Jag bor i ett radhus där vi har en samfällighet. Samfälligheten har placerat en klätterställning med rutschkana 2 meter ifrån min tomtgräns. Vi har ingen frihet, nyfikna barn som skriker åt oss ifrån klätter ställningen. Hej hej, vad gör du och så vidare. De slänger sand på rutschkanan och lite allt möjligt som blåser in på min tomt. Vi har nu skaffat en liten pomeranian som skäller väldigt mycket och det tycker barnen är roligt så de skäller tillbaks. De ställer sig vid gallret och retar hunden. Det är en hund som larmar därav skällandet.

Nu till frågan, vad kan jag göra för att på bort lekställningen, hur nära min tomt får den stå. Jag är trött på allt oljud av hunden som skäller, nyfikna barn och misshandeln av klätterställningen. Jag har själv barn därför bör jag i området men placering av lekparken ger mig inget privat liv eller lugn och ro.

• Ledsen
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Bara för att vara helt säker även om jag tolkade det som att du var först, men vem kom först, du eller lekparken?

Det fanns något innan har jag för mig, men störde mig aldrig på det. Jag var där först, hjälpte till att montera skräpet. I och med att den är hög så här jag inget insyn skydd. Det är inte roligt när man grillar och får flera hundra frågor av barn. Jag tycker om barn så svarar alltid vänligt.

Men när det kastades in något för c:a 2 månader sedan så att min hund spydde blod och sket blod så var det droppen. Jag vart på samfälligheten i flera år angående den lekparken.

En lekpark får den verkligen stå 2 meter ifrån min tomtgräns, borde finnas regler. Jag har läst någonstans 4,5 meter minst men hittar ej det. Jag vill ha mer kött på benen innan jag tar fighten med samfälligheten på nytt.

• Gilla
  • Ledsen
dicliff och 1 till
  • Laddar…
4,5m är inte en hård gräns. Men den är baserad på brandskydd mellan byggnader. Det är inte applicerbart här.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
johel572 och 8 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
4,5m är inte en hård gräns. Men den är baserad på brandskydd mellan byggnader. Det är inte applicerbart här.

Varför är det okej att din hund för en massa oväsen, men inte barnen?
Har du hört en så liten hund?
Han låter inte som en stor, han för inte så mycket oväsen ifall se låter bli och retar han. De ställer sig vid gallret jag satt upp. Var jag otydlig, skit i hunden. Jag för inget oväsen. En annan sak om hund skäller och du ställer som hund, vad tror du en hund gör då ?
Ska jag avliva min hund för att det finns dåliga föräldrar som du, jag har pli på mina barn och hund.

Alltså förlåt mig men blir trött när det ska skyllas på liten hund som är framavlad till att varna. När du det finns föräldrar som sitter och leker med sina mobiler medans ungarna lever rövare.

Redigerat:
  • Gilla
kisumisu och 7 till
  • Laddar…
Sätt en hög, tät häck. Det kostar visserligen en del extra att köpa häckplantor med extra höjd men i ditt fall slulle jag nog acceptera detta. Bok håller bladen merparten av året och ger fullt insynsskydd och den kan du hålla mycket smal med höjd över 2 m. Thuja Smaragd likaså - men höga plantor kostar här en hel del.

Du kan förmodligen inte göra något åt lekparken så det återstår nog bara att gilla läget och göra det bästa av det.

Som hundägare sedan 50 år har jag haft 1-2 vakthundar samtidigt och som unghundar har jag fått arbeta mycket för att de inte ska störa. Om du inte kan träna bort skällandet (jag inser att det är svårt med just din ras) bör du se till att inte hunden är i trädgården. Skällande jyckar är ett otyg även för hundälskare som jag och kan vara mycket irriterande för omgivningen.

• Gilla
Donn och 30 till
  • Laddar…
Eftersom du varit med och satt upp ställningen så kan du väl föreslå att du hjälper till att flytta den lite.

• Gilla
dicliff och 14 till
  • Laddar…
Vet inte om det försvunnit inlägg. Men tycker nog att TS blivit orättvist behandlad med för stort fokus på hunden.

Kan förstå problemet med barnen och att inte få vara ifred på sin egen tomt.
Lösningen är väl dialog med resten av samfälligheten?

• Gilla
Donn och 22 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Är inte tanken med en lekplats att barnen ska leka där? Alltså springa, tjoa, skratta och hojta. Eller är det mer "lek i ordnade former" du eftersöker?

Det känns som du bör vara mer irriterad på de som ställt dit ställningen än de som använder den? Om det är en sån gedigen ställning att den förra inte gjorde att man såg in till dig eller kunde komma nära din tomtgräns medan den nya är en jätteställning bör de givetvis ha frågat först.
Det är klart barn har rätt att leka, skrika och ha roligt. Jag har själv fyra barn, har vart ett barn själv som många inte verkar förstå.

För att få slut på all tjafs om att jag är barnhatare och min hund stör allt och alla börjar gå mig på nerverna. Om ni inte kan svara på frågeställningen så bespara mig er vishet.

1. Det är alltså ok att ha barn springande på min tomt för att den är så nära.

2. Det är alltså ok för barn att reta upp min hund, han har inte rätt att vistas på min trädgård. En hund som jag inte köpte och inte valde men har tagit på mig på ansvaret då mitt äldsta barn jobbar heltid och studerar.

3. Det är alltså ok för barn att kasta in godis papper stenar och sand ifrån sandlådan med mer in på min trädgård . Kastat in något skit som fick min lilla hund förgiftad.

4. Det är jävligt jobbigt med tusen frågar varje gång, jag grillar eller är ute min tomt för den står så nära klätterställning.

