938 läst ·
7 svar
938 läst
7 svar
Lerklining i 1940-tals källare?
Jag och min sambo har precis köpt vårt första hus, en nätt villa med mansardtak från 1942 på ca 90 kvm + 56 kvm källare.
Har planer på att i framtiden göra källaren bebolig, tvättstuga, wc/relax samt gästrum.
Idag är källarens ytterväggar asfalterade (orginalutförande), dränering saknas, klassisk källarlukt, lite puts som släpp från väggarna etc. men övrigt ok skick, har aldrig varit några problem enligt ägaren som bott där i 50år.
Har tänkt att isolera och dränera utvändigt, ta upp befintligt källargolv, gräva ur, isolera och gjuta nytt golv.
Undrar om det går att lerklina källarväggar invändigt, med lerklining blir väggputsen diffusionsöppet och kan buffra fukt vilket jag tänker är en bra kombination i en källare, tänker jag rätt eller är det kalkputs som gäller?
Har planer på att i framtiden göra källaren bebolig, tvättstuga, wc/relax samt gästrum.
Idag är källarens ytterväggar asfalterade (orginalutförande), dränering saknas, klassisk källarlukt, lite puts som släpp från väggarna etc. men övrigt ok skick, har aldrig varit några problem enligt ägaren som bott där i 50år.
Har tänkt att isolera och dränera utvändigt, ta upp befintligt källargolv, gräva ur, isolera och gjuta nytt golv.
Undrar om det går att lerklina källarväggar invändigt, med lerklining blir väggputsen diffusionsöppet och kan buffra fukt vilket jag tänker är en bra kombination i en källare, tänker jag rätt eller är det kalkputs som gäller?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Grattis till huset. Den enda anledningen till att inte köra med lerklining är väl torktiden antar jag.
Tack så mycket! Bra input, tänkte lite samma sak. Hittar dock inte en enda tråd om folk som lerklinat källarväggar. Kanske är lämpligast att vända sig till företag som säljer lerkliningsprodukter och fråga.S Småbrukaren skrev:
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Skulle kört putsbruk. Risken är att leran håller fukten i källarmiljön i stället för att den ventileras bort.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Största fördelen med lera är att det rör på sig ganska likt trä, så man kan får en slät yta och hyffsat luftdrags-tät, utan riskerna att den spricker, i en timmer/plank stomme.
Att lerklina typ sten eller betongväggar förstår jag inte riktigt fördelen med. Har du källarlukt idag tyder på dålig ventilation och hög fuktighet. Du riskerar bara att få mögel med lerklining som är armerad med tagel, gräs eller hö etc i lera som dessutom lagrar fukt.
Att lerklina typ sten eller betongväggar förstår jag inte riktigt fördelen med. Har du källarlukt idag tyder på dålig ventilation och hög fuktighet. Du riskerar bara att få mögel med lerklining som är armerad med tagel, gräs eller hö etc i lera som dessutom lagrar fukt.
Klicka här för att svara