pacman42 pacman42 skrev:
Jag har ett par oöppnade IKEA Sparsnäs över någonstans.
Fortsätter OT med risk att klampa in och förstöra affärerna för dig :crysmile: men finns det verkligen inga vettiga motsvarande produkter på marknaden. Känns lite märkligt att man ska behöva köpa "begagnade" ikeaprylar. :thinking:

Alfredo Alfredo skrev:
Fortsätter OT med risk att klampa in och förstöra affärerna för dig :crysmile: men finns det verkligen inga vettiga motsvarande produkter på marknaden. Känns lite märkligt att man ska behöva köpa "begagnade" ikeaprylar. :thinking:

Ikea sålde ut Sparsnäs för något år sedan, priset var då satt till 99 kr. Många köpte då på sig ett lager av dessa.
Har själv satt upp ett par av denna modell, och kan bara säga att den nog är den bästa produkten för ändamålet. För 99 kr kan det ej gå fel.

Eon och vattenfall hade liknande produkter, kanske lite mer förfinade som de delade ut och även sålde. Detta för ca 8-10 år sedan.
De finns ej längre kvar.

Även Eliq är/var en annan producent av dessa mätare, har för mig att de också har lämnat konsumentmarknaden.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Min Sparsnäs har visat rätt inom 2kWh per månad (mot avläst värde), det med min förra mätare som hade 10 000 blink/kWh. Imponerande bra. Den nya elmätaren jag fick förra veckan har bara 1000 blink så upplösningen är sämre, trots allt skryt om mätaren i övrigt. Vet inte om det kommer påverka något i praktiken.

Det man måste tänka är att ha ett schema för batteribyte i sändaren eftersom den inte varnar, utan bara slutar ta emot info. Har man då t ex beräknad förbrukning kommande månad inställt så märker man inget förrän värdena är helt knasiga.

• Gilla
Mattias_Jo1 och 1 till
  • Laddar…
A
göm inte att du har kylning frys (kanske extra frys) jag ligger på ca 0.8kwh under nattemperaturen så har jag bara kylning frys + en server påslagen

EddieHansson EddieHansson skrev:
Hej!

Eftersom elpriserna är skyhöga så har jag succesivt stängt av saker för att spara på elen, men jag upplever 0 förändring på förbrukningen.

I söndags stängde jag av värmen och dator/musikutrustning i gäststugan
I måndags och tisdags vad VVB avstängd
I måndags kl 15.00-20.30 var värmen helt avstängd, liksom dator och tv. Enbart wifi-routern var på och några LED-lampor. Jag hade många värmeljus igång så temperaturen sjönk inte så mycket.
Vi har gasolspis så den påverkar inte förbrukningen.

Det jag inte fattar är att vi inte ser någon som helst förändring över tid. Jag har timmätning från Vattenfall och har laddat ner en Excel-fil med förbrukning.

Jag trodde att det skulle märkas när vi sänkte temperaturen 3 grader. Sen i måndags kl 15 stängde vi av allt hemma förutom laptop, wifi-router och någon enstaka lampa. Trots det ökade förbrukningen då.

[bild]

Funderar nu på att skaffa någon form av energimätare att sätta på elmätaren (pulsmätare) alternativt en DIN-monterad till elcentralen inne i huset. Elmätaren sitter vid tomtgränsen ca 20 meter från huset. Jag har en portabel elmättare för vägguttag som jag kört tex på kyl/frys och de drar bara ca 2kWh/dygn.

Så mina frågor är:
* Vilken energimätare bör jag skaffa.
* Kan det vara fel på elmätaren från Vattenfall? Jag har felanmält idag.
* Kan Vattenfall ha registrerat fel mätar-id och därför debiterar mig för någon annans förbrukning?
* Vad mer kan jag testa/utesluta?

T Thomas_Blekinge skrev:
Nu är jag så omodern att jag inte använder appar för el-uppföljning. Jag förlitar mig på blinkningar på själva mätaren. Jag brukar räkna tiden för 10 blinknngar t ex och så räknar man lite med hjälp av uppgifterna på mätaren och så får man effekt just nu.
Hur räknar man blinkningar ? ”Nyfiken”

• Gilla
Vasilki85
  • Laddar…
Agge87 Agge87 skrev:
Hur räknar man blinkningar ? ”Nyfiken”
Är blinkningarna inte synliga (ir-ljus) så kan de bli synliga i mobilens kamera.

