Byggahus.se
Eftersom vi har småbarn känns det inte riktigt som att orken finns för ett större projekt just nu i livet men en lekstuga är ju en perfekt ursäkt för att få bygga något och lära sig mer om själva byggandet.

Började projektet med att rita upp en serie förslag som vi diskuterade hemma och när vi hade kommit överens om utförande och placering gjorde jag ett förslag att visa grannarna. Eftersom vår tomt är ganska liten kändes det som att en placering närmare än 4,5m som reglerna säger för friggebod/lekstuga var avgörande för att det skulle bli något av.

LekstugaByggritning.jpg

Takhöjden på lekstugan är tilltagen så att man som vuxen skall kunna stå raklång därinne och vi tänkte utnyttja en del av ytan längst in till ett andra våningsplan så att barnen kan kika ut genom det bakre runda fönstret. Fönstret bredvid dörren blir öppningsbart som ett vanligt fönster och på ena långsidan blir det ett kioskfönster med skjutdörrar.

Diskussionen med grannarna gick över förväntan och ingen hade några egentliga synpunkter på placeringen (~1m från båda tomtgränser i ett hörn av vår trädgård).

Hörnet som vi tänkt använda har tidigare använts till kompost och efter att vi tagit bort häcken som varit runt komposten insåg vi snabbt att detta hörn använts som soptipp för diverse stenar som hittats på tomten. Utöver alla stenar fanns en tjock betongskiva direkt under komposten. Eftersom skivan verkar vara omkring 1x1m stor så får den ligga kvar. Grunden blir så enkel som möjligt med fyra färdiga plintar och en lite kraftigare ram av 45x170 för att slippa så många stödpunkter att väga in. Alla stenfynd vid utgrävningen gjorde också att det räckte med 5-6 skottkärrslass med singel från en snäll granne som fått över från sitt friggebodsbygge.

Grundläggning.jpg

[Hoppas tråden är placerad rätt, kanske någon moderator kan hjälpa till med flytt om det är fel]
 
  • Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
De runda fönstren kändes lagom att börja med eftersom de borde vara mest utmanande. Jag började med att såga ut tre lager av segment för ihop liming, enkelt virke för panel användes men kördes i hyveln efter att det fått torka några veckor inomhus. Eftersom dimensionerna är så pass små hoppas jag att inte träets rörelser ställer till det alltför mycket.
Jag limmade därefter ihop de tre enskilda lagren och försökte placera träetsådring omlott så mycket det gick, för att hålle ihop lagren fungerade det faktiskt ganska bra med buntband. När alla lagren satt ihop limmade jag ihop dem med det inre lagret vridet så att dess fograr hamnade mitt i segmenten på de yttrelagren och satte dit så många tvingar jag fick plats med.

RoundWindowAss.jpg

Efter att limmet torkat sågade jag rent med bandsåg på utsidan och sticksåg på insidan och därefter frästes det hela mot en mall. Resultatet blev över förväntan utan några direkta luftfickor mellan segmenten. En kittfals frästes runt hela fönstret och jag började förbereda spröjs genom att limma ihop två träbitar med en halvt-i-halvtfog. Passande urtag för pröjskorset gjordes med hjälp av bordsfräsen och stämjärn och jag lade in en bit rundstav genom ramen för att förstärka montaget. Kittfalsen i spröjskorset gjordes innan montaget.

RoundWindowAss2.jpg

Efter lite fix med stämjärn och slipning fick fönstren en omgång grundfärg och ligger nu och väntar på glasning och kittning vilket är ett moment som jag inte riktigt behärskar men jag hoppas att det går att lära sig.

RoundWindowPaint.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
favino och 18 till
  • Laddar…
Härligt projekt!
Med tanke på storleken kan du när barnen slutat med lekstugelekar byta till en större dörr så har du ett kanonfint förråd!

Ser fram emot fortsatt utförliga bilder och beskrivningar!
 
Snyggt, antar att du har en del maskiner och kunskap. Helt novis verkar du ju inte va.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för de fina kommentarerna!

