3 112 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Leveransvägran? Straffbart?
Nej, köpa pilsner går kanske inte eftersom Pripps är en fabrik. Men, i mitt fall så fick rörmockaren köpa men inte jag.
Grejorna liggerr ju på hyllan för försäljning.
Undrar egentligen vad som är OK eller vad som är någon sorts maffia, där syftet är att dra så mycket pengar som möjligt av konsumenten och att rörmockaren får sin beskärda del genom att köpa vissa fabrikat?
Grejorna liggerr ju på hyllan för försäljning.
Undrar egentligen vad som är OK eller vad som är någon sorts maffia, där syftet är att dra så mycket pengar som möjligt av konsumenten och att rörmockaren får sin beskärda del genom att köpa vissa fabrikat?
Ja, jag kan inte tänka mig att rörmokaren köpte som privatperson utan som företagare. Att bara göra affärer med andra företag är ju inte speciellt ovanligt (grossistverksamhet). Sen håller jag med om att det är väldigt irriterande att inte få handla när det extra ledet inte tillför något mervärde, bara extra kostnader... 
Jag kan inte påstå att jag är insatt i lagens paragrafer men det finns ju hur många företag som helst, i alla branscher, som har saker på hyllor i butiker, som bara säljer till företag.Canuto skrev:Nej, köpa pilsner går kanske inte eftersom Pripps är en fabrik. Men, i mitt fall så fick rörmockaren köpa men inte jag.
Grejorna liggerr ju på hyllan för försäljning.
Undrar egentligen vad som är OK eller vad som är någon sorts maffia, där syftet är att dra så mycket pengar som möjligt av konsumenten och att rörmockaren får sin beskärda del genom att köpa vissa fabrikat?
Jag ser inget konstigt med det. Om du agerar proffessionellt och trevligt brukar det dock inte vara något problem att göra ett kontaktköp som privatperson.
Beställ din pump www.rinkabyror.se och tänk inte mer på detta.
Det finns inget generellt krav på att ett företag eller en privatperson skall sälja till något viss subjekt. Det är upp till avtalsparten att träffa avtal med vem denne vill.
Annat förhåller det sig t ex med försäkringar eller telefon. Där har företagen antingen en vara eller tjänst med sådant värde för den enskilde att man måste ha den eller så är företaget i någon form av monopolställning.
En annan sak är att ett företag naturligvis inte får vägra att sälja på grund av någons hudfärg, religion eller liknande, dvs av diskriminerande skäl.
Annat förhåller det sig t ex med försäkringar eller telefon. Där har företagen antingen en vara eller tjänst med sådant värde för den enskilde att man måste ha den eller så är företaget i någon form av monopolställning.
En annan sak är att ett företag naturligvis inte får vägra att sälja på grund av någons hudfärg, religion eller liknande, dvs av diskriminerande skäl.
Det är nog inte konsumentköplagen de oroar sig för utan att de tar - tid - från annat. privatkunder är olönsamma! (men visst verkar det märkligt eftersom det hade tagit lika lång tid att sälja pumpen som att förklara att de inte säljer till pp.)
Vi säljer inte till pp på mitt arbete heller
Dock har vi undantaget att vi gör det om de beställer via mail, och inte besöker oss 8) så slipper vi prata bort vår tid irl. (Ni har väl sett Fawlty Towers med alla som kommer och stör Basil)
Dock så fick den pp. som ringde och ville ha varan skickad med taxi samma dag, ett jakande svar, inga regler utan undantag
Vi säljer inte till pp på mitt arbete heller
Dock så fick den pp. som ringde och ville ha varan skickad med taxi samma dag, ett jakande svar, inga regler utan undantag
Precis. Vi privatpersoner vet inte vad vi vill ha eller vad som finns men vi vet att vi vill ha det bästa till det absolut lägsta priset. Vi förväntar oss att företaget vi gör affärer med ska anstränga sig till det yttersta - mer än vad vi själva gör när vi genom våra arbetsgivare har med privatpersoner eller andra företag att göra. Vi är helt enkelt gnälliga och jobbiga att ha att göra med.asdl2 skrev:
Skulle det sen visa sig att företaget försöker ta ut en rimlig vinst på affären så är de inget annat än blodsugare.
Klicka här för att svara