N Nikelasson skrev:
Kommer de gå eller inte? När man är van leva på 29 tusen i månaden

trött på jobba, betala räkningar, betala det nödvändigaste och lite till sen är pengarna slut. Vid lönen börjar karusellen om igen

Slut på det nu jag vill kunna spara pengar!

Så nu kommer jag röra runt i ekonomin total och leva ett bra liv för mindre pengar!

Kan inte offra allt då jag har barn och inte vill sticka ut allt för mycket. Dom ska få gå på sina fritidsintresse osv. Så flytta ut i skogen och leva på naturens gåvor kommer inte gå. Förr levde man utan el men så långt kommer jag inte heller gå.

Vi lever på ca 29000 ut i månaden.

Visste borde de gå och leva ett drägligt liv för 20 000 och spara 9 tusen ett tag framöver?

Boendekostnaden kan jag tyvärr inte ändra på då vi nyligen flyttade och valet var mellan billigare lägenhet eller dyrare hus. Jag valde huset.. lite livskvalité måste man unna sig, och att bo i hus och ha trädgård när man har bott så i nästan hela sitt liv är för mig nästan självklart.. bor i liten samhälle, i storstan vet jag de är värre, men här är att bo i hus inget konstigt om ni förstår

Hyran på 7500, elen, vatten, sophämtning tillkommer..

Känner redan nu när jag tänker efter att 20 000 kommer bli tight

Sen har jag bil som används väldigt mycket men inte livsviktigt då jag kan cykla till jobbet och barnen har de mesta på gåavstånd förutom en aktivitet som kanske går att sluta med?? Sen blir de jobbigt och storhandla i stan, men finns mat affär på gåavstånd, hälsa på familjen eller åka iväg på någon utflykt i stan osv.

Men bilen har jag tyvärr lån på 3700 i månaden. Frågan är om man ska va utan bil helt, köpa billigare kontant. Eller öka lånetiden för att få ner kostnaden i månaden.. jag tror ärligt talat jag kommer må dålig att va utan bil helt då jag använd bil flitigt i över 10 års tid. Och vi bor i liten samhälle så bara köra barnen till en kompis utanför blir svårt och leva på att andra föräldrar ska köra fram och tillbaka varje gång känns sådär.

Men till frågan vad tycker ni? Tror ni vi klarar oss på 20 tusen i månaden? Har testat ett billigare liv förut och jag mådde jäkligt bra av att känna man kan ha de gött för en liten peng. Var utan bil några månader och varje gång jag cyklade till jobbet sa jag till mig själv nu sparade jag 150 spänn. För bilen kostade mig 150 om dagen med lån och allt.. men efter ett tag kände jag mig väldigt nere för jag kunde aldrig lämna 50 skyltarna. Åkte buss någon gång men när man inte åkt buss på 10 år kändes de väldigt konstigt som att man var 18 igen och levde studentliv . Där stod man med 2 barn -10 på vintern bussen var sen och undrade varför när man egentligen hade råd med bil men inte med så mycket annat..

Vad tycker ni man måste ha för räkningar och hur mycket tycker ni är lagom att lägga på de? 1 vuxen 2 barn sen en hund o katt också.. som jag inte kan göra mig av med, de är som att göra mig av med barnen
Det har jag mycket svårt att tro, jag säger nej.
För att kapa i kostnader rekommenderar jag att du gör en kalkyl (egentligen 2).

Ena kalkylen är fasta kostnader: (allt du får på faktura)
Hyra.
Lån.
Sophämtning.
Djurförsäkring.
Andra försäkringar.
Foder.
CSN.
Streamingtjänster.
Internet.
Allt!

Den andra är rörliga kostnader. (Kortbetalning)
Mat.
Bränsle.
Kläder.
Osv.
(Sparade rörliga kostnader rekommenderar jag flytta till en buffert för rörliga kostnader, när bufferten blir "för stor" kan man flytta en del till sparkontot, men målet ska vara att aldrig ta ut sparade pengar för att täcka rörliga kostnader, det hjälper mentalt)

Sedan kan du börja jämföra, kompromissa, omförhandla och säga upp kostnader.

När du sparat 200:- i månaden på att byta till ett billigare abonnemang t.ex skapar du en automatisk överföring på sparad summa till sparkontot.
(Eller 100 till spar och 100 till rörliga kontot, det är ok att unna sig)

Men baserat på din beskrivning av 2 barn, hus, bil, och 2 husdjur tror jag inte du kan komma ner i 20k.

