Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Bakom ett högt bullerplank blir bra. Där ungarna huserade i min närhet, bar lektanterna hörselskydd.
Det är inte självklart och naturligt att barn kastar saker in på andras tomter.

Staffan

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Kirre2 och 9 till
  • Laddar…
N Geoay skrev:
Jag bor i ett radhus där vi har en samfällighet. Samfälligheten har placerat en klätterställning med rutschkana 2 meter ifrån min tomtgräns. Vi har ingen frihet, nyfikna barn som skriker åt oss ifrån klätter ställningen. Hej hej, vad gör du och så vidare. De slänger sand på rutschkanan och lite allt möjligt som blåser in på min tomt. Vi har nu skaffat en liten pomeranian som skäller väldigt mycket och det tycker barnen är roligt så de skäller tillbaks. De ställer sig vid gallret och retar hunden. Det är en hund som larmar därav skällandet.

Nu till frågan, vad kan jag göra för att på bort lekställningen, hur nära min tomt får den stå. Jag är trött på allt oljud av hunden som skäller, nyfikna barn och misshandeln av klätterställningen. Jag har själv barn därför bör jag i området men placering av lekparken ger mig inget privat liv eller lugn och ro.
Jag förstår dig helt och fullt. Stoj från egna barn kan man stå ut med till viss gräns men toleransen för andras barns oljud är självklart mycket lägre. Men om det är en nybyggd klätterställning och en begränsad mängd barn så är nog problemet övergående. Nyhetens behag spelar stor roll i vad barn tycker är roligt, så om de får stoja av sig en säsong blir det säkert mycket lugnare sen.

Ett annat tips är att sätta upp en studsmatta lite längre bort. Då lär det snabbt bli tomt på klätterställningen :)

• Gilla
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
4,5 meter gäller ju t.ex. vid placering av attefallhus så det skulle väl vara en bra tumregel att utgå från. Men gör 2,5 meter verkligen så stor skillnad att det är värt att få till en flytt av ställningen? Dessutom verkar du redan ha gett ditt medgivande om du varit med och byggt den så det går nog inte att tvinga fram en flytt men det går ju att be snällt. Det kommer dock inte hindra barnen från att stå vid din tomtgräns, vilket du inte kan hindra dem från att göra. Hur stora är barnen? Det går faktiskt att resonera med barn ibland :) Har du försökt förklara att din hund blir stressad om de "skäller tillbaks" och att du skulle vilja att de slutar med det?

• Gilla
Jonas1981
  • Laddar…
Känner igen situationen, bott i liknande område. Tänk på att det är en övergående tid. Nu vet jag inte hur gamla barnen är eller hur många det handlar om. Men det mesta av "frågeåldern" brukar gå över när de närmar sig 7-8 enligt min erfarenhet. Då är det inte heller klätterställning som lockar mer utan fotboll och cykling m.m. Det kanske är enklare att få igenom en flytt av klätterställningen den dagen ingen leker på den?

Korkad placering får jag hålla med om, ingen vill väl ha en lekpark 2m från sin tomt. Finns det någon stadsplanerare eller arkitekt på kommunen du kan prata med och kanske få stöd ifrån? Annars finner inte jag något annat alternativ än högt bullerplank eller en hög häck, men det kanske inte är optimalt där du bor.

Har inte läst alla inlägg. Anmäl till kommunen att lekplatsen är farlig för barn.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Barn kan vara ett helvete!
Jag hade ett daghem tillfälligt "tack och lov" sjuttiofem meter från min tomt. Det skreks dagarna igenom, så att kompisarna sade -"vi kommer när det förbannade oljudet upphört".
Du har mina fulla sympatier!
Sätt en stor häck, eller flytta!

Staffan
Helt rätt..
Bott i BR med samma situation..Stort dagis 50m bort. Ett 7-j-la liv!
Omöjligt att ha något öppet mot den sidan
Nu i villa. En tyst dröm, nästan som att bo ute i skogen....(Särskilt när gatubelysningen pajar, då är skillnaden minimal.:D.).
Även om vi har en vaktande hund som säger till när det kommer folk i närheten..

Är det redan strid om placeringen?
Om inte, tala lite artigt och utan affekt med föreningen och hör efter om det går att komma till en lösning,

• Gilla
vincentt
  • Laddar…
Jag hade börjat med att prata med kommunen. Självklart måste det finnas lagar och regler kring hur sådant här får uppföras, och med det lilla avstånden borde ni varit tillfrågade och gett godkännande innan detta uppfördes.

En annan lösning än att flytta ställningen kunde ju vara om kommunen eller samfälligheten går in och betalar för att sätta upp en hög häck eller plank eller liknande. Om nu detta kan vara en godkänd lösning för dig vill säga,

Att bygga en lekplats 2 meter från någon annans hus borde vara förbjudet! Oavsett om din hund skäller, det är en helt annan fråga och intressant i sammanhanget! Förstår inte varför ni användare på forumet går till attack här... han klagar väl inte på att barnen leker? Utan att det helt enkelt är för nära hans tomtgräns. Vilket jag också tycker!!

En nackdel i det hela är väl att du varit med och satt upp det och någonstans borde du reagerat redan innan det monterades kan tyckas....

Men stå på dig!! 2meter borde inte vara tillåtet att bygga en hög klätterställning...

• Gilla
Österlenskan
  • Laddar…
Jag var med om något liknade i en BRF, tidigare styrelse hade satt upp en studsmatta på samma yta som en gammal lekplats. Studsmattan var oövervakad och det hoppades dygnets alla timmar. Barnen kom från vida omkring och störde bland annat en boende som hade sitt köksfönster ca 4m från mattan. Då en BRF är en form av ekonomisk förening så kan man ju enkelt luta sig mot att man inte får ta beslut som som är till nackdel för en enskild medlem. För samfälligheter verkar 19§ (Lag (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter) mest relevant:

19 § Föreningen skall vid förvaltningen tillgodose medlemmarnas gemensamma bästa. Varje medlems enskilda intressen skall även beaktas i skälig omfattning.

Så för mig skulle en rimlig väg framåt vara att man åter tar upp frågan med styrelsen och säger att en ommöblering av lekplatsen är motiverad då nuvarande lösning stör er och hänvisar till denna lag. (Jag antar fritt att en ommöblering är möjlig och enkel att genomföra.) Om man även erbjuder sig att hjälpa till med förändringen så ökar det nog möjligheterna att styrelsen lyssnar på vad man säger. Vill inte styrelsen vara behjälplig så får man ta det till stämman. Lyckas man inte med det så kanske man måste sätta sig i styrelsen och påverka därifrån.

Lyckas man inte med något av ovan så kanske du får gödsla din häck ordentligt, ta upp naturism eller börja lyssna på Johnny Bode på hög volym ute i trädgården.

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
P
Kan verkligen vara svårt det där med andras barn och många föräldrars pissiga attityd. Att barn leker är såklart ok men måste leken vara att skrika så mycket man orkar utan tillsägelse? Vi har själva boende i lägenhet där man tyvärr satt upp en ny lekpark mellan husen. har funnits lekpark där väldigt länge men när den vart tillfixad så blev den ju mer intressant igen.

Tyvärr är det ju ofta helt fri lek och alla möjliga dumheter uppstår och ingen säger åt sina barn vart gränserna går , för då är man ju tydligen en dålig förälder om man släpper sin jäkla mobil och styr upp vettigare lekar än att kasta ut all sand på gräsmattan och liknande ofog. När en annan var unge så var det ju ok på ett annat vis att säga till andras barn men det har det ju gått totalt ur tiden och idag angrips den som säger till istället för att inse att ens barn stör hela grannskapet..

Svårt läge att få barnfamiljer att fatta men i vissa lägen så tröttnar man ur fullständigt och när ungarna retar hunden då skulle iaf jag klargöra att då man på andra sidan gränsen och ta det med föräldrarna och ta även upp olyckan med att det blir massa skit inslängd och hunden blivit sjuk en gång av olämpligt inslängda saker. I vissa fall så måste man klargöra att det är ett problem då många föräldrar uppenbart inte fattar..

I vissa områden går det ju så långt att det blir sabotage och problem så vore nog bra för alla att komma fram till en lösning innan det börjar hända sånt. eller ja förgiftning av hunden skulle ju jag se som att det redan har börjat...

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
F ö är jag också hundhatare och önskar inget mer än att grannhunden dör.
:crysmile::crysmile:

Jag har haft små barn, jag har hundar. Jag förstår precis hur det är att ha en klätterställning nära tomtgränsen. Ungarna kommer upp en bit i luften och blir antagligen lite exalterade av att få igång hunden. Att sluta svara på barnens rop och frågor till tomtägaren är inte ett bra sätt för det skapar en slags "arga gubben och arga tanten effekt". Hade gärna följt med på ett samfällighetsmöte och styrt upp det. Alla ska trivas och föräldrarna ska veta hur deras barn stör och at det inte är rolig sits. Hur stor är samfälligheten? Att flytta till mitten eller längre bort utan att hamna hos någon annan.
Att sätta upp en sopkorg och lära barnen att kasta i den istället för att det hamnar på granntomten.