Jag orkar inte förklara mer, jag varken beskyller barnen eller hunden för den delen utan samfälligheten.
Jag visste inte hur klätterställningen skulle se ut, var bara en god granne och hjälpte till att bygga upp den för barnens skull inte min egen. De presentera aldrig något förslag för mig. Det enda jag vet är att den har ställt till med ett elände för mig.

Till alla hund hatare dra något gammalt över er, en hund skäller den jamar inte utan det gör katter. Hunden beter sig naturligt om det inte passar så kan ni flytta. Barnen beter dig också naturligt men det gör inte dåliga föräldrar.

• Gilla
  • Älska
RJMS och 24 till
  • Laddar…
N Geoay skrev:
Det är klart barn har rätt att leka, skrika och ha roligt. Jag har själv fyra barn, har vart ett barn själv som många inte verkar förstå.

För att få slut på all tjafs om att jag är barnhatare och min hund stör allt och alla börjar gå mig på nerverna. Om ni inte kan svara på frågeställningen så bespara mig er vishet.

1. Det är ok att ha barn springande på min tomt för att den är så nära.

2. Det är ok för barn att reta upp min hund, han har inte rätt att vistas på min trädgård. En hund som jag inte köpte och inte valde men har tagit på mig på ansvaret då mitt äldsta barn jobbar heltid och studerar.

3. Det är ok för barn att kasta in godis papper och sand ifrån sandlådan. Kastat in något skit som fick min lilla hund förgiftad.

4. Det är ok att de frågar mig tusen frågor varje gång, jag grillar eller är ute min tomt för den står så nära.

Jag orkar inte förklara mer, jag varken beskyller barnen eller hunden för den delen utan samfälligheten.
Jag visste inte hur klätterställningen skulle se ut, var bara en god granne och hjälpte till att bygga upp den. De presentera aldrig något förslag för mig. Det enda jag vet att den här ställt till med ett elände för mig.

Till alla hund hatare dra något gammalt över er, en hund skäller den jamar inte utan det gör katter. Hunden beter sig naturligt om det inte passar så kan ni flytta. Barnen beter dig också naturligt men det gör inte dåliga föräldrar.
1 Nej det är inte okej att de springer på din tomt.

2 Jo hunden får vistas på din tomt.

3 Nej, barnen får inte kasta godispapper omkring sig någonstans.

4 Ja det är okej att ställa frågor.

• Gilla
  • Älska
Dajja och 3 till
  • Laddar…
  • Plantera en häck.
  • Svara inte när barnen pratar med dig, de lär sig snabbt att det är meningslöst.
  • Uppfostra din hund, det finns kurser. Att hundskall är naturligt är inte en ursäkt att föra oväsen i ett radhusområde.

• Gilla
Emil Wångdahl och 16 till
  • Laddar…
N Geoay skrev:

1. Det är alltså ok att ha barn springande på min tomt för att den är så nära.

2. Det är alltså ok för barn att reta upp min hund, han har inte rätt att vistas på min trädgård. En hund som jag inte köpte och inte valde men har tagit på mig på ansvaret då mitt äldsta barn jobbar heltid och studerar.

3. Det är alltså ok för barn att kasta in godis papper stenar och sand ifrån sandlådan med mer in på min trädgård . Kastat in något skit som fick min lilla hund förgiftad.

4. Det är jävligt jobbigt med tusen frågar varje gång, jag grillar eller är ute min tomt för den står så nära klätterställning.

Jag visste inte hur klätterställningen skulle se ut, var bara en god granne och hjälpte till att bygga upp den för barnens skull inte min egen. De presentera aldrig något förslag för mig. Det enda jag vet är att den har ställt till med ett elände för mig.

Men då har du ju löst det. Barnen ska inte vara på din tomt men får vara precis fram till gräns. När de är där får de leka med din hund som står där om inte du säger till. Samma sak med frågor. Berätta för barnen vad du känner. De är inte dumma i huvudet utan bara barn.

• Gilla
Emil Wångdahl och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker du ska lyfta frågan på årsmötet inom samfälligheten och lyfta dina problem. Jag har svårt att tro att stämman är helt bakom flötet dock verkar de finnas i samfällighetens styrelse men stämman kan köra över styrelsen.

Lämna in en motion med problem och ev lösning

• Gilla
Donn och 7 till
  • Laddar…
För att sortera upp lite:
- krävs det bygglov för en lekpark, och finns det i så fall?
- vem är ägaren till lekparken, är det samfälligheten?
- Finns någon säkerhetstillsyn för lekparken?
Ta reda på detta så kanske du får ett angreppspunkt. Jag tycker inte att man ska låta sig terroriseras av barn.
F ö är jag också hundhatare och önskar inget mer än att grannhunden dör.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
  • Plantera en häck.
  • Svara inte när barnen pratar med dig, de lär sig snabbt att det är meningslöst.
  • Uppfostra din hund, det finns kurser. Att hundskall är naturligt är inte en ursäkt att föra oväsen i ett radhusområde.
Jag har en häck, men när barnen klättrar upp så är det nästan 3 meter upp. Jag borde ta en bild.

Det är barn, det är klart jag svarar. De stör inte mig så mycket. Tog det som exempel.
Min hund är uppfostrad när jag ber han cara tyst så är han det. Rasen är känd för att varna, det ligger i hans natur. Jag vill låta han vara en hund med, att han skäller ifrån morgon till kväll var någon hund hatare som skrev i tråden. Han larmar bara att det är något som händer, jag säger åt han att jag sett då slutar han skälla.

• Gilla
Lajnus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.