Det blir nog lite besvärligt att få in en större dörr med tanke på placeringen av fönster och hur reglarna sitter men det är klart att det går. Turligt nog har vi väldigt litet behov av förråd eftersom vi har både garage och källare men i framtiden vet man väl aldrig hur det behovet ser ut.

Jo en del maskiner har det blivit men jag är fortfarande nybörjare så det här projektet blir lite av ett lärprojekt. Man kan väl säga att lekstugan inte bara är för barnens skull. ;)
 
Redigerat:
Hittade en bild som visar hur jag gjorde urtagen för spröjsen i det runda fönstret. Med ett mallfrässtål med övre kullager kunde jag plocka bort så mycket material som möjligt och sedan göra urtaget kvadratiskt med stämjärn efteråt. Har även gjort två runda foder utvändigt med hjälp av limträskiva som fogas ihop till en cirkel.

RoundWindowTrim.jpg

Det öppningsbara fönstret gjordes som en tappfog enligt gamla metoder men virket är tyvärr inte norrländsk kärnvirke så vi får se hur länge det håller. Sågade ut på båda sidor på fogen med bandsågen men skippade att plugga fogen som man gjorde förr och kör med enbart lim. Spröjs och kittfals gjordes på samma sätt som de runda fönstren.

OpenWindow.jpg

En dörr som mäter cirka 130x60cm gjordes av vanligt regelvirke med en spegel av 6mm plywood. Fyllde utrymmet mellan plywoodskivorna med fogskum som blivit över från tidigare äventyr. Vill ogärna att dörren skall kännas ihålig och kanske ger det något på "u-värdet". ;)
Dörren får också ett glas med spröjs längst upp och detta gjordes på samma sätt som övriga fönster. Försökte försänka för gångjärnen med stämjärn men gav ganska snabbt upp och tog fram fräsen. En kombination av elverktyg och gamla hederliga verktyg passar nog mig allra bäst.

DoorAss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev tvungen att lägga till tvingar för att hålla ihop plywoodskivorna eftersom fogskummet expanderade kraftigt.
 
  • Gilla
Patrik Henriksson och 6 till
  • Laddar…
Kul projekt! Väldigt seriöst att göra allt från grunden. I like.
 
Kul med ett projekt med sådan detaljrikedom!
 
Tack för alla kommentarer!

Nu när nästan alla fönster och dörrar börjar bli klara för målning och glasning fortsätter jag med själva stugan. Har försökt hålla till i garaget för att kunna bygga lite på sena kvällar och sådär utan att störa grannar runtomkring. En fördel med att tänka igenom bygget i Sketchup är att man kan generera tydliga ritningar som man kan använda för att bygga i förväg.

Sågade ut alla reglar till stommen på en gång (eller i alla fall försökte). Det blir 45x70 i väggarna med stolpar lite mer ofta än CC 600mm. Takstolarna byggdes i 45x95 eftersom jag inte kunnat bestämma vad det skall bli för taktäckning redan nu.

SawFoundation.jpg

Takstolarna blir ju en del vinklar på och det finns ju även variationer av hur man kan sätta ihop dem. Har försökt studera lite hur mansardtakstolar skall/bör se ut på nätet eftersom jag inte kan se takstolarna i vårt hus i sin helhet. Det kändes som att metoden med en övre trekant och sedan två ben var den vanligaste även om det betyder att benet måste fästas in med viss styrka för att få bra stabilitet. Den skarpa takvinkeln gör dock att det inte blir så mycket kraft på benen.

TrussAss.jpg

Använde domino och lim för att fästa ihop delarna till takstolarna, kommer även att förstärka med skruvlimmad plywood i skarven mot benen. Eftersom takstolarna förmodligen kommer att bli synliga (inget extra innertak) så är det trevligt om man slipper spikbleck och annat modernt/fult. ;)

Reglarna i väggsegmenten skruvades ihop med "pocket-holes" mest för att testa den metoden och något måste jag gjort rätt eftersom alla väggarna blev rätvinkliga direkt utan riktning. Tyvärr saknas det en del bilder på själva byggprocessen eftersom det gjordes under viss tidspress för att hinna klart medan jag hade bra hjälp på plats.

