har olika vridningsvinkel vid knackning . Det gör att det kan bli olika åtdragningsmoment med olika maskiner fast men använder samma stav.
/Sven
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Jo, men det är inte momentstavar de skickar med, utan vanliga hylsor...Tule54 skrev:
Från Ny Teknik:
En momentstav (torsionstav) funkar bäst ihop med en mutterdragare med knackfunktion. Den funkar så att när momentet ökar så vrider sig staven mer och mer för varje nytt knack. Vid uppnått moment så vrider den sig lika mycket som mutterdragaren vrider för varje knack medan muttern står still. Staven hinner sedan vrida sig tillbaka innan nästa knack kommer från maskinen, och därmed har muttern slutat vrida sig hur länge man än kör maskinen.
Man bör dock kontrollera åtdragningsmomentet i efterhand då det är ganska ungefärligt. Olika maskiner har olika vridningsvinkel vid knackning . Det gör att det kan bli olika åtdragningsmoment med olika maskiner fast men använder samma stav.
/Sven
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Jag tror Sparkish menar att hylsorna är veka och oavsiktligt fungerar momentbegränsande.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg