3 278 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Legitimation. Skv eller Polisen?
Spelar det någon praktisk roll om man skaffar ID-kort via Skatteverket eller Polisen?
Skatteverket har Telias e-leg, men personen som ska ha kortet har BankID, så det är ingen direkt fördel.
Polisens leg funkar som nationellt ID, men hur ofta har man egentlig någon praktisk nytta av det?
Skatteverket har Telias e-leg, men personen som ska ha kortet har BankID, så det är ingen direkt fördel.
Polisens leg funkar som nationellt ID, men hur ofta har man egentlig någon praktisk nytta av det?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Inom EU Schengen räcker det med nationellt ID-kort i stället för pass så det är en fördel att inte behöva ha med sig ett tjockt pass. Sen kan man ju tänka på hur långt bort man har till en passexpedition resp. ett Skatteverkskontor som utfärdar ID-kort. Nationellt id-kort verkar man få på en vecka medan det tar två för Skatteverket.
Redigerat:
Klicka här för att svara