Vi har precis köpt en gård och planerar renoveringen av bostadshuset.

Är det någon som har kunskap om lergolv? När det läggs brukar det normalt ske i gamla mullbänksgrunder som fylls upp med Hasopor. Men går det bra att lägga ett lergolv på gamla undergolv av trä?

Vi ska göra om golven i källaren. Vi ska dränera om grunden, gräva ur källaren, fylla med glasskum och gjuta lergolv. Nu funderar jag på om det även går att gjuta lergolv i delar av bostadsdelen? Vi har kollat på nya trägolv, linoleum mm men de lergolv jag sett är både vackra och är betydligt billigare. Om vi ändå ska göra lergolv i källaren, och lägga golv i bostadsdelen, kanske vi kan ta i vissa av rummen också. Lerputs anvönds ju direkt på träväggar så det borde väl gå på trägolv med?

Det rum jag tänker är i första hand hallen där vi ändå tänkt lägga ett linoleumgolv.

Ska vi lägga ut en golvpapp först?
Kan vi lägga värmeslingor mot pappen och gjuta lergolvet ovanpå?

5
Lyfter tråden och frågar också:
går det bra att lägga ett lergolv på gamla undergolv av trä?

Hej! Har ni prövat detta? Hur mycket rörelse tål lergolv är väl största frågan. Jag tänker pröva detta lite i blindo men är intresserad att få höra erfarenheter ifall någon av er redan har gjutit lergolv på undergolv. Ska försöka uppdatera med mina erfarenheter.

B BucolicMirth skrev:
Hej! Har ni prövat detta? Hur mycket rörelse tål lergolv är väl största frågan. Jag tänker pröva detta lite i blindo men är intresserad att få höra erfarenheter ifall någon av er redan har gjutit lergolv på undergolv. Ska försöka uppdatera med mina erfarenheter.
Hej,
Nej, har inte prövat. Vi har nog övergett tanken på lergolv i de utrymmena. Däremot planerar vi att gjuta lergolv i vinterbonad veranda, badrum och tvättstuga.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.