5 253 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Lera + duk + makadam? Markarbete under garagegrund
Jag ska gjuta en 35 kvm stor platta till ett garage. Efter urgrävning och fyllnad med ett ca 10 cm tjockt lager av 0-100 började jag platta till med en 550 kg padda. I ena hörnet kom lite lera upp på ett kvadratmeter stort område, och det kändes som att det bara blev sämre ju mer jag paddade. Den känns dock ganska så hård att gå på.
Egentligen hade jag nu tänkt lägga duk, 20 cm makadam 16-25, och sen gjuta plattan på det.
Vad tror ni, borde jag tänka om och göra på något annat sätt? Mer makadam 16-25, eller grövre?
Eller kan det ha varit lite överdimensionerat med en 550 kg tung padda, kan det ha varit den som pressade upp den fuktiga leran?
Tack!
Egentligen hade jag nu tänkt lägga duk, 20 cm makadam 16-25, och sen gjuta plattan på det.
Vad tror ni, borde jag tänka om och göra på något annat sätt? Mer makadam 16-25, eller grövre?
Eller kan det ha varit lite överdimensionerat med en 550 kg tung padda, kan det ha varit den som pressade upp den fuktiga leran?
Tack!
Nu är jag på inget sätt någon expertis på området, men eftersom du inte fått något annat svar så: Jag har fått lära mig att det är lämpligt med 100kg padda per decimeter bärlager. Så förutsatt att du inte har en dryg halvmeter grus så låter 550 kg lite för tungt.
/Daniel
/Daniel
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan jag installera induktionshäll?
Kök -
Isolerab, varning för duktiga säljare
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Installera en handdukstork till ett vattenburet 1-rörssystem?
Värme allmänt -
Installera induktionshäll på befintlig el?
Vitvaror -
Kostnad för att installera golvvärme och handdukstork i efterhand
Badrum