5 819 läst ·
47 svar
6k läst
47 svar
Less på hemmanätverksroutrar - var vänder jag mig då?
Verkligheten har fått mig att inse att om man vill få det att fungera precis som man vill så funkar inte det. Är inte nätverkstekniker men har lärt mig ett och annat genom årens felsökningar och anpassningar.zorro_66 skrev:
Zorro_66, du rekommenderar således deras UniFi®Security Gateway tillsammans med en UniFi® AP AC PRO? Den sistnämnda skulle bli huvud-wifi'n för mig så att säga. Är inte riktigt med på skillnaden på den och UniFi® AP AC som jag tror är dyrare?! Och hur tusan ansluts APn till gateway'en!?
Har du koll på ev problem med att få gateway'en att interagera med en Netgear JGS516 switch och ev med en Netgear R7000 som AP i källaren?
Ingen som har koll på https://www.pfsense.org/ och deras lådor?
Redigerat:
Ooops, dålig bakgrundskoll från min sidazorro_66 skrev:
Redigerat:
1. Du kan sätta upp WLAN på HP Switchen in med ditt fiber in. https://www.dustin.se/product/5010463050/1910-24g-switchswehjo skrev:
2. Koppla på nätverksport in i HP Servern tex en sån här https://www.dustin.se/product/5010815144/proliant-microserver-gen8-windows-server-2012-r2-foundation
3. Kör Sophos på HP Servern. https://www.sophos.com/en-us.aspx
4. Koppla en nätverkskabel ut till HP switchen ovan.
5. vill du ha Wifi så kör en valfri Accesspunkt tex. https://www.dustin.se/group/hardvara/natverk-sakerhet/tradlost-natverk/accesspunkter/
Detta är stabilt som fanken och ej "hemanvändar stuk"
Det är min setup och det är stabilt och snabbt det kommer funka bra.
Vill du köra lite enklare men ändå stabilt:
https://www.dustin.se/product/5010803372/rt-ac87u
Sitter själv i dessa uppgraderings tankar.
Känner 2st som kör Cisco RV320 som router och är väldigt nöjda!
Sedan använder de separata AP, ena Unifi AP LR och den andra Netgear R7000.
Båda är skit nöjda med upplägget och har än sålänge inga problem. Kört i 6-9mån.
Känner 2st som kör Cisco RV320 som router och är väldigt nöjda!
Sedan använder de separata AP, ena Unifi AP LR och den andra Netgear R7000.
Båda är skit nöjda med upplägget och har än sålänge inga problem. Kört i 6-9mån.
Frågan är väl vad problemet är egentligen.....? Det går alltid att hitta andra lösningar som är stabila.
Om du har provat drösvis med olika routrar och du får ingen av dom att fungera stabilt, samtidigt som andra får dom att fungera utmärkt.....vad pekar det på?
Bara en tanke utan att vilja raljera.
Om du har provat drösvis med olika routrar och du får ingen av dom att fungera stabilt, samtidigt som andra får dom att fungera utmärkt.....vad pekar det på?
Bara en tanke utan att vilja raljera.
Hehehe, jag förstår hur du tänker. Men det är inte så att routrarna byts ut på löpande band. Vi pratar kanske 5-7 stycken genom årens lopp som bytts ut/uppgraderats. Jag har inte på något sätt en konstig setup; statiska adresser på familjens klienter, UPnP avstängd liksom QoS, lite port forwarding för Skype och kanske för någon VOIP-applikation. Men gemensamt för dem är tämligen hög buggighet i gränssnitt, ny firmware som löser ett problem men som skapar två nya (och jag är klart restriktiv till vilka FW jag uppdaterar till), routrar som sakta degenererar (lägre och lägre hastighet, tilltagande drop outs etc) med därpå följande återställningar som håller kortare och kortare tid. Och lösningsförslag från support och forum som funkar - om man har tur. Om inte så fortsätter trail-and-error. Ingen root-cause-analys här inte. Och när jag följer med på forumen så kan jag inte säga att jag håller med om att "alla andra" har problemlösa routrar. Min R7000 torde vara ett ypperligt exempel. Snurrat hyfsat i ett år och sedan börjar den degenerera för att till slut helt lägga av. På samma inställningar och med samma FW under ett drygt halvår. Trots "löpande" återställningar.MathiasS skrev:
Jag betalade 2500kr för min R7000. Klart sämre tillförlitlighet än min gamla D-Link som kostade några hundralappar och höll hyfsat väl men som till slut föll för åldersstrecket.
Jag lever i tron att gå upp i pris för att få en mer "professionell" enhet, ska ge mig högre tillförlitlighet och bättre gränssnitt, loggar för att göra vettig felsökning och statusuppföljning möjlig. Och kanske lite mer professionell support. Men vad vet jag...
Jag kör Telia ADSL 30 Bryggat Thomson 799 >Ubiquiti USG>HP 2530 Switch> UAP-AC-Lite & UAP-AC-LRswehjo skrev:Verkligheten har fått mig att inse att om man vill få det att fungera precis som man vill så funkar inte det. Är inte nätverkstekniker men har lärt mig ett och annat genom årens felsökningar och anpassningar.