Men det finns ofta ett utrymma att spara någonting och "någonting" över tid på ett fond eller räntekonto blir ochså mycket pengar.

M
Att ha en partner att dela kostnaderna med är nog det bästa man kan göra, i mitt tycke. Men då kanske bostadsbidraget försvinner iofs. Jag tror inte det finns en quickfix här. Visst kan man spara nån hundring här och där men i det stora hela så vill det nog till något större, typ ett bättre betalt jobb eller en partner som betalar halva "hyran" och kan skjuta till lite vid olika aktiviteter.

H hapazard skrev:
Att odla mat är som sagt nästan skrattretande, basvaror är så billiga om man planerar inköp så helt meningslöst att odla. Undantaget är vissa grönsaker under sommaren, sallad, zucchini, kryddor mm, kanske tomat och man har varm plats och gröna fingrar. Jordgubbar och hallon om man har plats och kan få plantor.
Helt meningslöst att odla.
Nästa mening.
Odla är bra😆

Det går att odla dyrt och det går att odla gratis.
Gillar man inte alls att odla så är det bättre att köpa sina grönsaker, men är det lite kul så är det ett plus både för miljön och plånboken.
Tiden kommer dock att värderas som noll
Finns det barn med i bilden så är det väl toppen att de lär sig var maten egentligen kommer ifrån...

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi kan nog leva på 20 000 i vart fall sommartid (med tanke på elräkningen..) Dock inga hemmavarande barn så två vuxna med hyfsat lite (och bundna) lån.

Sen väger vi upp den sparsamma sidan med att ha några hästar och en kappseglande gubbe :)

N
Oh ja! Lever ett bra liv på långt under 20000:- per månad med bränslesnål inte alltför gammal bil i hushållet. Elvärmt hus med all nödvändig standard.
Inga lån överhuvudtaget och nöjd med att inte ha det senaste av allt. Enstaka utlandsresor, ett flertal streamingtjänster, husdjur (med tillhörande försäkring) och t.ex. den mat jag tycker är god ryms i budgeten.
Lever ett liv med det jag vill ha för att vara nöjd.
Det som gör det möjligt är främst att inte ha några lån och låga boendekostnader skulle jag säga.
Bör tilläggas att jag inte har några barn vilket givetvis gör mitt behov av pengar mindre liksom att krog- och restaurangbesök (utom vid resor) inte är något jag tilltalas av.

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Jag har drivit eget företag senaste 15 åren. Sista 4 åren har jag varit dålig, och inte orkat med mycket arbetstid. Men för ett år sedan gick det inte alls längre. Tvingades sjukskriva mig. Men då jag inte orkat jobba så mycket de senaste åren var min SGI oerhört låg. Nu blev det dessutom sjukpension/sjukersättning. Då jag alltså måste leva på ca 8500 kr/mån. Sen gnäller folk på 20-29.000kr/mån.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Helt meningslöst att odla.
Nästa mening.
Odla är bra😆

Det går att odla dyrt och det går att odla gratis.
Gillar man inte alls att odla så är det bättre att köpa sina grönsaker, men är det lite kul så är det ett plus både för miljön och plånboken.
Tiden kommer dock att värderas som noll
Finns det barn med i bilden så är det väl toppen att de lär sig var maten egentligen kommer ifrån...
Jadu, har stor trädgård och odlar mycket själv. Bland annat potatisförbrukningen, lök och mycket annat för halva året.

Men. Ekonomiskt? Kanske om du äter mycket sallad och tomat under sommaren, och ingen på vintern. Potatis och lök odlas pga enkelt och smakar bättre från landet, men är så billiga att nästan allt du kan göra själv hemma är bättre timpenning. Grönsaker blir aldrig såå billiga, så det "lönar" sig bättre att odla, men förutsätter så klart att du äter dem.

TS bad trots allt om tips för att spara pengar. Inte att börja med en hobby.

• Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tja, jag hade så högt lönelyft ett år som anställd att jag var på listan i Computer Sweden över de med högst löneökning det året. Så jag vet inte riktigt vad du fått att jag var dålig på att förhandla. Detta var dessutom under finanskrisen på slutet av 2000 talet så de flesta andra fick ingen löneökning vissa fick tom sänkt lön.
Tja, du verkar ju tro att man inte kan ge extra förmåner till nyckelpersoner om man har kollektivavtal. Det visar att du inte har koll.

