Hej
Är det någon som har erfarenhet av att göra lerväggar. Är det någon som har använt spruta. Måste man alltid blöta upp väggen om den torkat när man lägger på nästa lager
Hälsningar
Marguita

Vad menar du med lerväggar? Lerputs på befintlig vägg eller ska du göra en ny vägg av lera? Det finns många olika tekniker att välja på.
Jag har bara putsat med putsbräde, det kanske går att spruta. Ytan ska inte fuktas innan nästa lager.

E Elspet skrev:
Vad menar du med lerväggar? Lerputs på befintlig vägg eller ska du göra en ny vägg av lera? Det finns många olika tekniker att välja på.
Jag har bara putsat med putsbräde, det kanske går att spruta. Ytan ska inte fuktas innan nästa lager.
Ja menar ny vägg

E Elspet skrev:
Det är mina barn som gör lervägg på
Elslingor. Tack för svar

M Marguita Weckner skrev:
Det är mina barn som gör lervägg på
Elslingor. Tack för svar
Men då finns någon typ av bärande stomme färdig som slingorna sitter på, förmodligen reglar?
Det går att fylla väggen med lera blandat med halm, träflis eller liknande som packas i formar. Det är inte en bra säsong för det nu dock, i så fall behövs värme, fläktar och avfuktare. Det finns även färdiga block med lera och hampa som kanske skulle funka men jag tror inte att de finns på lager i Sverige. Putsa med lera går att göra hela året med värme osv.

Stampad lera eller på engelska rammed earth är bärande tusenårig konstruktion. Inte så vanligt i sverige, det kanske har att göra med fukt? Det är i alla fall vackra att se på

Stampad leravägg i olika jordtoner under en molnig himmel, del av en modern byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E Elspet skrev:
Men då finns någon typ av bärande stomme färdig som slingorna sitter på, förmodligen reglar?
Det går att fylla väggen med lera blandat med halm, träflis eller liknande som packas i formar. Det är inte en bra säsong för det nu dock, i så fall behövs värme, fläktar och avfuktare. Det finns även färdiga block med lera och hampa som kanske skulle funka men jag tror inte att de finns på lager i Sverige. Putsa med lera går att göra hela året med värme osv.
De har lera

Det finns färdigblandad lera har jag sett på annons, Jag har lera underst på fasaden. Men jag har aldrig rört den. Utanpå ligger kalkputs. Kalkputs tar lång tid att blanda, och måste torka på sommaren. Ytterst målar man med silikonfärg.

Jag tror att du får lägga upp en bild på hur väggarna ser ut nu, det är svårt att gissa annars hur man ska jobba vidare.

E Elspet skrev:
Jag tror att du får lägga upp en bild på hur väggarna ser ut nu, det är svårt att gissa annars hur man ska jobba vidare.
Tack det ska jag göra när hos min dotter
Tack

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.