Zorro_66, du rekommenderar således deras UniFi®Security Gateway tillsammans med en UniFi® AP AC PRO? Den sistnämnda skulle bli huvud-wifi'n för mig så att säga. Är inte riktigt med på skillnaden på den och UniFi® AP AC som jag tror är dyrare?! Och hur tusan ansluts APn till gateway'en!?
Har du koll på ev problem med att få gateway'en att interagera med en Netgear JGS516 switch och ev med en Netgear R7000 som AP i källaren?
Ingen som har koll på [länk] och deras lådor?
jag skulle nog kasta ut R7000 och sätta upp en UAP-AC-Lite i källaren och en UAP-AC-LR uppe.
använde en Watchguard xx750 med pfsense funkar oxå kanon finns många guider på nätet om man är intresserad
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· Stockholms län
· 81 inlägg
Har kört en cisco RV320 som fungerat bra, men kör för näravarande en Mikrotik RB850gx2. Mikrotiken är snabbare (märks enbart om man kör VPN med hög kryptering) Båda är stabila. Kolla dock först om du klarar av Routeros som Mikrotik kör. Det är inte det mest intiutiva GUI:et som gjorts.
Ett tips är iaf att börja med att köpa en Router utan Wifi del.
Ett tips är iaf att börja med att köpa en Router utan Wifi del.
Låter precis som hur jag använder prylarna och det är därför jag funderar på varför dyrare apparater ska behövas....det funkar ju här.swehjo skrev:Hehehe, jag förstår hur du tänker. Men det är inte så att routrarna byts ut på löpande band. Vi pratar kanske 5-7 stycken genom årens lopp som bytts ut/uppgraderats. Jag har inte på något sätt en konstig setup; statiska adresser på familjens klienter, UPnP avstängd liksom QoS, lite port forwarding för Skype och kanske för någon VOIP-applikation. Men gemensamt för dem är tämligen hög buggighet i gränssnitt, ny firmware som löser ett problem men som skapar två nya (och jag är klart restriktiv till vilka FW jag uppdaterar till), routrar som sakta degenererar (lägre och lägre hastighet, tilltagande drop outs etc) med därpå följande återställningar som håller kortare och kortare tid. Och lösningsförslag från support och forum som funkar - om man har tur. Om inte så fortsätter trail-and-error. Ingen root-cause-analys här inte. Och när jag följer med på forumen så kan jag inte säga att jag håller med om att "alla andra" har problemlösa routrar. Min R7000 torde vara ett ypperligt exempel. Snurrat hyfsat i ett år och sedan börjar den degenerera för att till slut helt lägga av. På samma inställningar och med samma FW under ett drygt halvår. Trots "löpande" återställningar.
Jag betalade 2500kr för min R7000. Klart sämre tillförlitlighet än min gamla D-Link som kostade några hundralappar och höll hyfsat väl men som till slut föll för åldersstrecket.
Jag lever i tron att gå upp i pris för att få en mer "professionell" enhet, ska ge mig högre tillförlitlighet och bättre gränssnitt, loggar för att göra vettig felsökning och statusuppföljning möjlig. Och kanske lite mer professionell support. Men vad vet jag...![]()
Skulle jag göra något vore det att separerar router och wifi (med ubnt för wifi) men jag tyckte det blev för dyrt med AC tidigare i år så jag skippade det och körde på r7000 istället, men förr eller senare får den nog bli ren router tror jag.
Prova ddwrt och se vad som händer innan du lägger massa pengar på nya prylar.
Vet inte om jag kan hålla med om att Ubiquitis nya AC modeller är så dyra https://www.proshop.se/Naetverk-Accesspunkt/UniFi-UAP-AC-LITE-245GHz/2517310
Dessa är inte släppta i butik än men kommer nog inom kort.
Jag är med i en grupp beta testare och har haft nöjet att använda dessa i 3 månader
och jag är imponerad av dessa
Vi i gruppen fick 1 st UAP-AC-Lite & UAP-AC-LR
Dessa är inte släppta i butik än men kommer nog inom kort.
Jag är med i en grupp beta testare och har haft nöjet att använda dessa i 3 månader
och jag är imponerad av dessa
Vi i gruppen fick 1 st UAP-AC-Lite & UAP-AC-LR
en tusing är ok, men den enda jag hittade i våras (eller när det nu var, minnet är kort) var Unifi AP AC och den kostade flera tusen.
https://www.proshop.se/Naetverk-Accesspunkt/UniFi-Access-Point-AC-24GHz5G/2423712
Vad skiljer dom åt egentligen?
https://www.proshop.se/Naetverk-Accesspunkt/UniFi-Access-Point-AC-24GHz5G/2423712
Vad skiljer dom åt egentligen?
Det är en helt ny produkt som riktar sig lite till privatmarknaden tror jag
största skillnaden är ju storleken och priset den gammal är som en stekpanna de nya är som en brandvarnare.
och som sagt dessa är inte ute i handeln än men kommer troligt vis innan nyår
största skillnaden är ju storleken och priset den gammal är som en stekpanna de nya är som en brandvarnare.
och som sagt dessa är inte ute i handeln än men kommer troligt vis innan nyår