Nyckelpersoner får både bra lönepåslag och därutöver andra förmåner. Tydligen fick du bara det ena.

Om ni inte har något kollektivavtal där du jobbar så är det nog klokt att kolla hur mycket pension de betalar in för dig, sådant drar de gärna ner på. Då kanske du har en tid som fattigpensionär att se fram emot. 😊

N Nikelasson skrev:
Dom ska få gå på sina fritidsintresse osv.
N Nikelasson skrev:
då jag kan cykla till jobbet
N Nikelasson skrev:
förutom en aktivitet som kanske går att sluta med??
N Nikelasson skrev:
Frågan är om man ska va utan bil helt
N Nikelasson skrev:
jag tror ärligt talat jag kommer må dålig att va utan bil helt
Känns som du egentligen redan vet hur du känner med allt..?

- Du kan göra dig av med bilen säger du, men ändå vore det ju gött att kvar den!
- Barnen ska såklart få ha sina fritidsintressen... Men de kanske kan sluta med en aktivitet ändå..

Jag tror du vet att 20 000 är väldigt svårt med barn och husdjur och hoppas på att någon här har en fantastisk lösning som sparar dig tusenlappar i månaden utan att du egentligen behöver ge upp något.

Läs ditt egna inlägg igen så tror jag du kanske håller med.

• Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
N Nikelasson skrev:
Åkte buss någon gång men när man inte åkt buss på 10 år kändes de väldigt konstigt som att man var 18 igen och levde studentliv . Där stod man med 2 barn -10 på vintern bussen var sen och undrade varför när man egentligen hade råd med bil men inte med så mycket annat..
Det är ju bara du som kan svara på om du klarar dig utan bil, men du får nog arbeta med den där känslan av att det är konstigt att åka buss i så fall. Viss komfort får man ju offra om man ska spara pengar på allvar.

• Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
Du får göra en budget, här kommer du inte få svar då du frågar lite som längden på ett snöre, helt omöjligt att ge svar utan att veta alla förutsättningar.
Samla ALLA utgifter de senaste 12 månaderna och spalta månad för månad.
Sätt upp det mot inkomster så ser du vad du har att röra dig med.
Här kommer de utgiftskategorier vi har i vår budget som du kan använda som mall.

Ränta Bolån
Amortering Bolån
El - Nätavg.
El - Förbruk.
Internet/Fiber
VA/AV
Sopor/Avfall
Vägavgift
Sotning
Underhåll Fastighet
Försäkring Bo
Försäkring Barn
Djurförsäkring
Bilförsäkring
Bilservice
Fordonsskatt
Trängselskatt
Hemlarm
Allmänna inköp, mat, hygien
Semesterkassa
Sparande Eget
Sparande Barn
Utgift Barn 1
Utgift Barn 2
Utgift Eget

Sen är det bara att börja skära i budgeten och se vad du kan klara dig utan...

Vi är två inkomsttagare i vårt hushåll och tjänar ganska mycket mer än 20k netto vardera, gjorde en enkel räkneövning om vi skulle få ut 40k netto i månaden och det skulle gå men vi skulle få klara oss med en bil och helt slopa allt sparande och semester.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Du får göra en budget, här kommer du inte få svar då du frågar lite som längden på ett snöre, helt omöjligt att ge svar utan att veta alla förutsättningar.
Samla ALLA utgifter de senaste 12 månaderna och spalta månad för månad.
Sätt upp det mot inkomster så ser du vad du har att röra dig med.
Här kommer de utgiftskategorier vi har i vår budget som du kan använda som mall.

Ränta Bolån
Amortering Bolån
El - Nätavg.
El - Förbruk.
Internet/Fiber
VA/AV
Sopor/Avfall
Vägavgift
Sotning
Underhåll Fastighet
Försäkring Bo
Försäkring Barn
Djurförsäkring
Bilförsäkring
Bilservice
Fordonsskatt
Trängselskatt
Hemlarm
Allmänna inköp, mat, hygien
Semesterkassa
Sparande Eget
Sparande Barn
Utgift Barn 1
Utgift Barn 2
Utgift Eget

Sen är det bara att börja skära i budgeten och se vad du kan klara dig utan...

