Ska nog ha ett par sådana. Jag är ju *sjukt* nöjd med mina AC-Nanobeams så Ubnt wifi var tanken från början, men för dyrt då.

...vilka priser dom har på Senetic, 875kr för Nanobeam AC är ju iprincip gratis.

Ja jag köper alla mina Ubiquiti saker där
tyvärr så är Ubiquiti rätt så anonyma i Sverige men när de nu kommer ner i pris och folk fattar hur bra de är så kommer det nog att ta fart.
Har man än gång haft Ubiquiti så vill man inte han några "svenne"grejor igen :thumbup:

MathiasS skrev:
en tusing är ok, men den enda jag hittade i våras (eller när det nu var, minnet är kort) var Unifi AP AC och den kostade flera tusen.

[länk]

Vad skiljer dom åt egentligen?
* Lägre hastighet på både 2.4 (300 istället för 450 Mbps) och 5Ghz (867 Mbps istället för 1300 Mpbs).
* Den har inte stöd för standardiserad PoE (802.3...) men det spelar väl mindre roll i praktiken i en hemmatillämpning då adapter medföljer.
* Har 2 st Dual-Band Antenner istället för 3x3 MIMO
* Har en st ethernetport istället för två

Kort och gott tror jag den billigare funkar bra hemma med relativt få klienter.

Finns en kille i USA som har en UAP-AC-Lite och kör controllern på en RPI2 med 20 clienter anslutna utan problem

Ja, 20 klienter är "relativt få" ;)

zorro_66 skrev:
Ja jag köper alla mina Ubiquiti saker där
tyvärr så är Ubiquiti rätt så anonyma i Sverige men när de nu kommer ner i pris och folk fattar hur bra de är så kommer det nog att ta fart. Har man än gång haft Ubiquiti så vill man inte han några "svenne"grejor igen
Då får man ju bara hoppas att de inte tappar fokus på kvalitet när omsättningen går upp så att de sällar sig den grupp av routertillverkare jag vill röra mig bort från :)

Tack för all input FLR, geggen, MathiasS, mexitegel, zorro_66, pelle242, Nybygget18 et al! Har fått mycket att bita i. Fortsätt dock gärna diskussionen :)!!!

mexitegel skrev:
Ja, 20 klienter är "relativt få" ;)
Inte för hamma bruk va:wow:

zorro_66 skrev:
Inte för hamma bruk va:wow:
20 klienter är väl inte så mycket? Vi är två vuxna och kommer väl upp i minst 12 klienter utan problem. Telefoner, datorer, surfplattor, chromecasts med mera. Vi är inte ens särskilt teknikintresserade. När ungarna blir större lär väl antalet klienter mångdubblas :x

Frågan är väl hur många som används samtidigt
jag har 54 clienter i mitt nät varav lan 40 och wlan 14

Ja, dessutom är det stor skillnad på hur de används. Men att komma upp i 20 st är nog inte så svårt, en familj på 4 med varsin telefon, platta och dator är redan där 12 :).

Har man 20 st clienter som samtidigt streamar Youtube i HD så krävs det lite:thumbup:

zorro_66 skrev:
Har man 20 st clienter som samtidigt streamar Youtube i HD så krävs det lite:thumbup:
Ja, TP-kabel... ;)

Nej, det finns många trådlösa accesspunkter som klarar även ett sådant användningsfall, men då får man kolla de som testar dylikt för exv. klassrumsuppsättningar med iPads. Det viisar sig att det är stora skillnader mellan olika tillverkare med ett dylikt användningsfall.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
M
swehjo skrev:
Då får man ju bara hoppas att de inte tappar fokus på kvalitet när omsättningen går upp så att de sällar sig den grupp av routertillverkare jag vill röra mig bort från :)

Tack för all input FLR, geggen, MathiasS, mexitegel, zorro_66, pelle242, Nybygget18 et al! Har fått mycket att bita i. Fortsätt dock gärna diskussionen :)!!!
Tjena,

Jag tycker du verkar få råd som är väldigt högs mellan golv och tak i tråden, det ena krångligare än det andra.

Jag tycker att det är värt för dig att prova att köra in DD-WRT först, vet att deras firmware är riktigt bra och jag har kört den tidigare i 7-8 år utan några stabilitetsproblem på en router som var riktigt kass med orginal-mjukvaran. Någon Linksys, minns inte vilken.

Om du vill ha bättre täckning sedan så kompletterar du med access-punkter från Ubiquiti. Kör själv med deras standardmodell och den funkar skitbra, 5GHz lär du inte bry dig mycket om som jag förstår det.

Fortsätter det strula efter det så byter du till en Mikrotik Routerboard (t ex 2011-modellen), dem är GALET stabila och kostar under tusingen. Kan konfigureras via CLI, Grafiskt program eller webbsida, där webbsidan är mest användarvänlig och erbjuder en "snabbsetup" för hemanvändare.
Har erfarenhet av ca 150 driftsätta routrar och alla har gått stabilt.

Men som sagt - börja inte med att köpa massa dyra prylar.

M
Marcussjogren skrev:
Tjena,

Jag tycker du verkar få råd som är väldigt högs mellan golv och tak i tråden, det ena krångligare än det andra.

Jag tycker att det är värt för dig att prova att köra in DD-WRT först, vet att deras firmware är riktigt bra och jag har kört den tidigare i 7-8 år utan några stabilitetsproblem på en router som var riktigt kass med orginal-mjukvaran. Någon Linksys, minns inte vilken.

Om du vill ha bättre täckning sedan så kompletterar du med access-punkter från Ubiquiti. Kör själv med deras standardmodell och den funkar skitbra, 5GHz lär du inte bry dig mycket om som jag förstår det.

Fortsätter det strula efter det så byter du till en Mikrotik Routerboard (t ex 2011-modellen), dem är GALET stabila och kostar under tusingen. Kan konfigureras via CLI, Grafiskt program eller webbsida, där webbsidan är mest användarvänlig och erbjuder en "snabbsetup" för hemanvändare.
Har erfarenhet av ca 150 driftsätta routrar och alla har gått stabilt.

Men som sagt - börja inte med att köpa massa dyra prylar.
Mikrotik har dessutom ett riktigt bra forum när man behöver hjälp och du kan få hjälp med allt från att namnge routern till att köra extern BGP mot Internetleverantörer, allt bygger på att man hjälps åt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.