Alla mätarskåp är så förbaskat breda, finns det inget som är lika brett som en mätartavla, ungefär, dvs runt 300 mm.
Har inget behov av mediaboxar eller annat i skåpet, enbart elmätare.

Montörerna som rätt frekvent byter mätare måste nog ha mer utrymme än så...

GARO GU 1-25 är bara 33 cm brett.

(man kan också notera att alla mätarskåp som är avsedda att monteras på stolpe är något smalare än de bredaste)

Jo, men det är utanpåliggande, det funkar kanske inte så bra att fälla in det.

Du kan i princip ge upp tanken på såna skåp. Det är länge sen de flesta nätägare bara accepterar de standardiserade typerna. Du får i så fall ha den osannolika turen att komma in i en obyråkratisk hantering närmast omöjligt idag. Sen få tag i något begagnat skåp också.

E Ebaman skrev:
Alla mätarskåp är så förbaskat breda, finns det inget som är lika brett som en mätartavla, ungefär, dvs runt 300 mm.
Har inget behov av mediaboxar eller annat i skåpet, enbart elmätare.
Svensk standard finns givna mått

Problemet är att väggen där inkommande kommer ur backen inte är tillräckligt bred för att rymma ett brett skåp.

Ja, tyvärr är det nog så att varken din elektriker eller "elverket" vill ha ett smalt skåp. Hitta en bredare vägg, eller sätt det på stolpe. Finns markskåp också, men jag har aldrig bekantat mig med ett sådant.

(Som fd elektriker för länge sen vill jag också ha ett så stort skåp dom möjligt. 😉 )

Elverket får dra in en ny servis i så fall.

Purre
Markmätarskåp är toppen, har vårat i tomtgräns sen kan jag göra precis vad jag vill på min tomt med att dra nya matningar kors och tvärs utan problem. Behöver ingen ledningsutsättning från nätägaren heller.

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Markmätarskåp är inte aktuellt, för mycket arbete.

Det är nätägaren som sätter gränsen på hur smalt det får vara. Sen måste det förstås vara godkänt för svenska marknaden också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.