Vi är två inkomsttagare i vårt hushåll och tjänar ganska mycket mer än 20k netto vardera, gjorde en enkel räkneövning om vi skulle få ut 40k netto i månaden och det skulle gå men vi skulle få klara oss med en bil och helt slopa allt sparande och semester.
Har ni barn? Hur mycket ”kostar” barn i månaden? Vi är två vuxna utan barn (har aldrig haft och kommer aldrig att ha) och har inga problem alls med att klara oss på under 40k netto trots stort hus, men mat och kläder blir väl minst lika mycket till per barn som per vuxen så det kanske springer iväg fort.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Har ni barn? Hur mycket ”kostar” barn i månaden? Vi är två vuxna utan barn (har aldrig haft och kommer aldrig att ha) och har inga problem alls med att klara oss på under 40k netto trots stort hus, men mat och kläder blir väl minst lika mycket till per barn som per vuxen så det kanske springer iväg fort.
Har två barn under 4. Barn kostar mycket pengar men allt är relativt och vilken nivå man väljer att lägga det på. Skall man ha flång ny barnvagn, babycrib, spjälsäng, babygym, gåvagn, kläder, leksaker osv så är man snart uppe i en summa motsvarande en mindre bil. Men köper man det begagnat kan man få det för ett par tusenlappar. Detta är ju dock engångsutgifter. De andra stora posten är föräldraledighet och det är den största utgiften, speciellt om man har en lite högre inkomst. Maxtaket är 1116 kr per dag, så blir dryga 20k i månaden.

Nu när vi båda börjat jobba igen efter föräldraledigheten så känner vi inte att barnen gör så stort avtryck på ekonomin. Man får ju barnbidrag motsvarande 2600 kr för två barn och det kommer man ganska långt med vad gäller mat och kläder och barnomsorg. Kan dock tänka mig detta ändras om några år när barnen börjar med aktiviteter och börjar äta mer. Som det är nu köper vi som innan men någon av oss offrar lunch till jobbet och äter ute. 😉

Vi har varit inne på tredje barn men då blir det genast problem med större bil och att få offra arbetsrummet till barnrum. Vi har landat i att försöka bli familjehem eller stödhem istället om några år när barnen blivit lite större.

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Har två barn under 4. Barn kostar mycket pengar men allt är relativt och vilken nivå man väljer att lägga det på. Skall man ha flång ny barnvagn, babycrib, spjälsäng, babygym, gåvagn, kläder, leksaker osv så är man snart uppe i en summa motsvarande en mindre bil. Men köper man det begagnat kan man få det för ett par tusenlappar. Detta är ju dock engångsutgifter. De andra stora posten är föräldraledighet och det är den största utgiften, speciellt om man har en lite högre inkomst. Maxtaket är 1116 kr per dag, så blir dryga 20k i månaden.

Nu när vi båda börjat jobba igen efter föräldraledigheten så känner vi inte att barnen gör så stort avtryck på ekonomin. Man får ju barnbidrag motsvarande 2600 kr för två barn och det kommer man ganska långt med vad gäller mat och kläder och barnomsorg. Kan dock tänka mig detta ändras om några år när barnen börjar med aktiviteter och börjar äta mer. Som det är nu köper vi som innan men någon av oss offrar lunch till jobbet och äter ute. 😉

Vi har varit inne på tredje barn men då blir det genast problem med större bil och att få offra arbetsrummet till barnrum. Vi har landat i att försöka bli familjehem eller stödhem istället om några år när barnen blivit lite större.
Och sen blir dom tonåringar och vill ha dator, iphone och moppe, kan jag tänka mig. Här i krokarna har en del ungar en ”riktig” bil som A-traktor. Jag fattar inte hur folk har råd 😮

Folk tittar lite snett på mig för att jag jobbar ca 25-30% (och maken ca 75%), men det är väl för att vi inte har barn som vi klarar oss fint på sammanlagt en heltidslön.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Och sen blir dom tonåringar och vill ha dator, iphone och moppe, kan jag tänka mig. Här i krokarna har en del ungar en ”riktig” bil som A-traktor. Jag fattar inte hur folk har råd 😮

Folk tittar lite snett på mig för att jag jobbar ca 25-30% (och maken ca 75%), men det är väl för att vi inte har barn som vi klarar oss fint på sammanlagt en heltidslön.
Tja, tror du svara på det själv, de jobbar heltid och inte deltid. Vi bor också så det får bli moped eller A-traktor i framtiden om vi inte vill köra barnen kors och tvärs. Har dryga milen in till huvudorten. Men barn kostar mycket pengar, det skall man inte sticka under stolen med men de ger mycket tillbaka också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.