B Bjober skrev:
Är blinkningarna inte synliga (ir-ljus) så kan de bli synliga i mobilens kamera.
Jo men jag menar, hur räknar man ut effekt med blinkningar

Nu när du har koll på blinkningar och kan se den momentana förbrukningen tycker jag absolut du ska stänga av allt. Koppla in endast en förbrukare med känd effekt, typ värmeelement, vattenkokare 2000W.
Kolla i tur och ordning ett uttag på varje fas och se att din elmätare registrerar 2000W varje gång.
Först nu vet du att du betalar 1kWh när du tar ut 1kWh.
Jag betalade 3,6kWh för varje kWh som togs ut på en av faserna, de övriga 2 visade rätt.

• Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Agge87 Agge87 skrev:
Se inlägg 38-39.

• Gilla
Agge87
  • Laddar…
EddieHansson
B Bjober skrev:
Nu när du har koll på blinkningar och kan se den momentana förbrukningen tycker jag absolut du ska stänga av allt. Koppla in endast en förbrukare med känd effekt, typ värmeelement, vattenkokare 2000W.
Kolla i tur och ordning ett uttag på varje fas och se att din elmätare registrerar 2000W varje gång.
Först nu vet du att du betalar 1kWh när du tar ut 1kWh.
Jag betalade 3,6kWh för varje kWh som togs ut på en av faserna, de övriga 2 visade rätt.
Det är en intressant iakttagelse. Hur löstes det problemet?

Agge87 Agge87 skrev:
Värt att nämna är att man räknar tex 4 blinkningar som 0-1-2-3.
Det är ju 3 tidsperioder (som man räknar) mellan 4 blinkningar.
Annars finns appar som fixar siffrorna.
Dock har jag inte alltid fått det att funka.

• Gilla
thomasa88 och 2 till
  • Laddar…
Det är en intressant iakttagelse. Hur löstes det problemet?
Ringde elleverantören och blev dumförklarad.
Tog dit elektriker som kliade sig i huvudet, dubbel och trippelkollade och sa sen "Jag tar det med ****kraft"
Sen ringde nån upp och vi kom överrens om lämplig ersättning. Jag räknade bakåt 3 år och såg en jämn stigande kurva trots ärligt lika förbrukningsmönster. Fick utan knot det jag ville ha. De såg väl att jag räknat ärligt utan överdrift. Nya elmätarn fortsatte på samma nivå som vi haft 3 år tidigare så min uträkning stämde.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Värt att nämna är att man räknar tex 4 blinkningar som 0-1-2-3.
Det är ju 3 tidsperioder (som man räknar) mellan 4 blinkningar.
Annars finns appar som fixar siffrorna.
Dock har jag inte alltid fått det att funka.
tack för förtydligandet.
Appar vet jag att det finns men hade faktiskt inte aning om blinkningarna hehe

Kollade nu igen kl 7.00. 96188. Det betyder alltså 13kWh på 10 timmar. Ett snitt på 1.3kWh/h vilket jag tycker är rimligt eftersom vi satte på VVB (som nästan var tom/kall) , tvätt, disk samt höjde temperaturen till 21c under den tiden.
Men vad sa
B Bjober skrev:
Ringde elleverantören och blev dumförklarad.
Tog dit elektriker som kliade sig i huvudet, dubbel och trippelkollade och sa sen "Jag tar det med ****kraft"
Sen ringde nån upp och vi kom överrens om lämplig ersättning. Jag räknade bakåt 3 år och såg en jämn stigande kurva trots ärligt lika förbrukningsmönster. Fick utan knot det jag ville ha. De såg väl att jag räknat ärligt utan överdrift. Nya elmätarn fortsatte på samma nivå som vi haft 3 år tidigare så min uträkning stämde.
Vet inte om jag missat det i tråden, men vad var det som var fel?

• Gilla
Roy_eriksson88
  • Laddar…
Jo men man behöver ju pryler som loggar pulserna. Men en Ikea Sparsnäs kanske funkar om jag hittar nån att köpa.
Det finns loggers som man sätter på blinkögat om jag fattat rätt. Ngenic track är en och kostar under tusenlappen sen finns det ett annat märke på tibber som gör samma sak.

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.