Husägare
· September 1979
· 63 inlägg
Hej
Är det någon som har erfarenhet av att göra lerväggar. Är det någon som har använt spruta. Måste man alltid blöta upp väggen om den torkat när man lägger på nästa lager
Hälsningar
Marguita
Är det någon som har erfarenhet av att göra lerväggar. Är det någon som har använt spruta. Måste man alltid blöta upp väggen om den torkat när man lägger på nästa lager
Hälsningar
Marguita
Vad menar du med lerväggar? Lerputs på befintlig vägg eller ska du göra en ny vägg av lera? Det finns många olika tekniker att välja på.
Jag har bara putsat med putsbräde, det kanske går att spruta. Ytan ska inte fuktas innan nästa lager.
Jag har bara putsat med putsbräde, det kanske går att spruta. Ytan ska inte fuktas innan nästa lager.
Husägare
· September 1979
· 63 inlägg
Husägare
· September 1979
· 63 inlägg
Det är mina barn som gör lervägg påE Elspet skrev:
Elslingor. Tack för svar
Men då finns någon typ av bärande stomme färdig som slingorna sitter på, förmodligen reglar?M Marguita Weckner skrev:
Det går att fylla väggen med lera blandat med halm, träflis eller liknande som packas i formar. Det är inte en bra säsong för det nu dock, i så fall behövs värme, fläktar och avfuktare. Det finns även färdiga block med lera och hampa som kanske skulle funka men jag tror inte att de finns på lager i Sverige. Putsa med lera går att göra hela året med värme osv.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Husägare
· September 1979
· 63 inlägg
De har leraE Elspet skrev:Men då finns någon typ av bärande stomme färdig som slingorna sitter på, förmodligen reglar?
Det går att fylla väggen med lera blandat med halm, träflis eller liknande som packas i formar. Det är inte en bra säsong för det nu dock, i så fall behövs värme, fläktar och avfuktare. Det finns även färdiga block med lera och hampa som kanske skulle funka men jag tror inte att de finns på lager i Sverige. Putsa med lera går att göra hela året med värme osv.
Det finns färdigblandad lera har jag sett på annons, Jag har lera underst på fasaden. Men jag har aldrig rört den. Utanpå ligger kalkputs. Kalkputs tar lång tid att blanda, och måste torka på sommaren. Ytterst målar man med silikonfärg.
Husägare
· September 1979
· 63 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden