Hej!!

Har plockat bort tretex från insidan på en yttervägg som är av lersten.

Här ska renoveras och fixas nytt men finns det tips på hur man lagar i sånt här som bäst så husets stomme inte småsipprar puts/sten i all framtid när man ska stänga det igen?

Även reviderad fasad utvändigt med träpanel monterat nån gång i början av 1900 (med luftning) bakom.
Där lär jag upptäcka samma sak när jag ska fixa utsidan.

Med vänlig hälsning, Lervägg med skador och synliga tegelstenar, en träskiva placerad på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönster med skadat puts runtom och synlig lerstensvägg inomhus. Renoveringsbehov syns i den nedre delen med avflagning och håligheter.
Skapa konto
Vägg av lersten med avskavd puts och synliga skador ovanför ett slitet trägolv.
Skapa konto
Vägg av lersten med avskavd puts och synliga skador ovanför ett slitet trägolv.
Skapa konto

S SveaA skrev:
Hej!!

Har plockat bort tretex från insidan på en yttervägg som är av lersten.

Här ska renoveras och fixas nytt men finns det tips på hur man lagar i sånt här som bäst så husets stomme inte småsipprar puts/sten i all framtid när man ska stänga det igen?

Även reviderad fasad utvändigt med träpanel monterat nån gång i början av 1900 (med luftning) bakom.
Där lär jag upptäcka samma sak när jag ska fixa utsidan.

Med vänlig hälsning, [bild][bild][bild][bild]
Föreningen Skånska Gårdar planerar att i maj ha två endagarskurser i lerklining på Österlen. Där kommer just sådana där sköra gamla lerstensväggar vara övningsobjekt. Kanske något för dig?

Vad är det för slags puts? Tänker du behålla putsen? Tänker du isolera väggen?
För egen del har jag valt att knacka ner all puts. Därvid upptäcktes att lerväggen var mycket skör på sina ställen, men det går att fylla upp och förstärka med lerklining. Sedan tänker jag inte ha annan finish än vitkalkad lerputs. Man kan såklart dra på en kalkputs också. Ett vanligt sätt att isolera en lerklinad vägg är att lerputsa fast en tjock tretexskiva i väggen och så lerputs som ytskikt. Då får man vägg som både kan ta upp och avge fukt.

Redigerat:
  • Gilla
SveaA
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Föreningen Skånska Gårdar planerar att i maj ha två endagarskurser i lerklining på Österlen. Där kommer just sådana där sköra gamla lerstensväggar vara övningsobjekt. Kanske något för dig?

Vad är det för slags puts? Tänker du behålla putsen? Tänker du isolera väggen?
För egen del har jag valt att knacka ner all puts. Därvid upptäcktes att lerväggen var mycket skör på sina ställen, men det går att fylla upp och förstärka med lerklining. Sedan tänker jag inte ha annan finish än vitkalkad lerputs. Man kan såklart dra på en kalkputs också. Ett vanligt sätt att isolera en lerklinad vägg är att lerputsa fast en tjock tretexskiva i väggen och så lerputs som ytskikt. Då får man vägg som både kan ta upp och avge fukt.
Tanken är att bygga ny installationsvägg invändigt typ stålregel 45mm.

Ja jag ska fortsätta öppna och kolla skicket på allt. Är det dåligt överlag blir det nog dessvärre att riva och bygga nytt.

Ska man hantera utsida/insida med mycket tid osv blir det knappt värt känns det som.
Huset är inte stort.

Med vänlig hälsning,

S SveaA skrev:
Tanken är att bygga ny installationsvägg invändigt typ stålregel 45mm.

Ja jag ska fortsätta öppna och kolla skicket på allt. Är det dåligt överlag blir det nog dessvärre att riva och bygga nytt.

Ska man hantera utsida/insida med mycket tid osv blir det knappt värt känns det som.
Huset är inte stort.

Med vänlig hälsning,
Installationsvägg? Är det verkligen nödvändigt? Är alternativet att riva huset?

Att laga lerväggar är egentligen inte så komplicerat. Problemet, om man inte själv är jättehändig, kan vara att hitta hantverkare som kan lera och har tid göra jobbet. Som det ser ut på bilden så är det framför allt den nedre delen som verkar fuktskadad. Kanske det räcker att krafsa bort löst, fylla ut håligheter med lerbruk, näta och sedan slå på en kalkputs? Så slipper du ta bort all putsen….

Det kan förresten vara värt att fundera över varför väggen är fuktskadad just här. Ligger det jord eller växtlighet upp mot husväggen? Hur är det med hängrännor och stuprör?

Redigerat:
Installationsvägg? Är det verkligen nödvändigt? Är alternativet att riva huset?