FoundationAss.jpg

Nu börjar man faktiskt se att det skall bli ett hus av det här och man börjar även få en känsla för hur stort det kommer att bli. Från grannens tomt känns huset ganska högt eftersom deras tomt är nästan en meter läge än vår i det hörnet.
 
  • Gilla
Rådalen och 8 till
  • Laddar…
Helt sjukt ;)
Härligt med en lekstuga i världsklass!
När barnen blir större kan du sälja den och jag gissar du får bra betalt.
 
  • Gilla
Lutte
  • Laddar…
Härligt projekt! Önskar man själv hade landat ett sådant projekt!
 
Tack för kommentarerna.

Nu är det ju ett tag till barnen blir "större" men jag undrar om det finns något andrahandsvärde på lekstugor, de flesta jag sett ges i princip bort.

Har själv aldrig byggt något hus och har man inte bråttom så tror jag nog man kan ge sig på något som inte är så viktigt. Har ganska många gånger tänkt och sagt - "det är ju bara en lekstuga" men faktum är att jag gärna vill ha med alla moment som ett riktigt hus har just för att det är kul att få insikt i hur man "ska" bygga ett hus. Men det är ju klart att det är skönt att man inte har investerat en massa pengar eller "måste" få klart huset för det är ju bara en lekstuga.
 
Var har du köpt din borrguide för pocket-skruvhålen?
Den ser gedigen ut.
 
Borrguiden kommer från Rutlands och är egentligen en kopia på Kregs K4 men tillverkad i aluminium. Den är väl kanske inte riktigt lika gedigen som den ser ut men den funkar helt ok. Till den här borrningen fick jag göra en modifiering eftersom den inte klarar 45mm material "out of the box". Genom att lyfta upp guiden och ändra på själva tvingen funkade det dock helt ok. Har själv inte använt Kregs Jug men jag har en av deras borrmallar (Kreg Jig Mini) och finishen på borr och prylar är bättre på deras grejer.
 
även om vädret i helgen inte var det bästa så hann jag med lite utomhusarbete innan det blev alltför strävsamt ute. Panelen på långsidorna på huset gick fort men på kortsidorna är det en del kluriga vinklar som behöver hanteras, eftersom jag dessutom vill snedkapa änden och ställa panelen i linolja över natten blir det lite extra jobb. Det kommer visserligen en täckande läkt längst upp men man vill ju ändå vara nöjd under tiden man sätter upp panelen. ;)
Eftersom de nedre stödbenet på takstolarna lutar 25 grader från lodlinjen så blir den skarpaste vinkeln på panelen 65 grader vilket är mer än min kap&gersåg klarar av så det fick bli bandsågen för de sex panelbitar som berörs på varje gavel.

PanelBandSaw.jpg

När sedan snön drog in (aprilväder i maj?) så fick det bli ihoppackning i pressenning igen, tog dock några bilder på insidan innan jag gav upp. Den ena bilden visar pocket-hole-ihopsättningen av ramen. Denna metod tar förstås längre tid än stomspikning som man troligen använder vid riktig husproduktion men jag tror att denna metod ger en mycket stabilare stomme.

InsideSnowview.jpg

Efter att ha tittat på en lagom käck reklamfilm från en producent av fönsterkitt på youtube så försökte jag mig på att kitta de fyra glasen i dörren. Eftersom jag har valt plexiglas (känns lite säkrare i en lekstuga) så blir det inte linoljekitt utan ett Mono-kitt från Tremco. Jag fick tipset att använda detta kitt eftersom det fäster även på plexiglas. Om jag förstått processen rätt så är tågordningen följande:

1. Lägg på en liten mängd kitt i falsens botten.
2. Placera rutan.
3. Fäst med stift/spik runtom.
4. Kitta med spruta som är kapad till att ge rätt bredd.
5. Efterjustera med såpvatten (om du är amatör som jag).

Kittning.jpg

Är ändå ganska nöjd med resultatet, tycker mig se en förbättring från första rutan till sista men troligen kommer jag väl inte vara fullärd förrän alla fönstren på det här huset är klara... ;)
 
  • Gilla
Patrik Henriksson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.