Hej!
Har fått upp ögonen för det lettiska byggföretaget Baltic House https://www.baltichouse.eu/en/

De erbjuder modulhus, garage, lusthus, gästhus/ sommarhus bl.a till förmånliga priser. Priser finns på hemsidan.
de erbjuder nyckelfärdiga hus eller endast byggsats efter önskemål.
De har väldigt vackra hus som jag tycker passar den skandinaviska stilen. De bygger mycket i lettland, estland och Finland så dom bör ha bra isolering men det får man såklart kolla upp. Dom ska ha byggt ett flertal hus i Sverige så jag ska försöka se om vi kan få åka och titta på ett hus.

Någon som har erfarenhet eller har hört något om detta byggföretag?

BirgitS
Ni skulle ju inte bygga hus enligt vad du skrev rätt nyligen:
Det blir dock inte ett nytt hus. Vi hittade vårt drömhus i blekinge och ska flytta det till svedala. Nu håller vi på o renovera det innan det är dags för flytt! Eftersom vi vill ha ett gammalt hus med gedigna detaljer från sekelskiftet som frågade jag mig själv en dag vad jag höll på med att vilja bygga ett nytt hus. De materialen vårt hus kräver finns inte i nybyggda hus, vi hade fått byta ut näst intill allt. Vi är nöjda med vårt beslut.
https://www.byggahus.se/forum/threads/utlaendska-hustillverkare.247152/page-2#post-2794957

BirgitS BirgitS skrev:
Ni skulle ju inte bygga hus enligt vad du skrev rätt nyligen: [länk]
Vi kunde inte slutföra köpet av det huset pga för mycket fuktskador . väldigt tråkigt och efter det tappade vi lite lustendå det var vårat drömhus..
Nu undrade jag över just Baltic House, har du några erfarenheter?

Vi kommer nog inte bygga nytt från svensk företag dock..

BirgitS
A Ellenlinneaolsson skrev:
Vi kunde inte slutföra köpet av det huset pga för mycket fuktskador . väldigt tråkigt och efter det tappade vi lite lustendå det var vårat drömhus..
Nu undrade jag över just Baltic House, har du några erfarenheter?
Vad tråkigt!
Jag önskar er lycka till framöver men kan tyvärr inte bidra med erfarenheter av Baltic House, skrev bara eftersom jag blev lite förvånad med tanke på ditt tidigare inlägg.

BirgitS BirgitS skrev:
Vad tråkigt!
Jag önskar er lycka till framöver men kan tyvärr inte bidra med erfarenheter av Baltic House, skrev bara eftersom jag blev lite förvånad med tanke på ditt tidigare inlägg.
Ja det var himla sorgligt och framförallt slöseri med tid. Vi hade börjat riva inför renovering när vi insåg hur mycket fukt där var. Som tur var hade vi inte skrivit under något friskrivningsklausul thank god! Det huset hade inte gått att flytta. Så vi fick anlita en jurist som löste så köpet drogs tillbaka. Dom var medvetna om fukten för vi såg att dom varit och donat och försökt åtgärda det i Torpargrunden. fult gjort och som sagt slöseri med tid och pengar för alla!
Därför tittar vi återigen på att bygga nytt.

Skall ni låna till bygget skulle jag kolla med banken först om de godkänner en leverantör som inte har svenskt bolag.

R Robert-san01 skrev:
Skall ni låna till bygget skulle jag kolla med banken först om de godkänner en leverantör som inte har svenskt bolag.
Det har vi inte ens tänkt på att det kan bli ett problem. Ja en del kommer vi behöva ta lån för. Men vi har tänkt gå igenom allting med vår bankman.. kan tänka mig att det hänger på om företaget (baltic house) har koll på svenska bygglagar osv. Bör ju vara samma som med en okänd svensk hustillverkare, eller...? Har inte fullt koll..

Stämmer. Bankerna kan vara extremt nojiga när det gäller nyproduktion och speciellt om det sker under egen projektledning utan general eller totalentreprenör.

Försäkra er om att husen fyller svenska byggregler och att tillverkaren har förstått reglerna, det är mycket påfund. Energiförbrukning, tillgänglighet, brandskydd osv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.