Att laga lerväggar är egentligen inte så komplicerat. Problemet, om man inte själv är jättehändig, kan vara att hitta hantverkare som kan lera och har tid göra jobbet. Som det ser ut på bilden så är det framför allt den nedre delen som verkar fuktskadad. Kanske det räcker att krafsa bort löst, fylla ut håligheter med lerbruk, näta och sedan slå på en kalkputs? Så slipper du ta bort all putsen….

Det kan förresten vara värt att fundera över varför väggen är fuktskadad just här. Ligger det jord eller växtlighet upp mot husväggen? Hur är det med hängrännor och stuprör?
Tack för svar, ja huset behöver ny el och vatten + yttervägg bli uppriktad lodrätt för ingenting är rakt så jag ska göra en ny vägg utanför som skenor fästes i golv/tak.
Bara för ny skiva skull ingen bärighet.

Lät kanske fel ursäkta, men jag menade mest att om huset är dåligt i alla ytterväggar så det krävs ommurning/ilagning till förbannelse så blir man ju fundersam på det andra alternativet.

Men ok, lossa puts som är lös misstänkte jag av erfarenhet och sen försöka laga.
Frågan är mest vilka produkter och var man köper.

Jag är händig och hantverkare så detta blir gjort av mig.
Dock jobbat och byggt mer med nya och nyare hus.

Med vänlig hälsning,

Som glad amatör med eget lerstenshus svarar jag dig utifrån byggnadsvårdsperspektiv. Perspektivet innebär att man dels månar om att bevara husets tidstypiska utseende, dels använder metoder och material som passar ihop med den befintliga konstruktionen. Vad gäller den första aspekten, den estetiska, så är man mån om att bevara skeva och slitna ytor, man kostar kanske på gammeldags strömbrytare och utanpåliggande el i kulo, allt för att bevara känslan och atmosfären i en gammal byggnad. Om man vill göra detta är såklart en fråga om tycke och smak, huset förstörs ju inte av att man reglar upp en servicevägg! Framtida ägare kan ganska enkelt ta bort den och återställa det gamla utseendet!.

Den andra aspekten gäller att välja material och metoder som går ihop med den befintliga konstruktionen! Väljer man fel så kan man skada huset! När det gäller lerstensvägg så är fukt i kombination med frysning dess värsta fiende! Fukt är OK, så länge väggen kan torka upp emellanåt, frysning är OK så länge väggen inte är fuktig!. Men fukt i kombination med frysning gör att leran pulveriseras och väggen löses upp! När man renoverar ett lerstenshus är det jätteviktigt att inte använda täta material som riskerar stänga inne fukt! Använd inte cementhaltig puts utan hellre en kalkputs! Kalkputsen släpper igenom fukten och är också bättre på att fånga upp små rörelser som alltid finns i gamla hus. Mindre risk för sprickor alltså. När det gäller isolering invändigt så bör man inte ta i för mycket eftersom väggkonstruktionen måste kunna värmas upp av inomhusvärmen, annars finns risk för frostskador. När det gäller vattenledningar så skulle jag personligen inte bygga in dem bakom en uppreglad vägg, eftersom man då riskerar att inte upptäcka om det börjar småläcka och sakta men säkert löser upp lerstensväggen! Jag skulle personligen inte heller regla upp så att det blir hålrum där mössen kan springa runt och orsaka skada. När jag drog bort tretexten i mitt hus så var det en sida där man reglat upp för att väggen lutade, och där bakom har det varit musaktivitet kan jag lova!

Om du vidhåller din plan att regla upp serviceväggar, så tror jag inte du behöver lägga mycket jobb på att reparera väggen snyggt. Reparera med kalkputs så duger det. Om det är stora hålrum där lera saknas så kanske du bör fylla upp de med lerbruk först och låta lagningen torka ordentligt. Kalkputs fäster dåligt på lera, så du får sätta nät först.

Hälsningar i all välmening!

Redigerat:
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Som glad amatör med eget lerstenshus svarar jag dig utifrån byggnadsvårdsperspektiv. Perspektivet innebär att man dels månar om att bevara husets tidstypiska utseende, dels använder metoder och material som passar ihop med den befintliga konstruktionen. Vad gäller den första aspekten, den estetiska, så är man mån om att bevara skeva och slitna ytor, man kostar kanske på gammeldags strömbrytare och utanpåliggande el i kulo, allt för att bevara känslan och atmosfären i en gammal byggnad. Om man vill göra detta är såklart en fråga om tycke och smak, huset förstörs ju inte av att man reglar upp en servicevägg! Framtida ägare kan ganska enkelt ta bort den och återställa det gamla utseendet!.

Den andra aspekten gäller att välja material och metoder som går ihop med den befintliga konstruktionen! Väljer man fel så kan man skada huset! När det gäller lerstensvägg så är fukt i kombination med frysning dess värsta fiende! Fukt är OK, så länge väggen kan torka upp emellanåt, frysning är OK så länge väggen inte är fuktig!. Men fukt i kombination med frysning gör att leran pulveriseras och väggen löses upp! När man renoverar ett lerstenshus är det jätteviktigt att inte använda täta material som riskerar stänga inne fukt! Använd inte cementhaltig puts utan hellre en kalkputs! Kalkputsen släpper igenom fukten och är också bättre på att fånga upp små rörelser som alltid finns i gamla hus. Mindre risk för sprickor alltså. När det gäller isolering invändigt så bör man inte ta i för mycket eftersom väggkonstruktionen måste kunna värmas upp av inomhusvärmen, annars finns risk för frostskador. När det gäller vattenledningar så skulle jag personligen inte bygga in dem bakom en uppreglad vägg, eftersom man då riskerar att inte upptäcka om det börjar småläcka och sakta men säkert löser upp lerstensväggen! Jag skulle personligen inte heller regla upp så att det blir hålrum där mössen kan springa runt och orsaka skada. När jag drog bort tretexten i mitt hus så var det en sida där man reglat upp för att väggen lutade, och där bakom har det varit musaktivitet kan jag lova!

Om du vidhåller din plan att regla upp serviceväggar, så tror jag inte du behöver lägga mycket jobb på att reparera väggen snyggt. Reparera med kalkputs så duger det. Om det är stora hålrum där lera saknas så kanske du bör fylla upp de med lerbruk först och låta lagningen torka ordentligt. Kalkputs fäster dåligt på lera, så du får sätta nät först.

Hälsningar i all välmening!
Stort stort tack för ett kanonsvar, detta är verkligen mer kött på benen.

Jag håller helt med dig i mening med att huset ska gå behålla ett gammalt stuk osv, de vattenrör som ska gå i servicevägg kommer bli rör i rör, så det bör inte bli något problem.

Ang el och utanpåliggande får vi se, jag har rivning/uppbyggnad i full fokus nu. En sak i taget nu annars blir det för mycket på ett bräde.

Jag hoppas väggarna känns ok när jag väl öppnar utifrån också, men kalkbruk och nät verkar vara bra grejer för att få en ”styv” vägg igen alltså. Låter bra,

Jag får fortsätta rivning och se om någon vecka hur detta ser ut.
Något jag tänkt på är att många stenar är spruckna i väggen efter allt jäkla spikande av olämpliga material invändigt.. någon fara tro?

Med vänlig hälsning,

En bild på väggen bakom puts, så ser den ut på de flesta ställen när man pillar ned puts.

Bild nr2 är där putsen ej är borttagen, och jag stötte på ett igenmurat fönster med vanligt gammalt tegel.

Misstänker att all puts måste bort även om det ej är bom så man inte ”klinar” in något som kanske inte är lämpligt material.

Med vänlig hälsning,

• Vägg av gammalt tegel bakom borttagen puts med sprickor och oregelbundna ytor, exponerad för renovering.
    Skapa konto
  • Vägg med avskalad puts visar gammalt tegel, delvis täckt med murbruk. En del av väggen är fortfarande intakt med betongputs kvar.
    Skapa konto
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Jag vet inte vad man ska göra med lerstenar som spikats sönder. Som sagt, jag är amatör. Min hantverkare erbjöd sig att putsa om rummet med kalkputs, det hade förmodligen blivit bra det med. Jag tyckte det vore intressant med lerputs och fick då problemet att hitta någon som jobbar med lera och som hade tid, vilket gjorde att projektet drog ut på tiden, och förmodligen blev dyrare eftersom jag inte fick tag i lokalt uppgrävd lera......

Hur som helst, så är jag fortfarande övertygad om lerputsens fördelar, bland annat för att den "gifter sig" med lerstensväggen och därmed förstärker den. Mina väggar såg ut ungefär som på din första bild efter att jag tagit bort tretex. När vi knackade bort putsen upptäckte vi att det hade pågått långvariga vattenläckage inne i väggen, oklart om det var från taket, gavelpanelen eller under vid fönstren. Kanske alltihopa! Hur som helst, när vi kraftsade bort det lösa, var vi till slut och krafsade på utsidans puts! Två lager lersten helt upplösta! Så på det viset tror jag det är bra att du knackar bort puts för att se hur det ser ut bakom! Sedan kan du ta ställning till hur du vill gå vidare.

Förresten, intressant att se att de satt träskivor för att fästa elurtagen. Jag planerar något liknande både för elurtagen och gardinstängerna. Leran är nämligen inte så lätt att fästa saker i!

Du verkar inte få så många svar här i detta forum. Kanske det blir mer feedback i byggnadsvårdsdelen? Eller i någon Facebookgrupp om byggnadsvård? Eller i Facebookgruppen Skånska gårdar där många har erfarenhet av denna slags hus och du kan få båda byggnadsvårdsmässiga och icke byggnadsvårdsmässiga tips.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.