Har du gått ner i tjänst/förlorat jobbet? I din andra tråd som blev populär rullade det väl in närmare 30 000 kr varje månad efter skatt har jag för mig.

Men för att återgå till frågeställningen så är det en enorm fördel att man har stenkoll på sina utgifter och att man gör allt man kan för att dessa inte fluktuerar under året. Att bo i hyresrätt och ha busskort är således en enorm fördel mot att ha villa och en bil där det från ingenstans kan dyka upp problem som kräver väldigt kostsamma åtgärder.

Om det är så att man varje månad har 7000 kr över till mat, nöjen/kläder och lite sparande så borde det inte vara några problem. Men det är det med utgifter man inte räknar med... Då räcker inte dessa pengar långt.

I Sverige går det alltid att leva ett okej liv oavsett lön. Så länge man är införstådd med att okej inte innebär en utlandssemester om året, egna rum till alla i familjen, egen bil, egen häst och restaurangbesök två gånger per månad. Okej = mat i magen, tak över huvudet och en säng att sova i.

• Gilla
Mrjayser och 8 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Förstår knappt din fråga men Trådskaparen har 2 barn och 1 hund så knappast möjligt med mindre lägenhet än så.
Själv skulle jag tycka att en 4:a skulle vara minimum.
Du låter bortskämd. Har man ont om pengar så är en 2a med 1 vuxen + 2 barn fullt realistiskt.

• Gilla
pippii långstrump och 6 till
  • Laddar…
Inga problem, vi är två vuxna med barn som lever på några tusen mindre än så nu när frugan är föräldraledig.

Då bor vi i hus och ammorterar, har bil och årskort på kollektivtrafiken. Man får hushålla lite och se över sina kostnader.

När vi båda jobbar igen blir inkomsten flesta gånger högre.. Men det gör mest att sparkontot mår bättre, och att renoveringen kan ta fart igen.

• Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Du låter bortskämd. Har man ont om pengar så är en 2a med 1 vuxen + 2 barn fullt realistiskt.
Har aldrig bott trångt.
Har aldrig heller tänkt att göra det.

Två barn och en vuxen ska inte behöva bo i en 2:a i dagens Sverige.

• Gilla
  • Haha
pippii långstrump och 7 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Förstår knappt din fråga men Trådskaparen har 2 barn och 1 hund så knappast möjligt med mindre lägenhet än så.
Själv skulle jag tycka att en 4:a skulle vara minimum.
barn kan dela rum det där tänket är nåt nytt som svenskar har att barn måste ha eget rum löjligt

• Gilla
Kmm125 och 7 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Har aldrig bott trångt.

Man kan tycka det, men ifall inte pengarna räcker så får man anpassa sig.

• Gilla
jonle336 och 2 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Har aldrig bott trångt.

så säg att man har 10 ungar då ska man ha 11 sovrum då?

du måste leva i nån dröm värld

• Gilla
  • Haha
pippii långstrump och 5 till
  • Laddar…
Har man barn yngre än tonåringar spelar det inte någon roll hur stort man har, det kommer i all fall vara trångt. För hur många rum man än har kommer de bara vara i det rummet du är i och är du i samma rum mer än 10min så är en stor mängd leksaker där också.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
jonle336 och 13 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:

Skulle jag ha 10 ungar skulle det inte räcka med 10 rum, skulle behövas 10 hus, 1 för barn (och fru om hon fortfarande skulle vara det) och sedan 8 som buffert som man hyr ut och sedan ett jag bor i för att komma tillräckligt långt bort från den cirkusen. ;)

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Lunnabo skrev...

"Två barn och en vuxen ska inte behöva bo i en 2:a i dagens Sverige"

Den va go:cool:

Va gött vi har det. Många som bankar på dörren.

• Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Spontant tycker jag det låter tufft.

Googlar man lite får man reda på att fattigdomsgränsen ligger på 13300 / mån (2022).

Så om det är någon tröst är du inte fattig...

Men till saken, Jo det går att leva så ett tag. Man får snåla och hålla igen på precis allt.
Jag skulle våga påstå att det går att leva så en begränsad tid men på sikt måste antingen inkomsterna öka (skaffa en partner, byt jobb, jobba mer) eller utgifterna minska.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen
12000 här långtidssjukskriven. Ensamstående. Tufft men det går.

• Älska
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
12000 här långtidssjukskrivna.
Totalt i hushållet eller 12000 x2?

M maria01 skrev:

Du måste ha haft dagdrömmar.
Jag har aldrig skrivit något om "10 ungar".

• Gilla
Jättefranskan och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Man kan tycka det, men ifall inte pengarna räcker så får man anpassa sig.
Ett alternativ är ju att skaffa mer pengar så att man slipper bo trångt.
Det passar mig bättre.

• Gilla
hjalle74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.