När mina barn växte up hade vi en arga farbrorn som hatade barnen så extremt så han satte upp staket utanför sitt staket och hindrade bland annat pulkaåkning på allmän mark. Ungarna gjorde livet surt för farbrorn och senare när de blev större så varvades det mopeder och kastades ägg. Sån situation vil nog inte någon ha. (mina barn var aldrig där och störde för jag förbjöd dom at nånsin gå i närheten ens på allmänningen då farbrorn spårade ur totalt och til slut gick överstyr och hämnades på nätterna med att bland annat ha sönder min brevlåda och repa min bil. Jag fann honom när han gjorde det och mina barn var då bara 5 o 7 år gamla men han sa att det spelade ingen roll då han störts 23.00 kvällen innan, då mina barn sov sen flera timmar !!! för alla som hade barn skulle ha tillbaka!! Förbered noga med att lusläsa regler o lagar och be snällt på samfällighetsmöte at det flytta någon meter och berätta hur det går till med störningar. Behåll lugn o sansad röst och gör det med is i magen!!

• Wow
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
N Geoay skrev:
Nu till frågan, vad kan jag göra för att på bort lekställningen, hur nära min tomt får den stå. Jag är trött på allt oljud av hunden som skäller, nyfikna barn och misshandeln av klätterställningen. Jag har själv barn därför bör jag i området men placering av lekparken ger mig inget privat liv eller lugn och ro.
Vet inte om detta är en god liknelse men en gång var jag på en skejtpark/bana i Växjö som kommunen ställt upp vid en lekyta mitt i ett villakvarter. Just den dagen var två kvinnor från kommunen där och mätte bullernivåer eftersom grannar hade klagat på oljud. Jag frågade hur tusan de skulle lösa denna tvisten - ska man ta bort barns lekyta för att vissa vuxna klagar och de höll med om att det var moraliskt och juridiskt svårt. Det enda lagstöd de kände till var i stil med att "barns lekande och stojande kan inte ses som en olägenhet" och måste därför respekteras av boende.
Däremot huruvida specifikt den dära rampen/banan gjorde oväsen var en annan femma, mer en sakfråga som de skulle försöka utreda.

Så som jag kan tänka mig: barn kommer vara barn och det finns ju inget att göra åt. Men om det är specifikt den höga lekställningen som vållar bekymmer hade jag kunnat tänka mig att ni skulle kunna jobba bort den eller flytta den

Att man i ett vanligt villaområde ibland får stå ut med studsmattor precis vid tomtgränsen så långt ifrån ägarens egna altan eller sovrum, det är dessvärre oundvikligt. Det enda man där kan göra är att säga till ungarna att vara tysta om de gapar för mycket så att man själv kan sitta och fika på sin altan och prata med normal samtalston. En studsmatta eller gungställning är ju flyttbara redskap som man får ställa vart man vill, det är bara det egna omdömet som styr. De kräver inga tillstånd från grannar eller kommun (tyvärr)

Det låter i ditt fall helt otroligt att man tillåts smälla upp en så pass fast och rejäl lekplats så nära någons tomt helt utan hänsyn till omgivningen. Ofta brukar man ju bygga lekplatser i bostadsområden på undangömda områden i en skogsdunge etc tiotals meter från närmsta fastighet, eller sprida ut dem i lägenhetsområden så att det finns flera mindre lekplatser för att undvika att för många barn samlas på en och samma. Jag hade absolut tyckt det varit mycket störande med barn så nära som 2 meter, speciellt om de kan klättra upp och kika in. Det borde gå att flytta den till en mer "neutral" plats kan jag tycka. Barn leker och pratar och kikar, det kan man inte göra något åt. Jag tycker dessutom det är fel att ställa krav på att barnen inte får göra si eller så på en lekplats. Så länge de inte skadar nån eller är dumma mot någon så anser jag att man får skrika och busa så bäst man vill. Även detta med att du ställer stora krav på att föräldrarna ska hålla pli på sina barn så de inte stör dej tyder ju på att lekplatsen är totalt felplacerad. Man ska inte behöva hyscha åt sina barn när de är på en lekplats...

Fast förankrade lekredskap kräver i regel bygglov om inte detaljplan föreskriver att det skall vara lekplats där. Man får kolla vad som står i detaljplan och kolla om det krävs bygglov. Lösa lekplatsredskap, sandlådor etc kräver normalt inte bygglov, heller inte studsmattor. För lösa redskap finns heller inget minimiavstånd till tomtgräns.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.