Drömmer om att bygga en liten lekstuga till barnen, har spanat in Svenskt Träs lekstuga som ser alldeles fantastisk ut. Blir mer och mer pepp för min äldsta dotter pratar mycket om detta utan att vi nämnt det alls.

https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/lekstuga/

Men är det någon som har en känsla för vad det tar en glad amatör att snickra ihop en sån här? Har vardagskvällar när dom små gått och lagt sig på mig att fixa, blir en eller ett par timmar i stöten.

Alternativet som jag ser det är att köpa en färdigstuga men känns lite b och själslöst.

Redigerat:
Jag byggde exakt den på ett par veckor under semestern. Jag valde dock en mer komplicerad lösning med okantade plank som lockpanel och lite udda format på fönster.

Jag återanvände mycket befintligt virke så det tog lite extra tid.

Stommen tog några kvällar. Sen valde jag att pappa och lägga pannor på. Ett bra övningsprojekt om man vill lära sig bygga en mindre bod.

Jag kan tillägga att den har ca 2 meter i nock så ståhöjd är inga problem. När barnen är större blir det troligtvis hönshus av den.

S Småbrukaren skrev:
Jag byggde exakt den på ett par veckor under semestern. Jag valde dock en mer komplicerad lösning med okantade plank som lockpanel och lite udda format på fönster.

Jag återanvände mycket befintligt virke så det tog lite extra tid.

Stommen tog några kvällar. Sen valde jag att pappa och lägga pannor på. Ett bra övningsprojekt om man vill lära sig bygga en mindre bod.

Jag kan tillägga att den har ca 2 meter i nock så ståhöjd är inga problem. När barnen är större blir det troligtvis hönshus av den.
Det känns görbart ändå. Gjorde du den mindre eller större varianten? Hur resonerade du kring grund? Några tips att dela med dig av?

Måtten blev anpassade till vad jag hade hemma och vad som passade på platsen. Tror golvet är 180x120cm.

Jag hade berg under så jag skottade upp grus på 6 punkter och la naturgatsten ca 20x20cm. Sen skruvade jag ihop en ram av 95x95 med vinkeljärn, med en bärlina i mitten.

Ovan på det skruvade jag ett brädgolv som vi hade över. Ovanpå golvet ställde jag stommen.

• Gilla
Preb
  • Laddar…
Jag kommer med ett alternativt förslag och det är att bygga vanlig friggebodshöjd på en gång. Bygger du maxstorlek för friggebod kan du dessutom smyga in förvaring i en del , alla leksaker, hoppmattan, cyklar, kickbikes, pulkor, skidor, ridgrejer mopeddelar etc måste få plats någonstans.

S
P Preb skrev:
Drömmer om att bygga en liten lekstuga till barnen, har spanat in Svenskt Träs lekstuga som ser alldeles fantastisk ut. Blir mer och mer pepp för min äldsta dotter pratar mycket om detta utan att vi nämnt det alls.

[länk]

Men är det någon som har en känsla för vad det tar en glad amatör att snickra ihop en sån här? Har vardagskvällar när dom små gått och lagt sig på mig att fixa, blir en eller ett par timmar i stöten.

Alternativet som jag ser det är att köpa en färdigstuga men känns lite b och själslöst.
Bara kör, det där löser de flesta på några veckor. All ställtid när du ska ta fram och packa undan adderar mycket tid på notan och kan göra att det blir mindre roligt, men bara acceptera om du inte kan skapa längre sjok av tid. "Lite snett är också rakt" och "låt inte det bästa bli det möjligas fiende" är två bra deviser för lekstugebyggande. Jag skulle nog inte ge mig på att bygga en i friggebodsstorlek, det är väsentligt mycket mera arbete.

• Gilla
Preb och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.