G Ganescha skrev:
Ingen aning, va bara tips i fall man vill komma billigt undan. Sen vet inte jag om dom är sämre där än något annat märke? Har inte läst eller hört något klaga, har du?
Det räcker ju med att låsen inte är godkända enligt SSF 3522, lägst klass 3 eller enligt SSF 3523 klass S3*, minimikraven för vad vi kallar ett "godkänt lås" i Sverige.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det räcker ju med att låsen inte är godkända enligt SSF 3522, lägst klass 3 eller enligt SSF 3523 klass S3*, minimikraven för vad vi kallar ett "godkänt lås" i Sverige.
Godkänd i försäkrings syfte ska tilläggas, sen får du ju installera vilket lås du vill på din dörr.
 
S
G Ganescha skrev:
Godkänd i försäkrings syfte ska tilläggas, sen får du ju installera vilket lås du vill på din dörr.
Absolut. Man behöver inte ens ha ett lås. Ungefär lika pålitligt som Temu.
 
S Sthlm_ skrev:
Absolut. Man behöver inte ens ha ett lås. Ungefär lika pålitligt som Temu.
Okej, har inget lås därifrån själv så kan inte uttala mig. Vilket av dem har du?
 
G Ganescha skrev:
Godkänd i försäkrings syfte ska tilläggas, sen får du ju installera vilket lås du vill på din dörr.
Givetvis, och det är väl det enda som är relevant också. Vem köper ett lås som inte är godkänt och monterar i sin ytterdörr till huset? Här pratar vi dessutom om kines-kopie-lås från ställen där inget man köper håller bra kvalitet.
 
Ja det är bra onödigt. Fast att allt man köper därifrån skulle vara av dålig kvalité håller jag inte alls med om, i alla fall inte om man jämför med all skit som även går att köpa här i Sverige, håller samma klass på många varor.
 
Yale Linus är smidigt. Går att komplettera med keypad och blipp.
 
sysmali
A AndersS skrev:
Eller denna enkla, ersätter låsvred på insidan.
[länk]
Är sugen på glue smart. Men ser lite (äldre) recensioner där folk är missnöjda. Du verkar nöjd?

Hur stark är motorn i Glue för att vrida om? Mitt vred kan vara lite trögt beroende på årstid (förmodar att dörren sväller en aning).
 
sysmali sysmali skrev:
Är sugen på glue smart. Men ser lite (äldre) recensioner där folk är missnöjda. Du verkar nöjd?

Hur stark är motorn i Glue för att vrida om? Mitt vred kan vara lite trögt beroende på årstid (förmodar att dörren sväller en aning).
Vi har inga problem och låskolven är ju inte den som ska hålla igen dörren. Men räkna med batteribyten 1-2 ggr/år, men det får du notering om i appen.
 
sysmali
A AndersS skrev:
Vi har inga problem och låskolven är ju inte den som ska hålla igen dörren. Men räkna med batteribyten 1-2 ggr/år, men det får du notering om i appen.
Låter lovande att du inte haft problem.

Jag må vara trög, men om dörren kan vara trög att låsa pga fällkolven eller hakregel tar emot (man får ta i lite mer när man vrider vredet), så blir det väl samma sak i Glue när motorn ska orka att vrida?
 
Orkar du vrida med nyckel så tror jag att den orkar låsa och låsa upp.
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Låter lovande att du inte haft problem.

Jag må vara trög, men om dörren kan vara trög att låsa pga fällkolven eller hakregel tar emot (man får ta i lite mer när man vrider vredet), så blir det väl samma sak i Glue när motorn ska orka att vrida?
Det måste gå lätt att manövrera vredet för att det ska fungera tillförlitligt.
Regelkolven bör gå lätt då fallkolven är den som ska hålla listtrycket men om någon tryckt ner trycket efter du låst så kan det bli så att det blir för trögt om det är ett högt listtryck.
Kontrollera att låshuset går bra och att slutblecket har rätt plösmått samt att det sitter rätt i höjd.
Det som kan orsaka problem så här års är snö eller grus/sand som dras in med skor som om de ligger på tröskeln eller sitter på dörrbladet kan orsaka problem.
 
  • Älska
sysmali
  • Laddar…
sysmali
1 123abc skrev:
Det måste gå lätt att manövrera vredet för att det ska fungera tillförlitligt.
Regelkolven bör gå lätt då fallkolven är den som ska hålla listtrycket men om någon tryckt ner trycket efter du låst så kan det bli så att det blir för trögt om det är ett högt listtryck.
Kontrollera att låshuset går bra och att slutblecket har rätt plösmått samt att det sitter rätt i höjd.
Det som kan orsaka problem så här års är snö eller grus/sand som dras in med skor som om de ligger på tröskeln eller sitter på dörrbladet kan orsaka problem.
Tack för info.

Har du (eller någon annan) åsikt om Glue eller Danalock (eller annat märke där man fortfarande kan ha vanlig nyckel) med tanke på motorstyrka i det smarta låset?
 
Jag har ett hus med Glue och jag är inte speciellt imponerad. Varken på funktion eller support.
Ibland funkar det inte att låsa upp via appen oavsett om man går via mobilnät, Wifi eller blåtand. Några gånger har jag fått återställa och börja om från grunden för att få upp funktionen igen.
 
sysmali
S SCB skrev:
Jag har ett hus med Glue och jag är inte speciellt imponerad. Varken på funktion eller support.
Ibland funkar det inte att låsa upp via appen oavsett om man går via mobilnät, Wifi eller blåtand. Några gånger har jag fått återställa och börja om från grunden för att få upp funktionen igen.
Vet du vilken generation av Glue du har? 2 eller 3?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.