4 535 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Legionella?
Har köpt ett älvsbyhus med en nibe frånluftsvärmepump i. Enligt nibe värmer den vattnet till drygt 50 grader. Enligt smittskydsinstitutet ska temperaturen vara minst 60grader. Vad säger ni? Kan det vara så att pumpen inte duger till att höja tempen så mycket att legionellabakterierna dör? www.http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article____2310.aspx
du ar inte varmare vatten vid tapstället på en vedanläggning heller!Per-Erik skrev:
Nibes värme pumpar har en funktion som höjer vatten tempen till 65 grader var 14 dag.
bakterierna gör väll redan vid 40-45 grader, men då långsamt, vid 60 grader dör dom på nån minut.
hitils har ingen dötta av legionella i ett bostadshus.
du ar inte varmare vatten vid tapstället på en vedanläggning heller!CarMan skrev:
Nibes värme pumpar har en funktion som höjer vatten tempen till 65 grader var 14 dag.
bakterierna gör väll redan vid 40-45 grader, men då långsamt, vid 60 grader dör dom på nån minut.
hitils har ingen dötta av legionella i ett bostadshus. [/quote]
Alla NIBEpumpar har inte den funktionen. Inte min 310P t.ex. Varför skulle jag nödvändigt köpa just den? :-[
du ar inte varmare vatten vid tapstället på en vedanläggning heller!SkaneErik skrev:
Alla NIBEpumpar har inte den funktionen. Inte min 310P t.ex. Varför skulle jag nödvändigt köpa just den? :-[[/quote]
den kan kanske inte höja var 14 dag, men den kan höja vattnet manuelt eller en gång om dan
du ar inte varmare vatten vid tapstället på en vedanläggning heller!CarMan skrev:[quote author=SkaneErik link=1138632974/0#7 date=1138830954][quote author=CarMan link=1138632974/0#5 date=1138711212][quote author=Per-Erik link=1138632974/0#4 date=1138654576]50 grader vid pumpen ja.. men hur är det vid tappnings stället? 45 grader? :
Men dom dom andra säger så var 14 dag eldar pumpen automatiskt lite exta för att ta död på ev bakterier..
Alla NIBEpumpar har inte den funktionen. Inte min 310P t.ex. Varför skulle jag nödvändigt köpa just den? :-[[/quote]
den kan kanske inte höja var 14 dag, men den kan höja vattnet manuelt eller en gång om dan[/quote]
Jo det kan jag förståss.
Menjag kikade lite i dess bruksanvisning och skiktningen gör att det normalt är 55-60[sup]o[/sup]C i toppen av beredaren!
Legionella verkar huvudsakligen förekomma i större komplex där det finns rör med stillastående vatten under längre tid. Om man inte har förberett sig för kommande utbyggnader med långa rör som är pluggade och dessutom regelbundet använder sina kranar är problemet litet. Är du borta mer än en vecka så spola ur rören. Själva har vi haft en akktank med förrådsberedare och en temp på knappt 50° i mer än 10 år utan att höja temp. Jag påstår inte att det är riskfritt men det tycks inte vara stor risk att råka ut för något med ovanstående förutsättningar.
du ar inte varmare vatten vid tapstället på en vedanläggning heller!CarMan skrev:
Min poäng var suddig..
Det jag menade att tempen vid tappstället ska vara 50 grader vid max värme (absolut inte mer änn 60 grader). Oavsett uppvärmingsform. så vad Pannan/pumpen står på är ju igentligen inte så intressant.! det var det som var poängen.!
Legionella & Vattentemp kan man läsa mera här..
http://www.boverket.se/upload/publi...egionellabakterier_i_dina_vattenledningar.pdf
emellertid så är det i stilla stående rör som det kan spridas framför allt i duch (andas in ångan).
Så i ett vanligt bostads hus står det ju sällan något vatten.. men i sommar/fjällen stugan är det kanske värre med? kan ju vara bra att bränna ur systemet innan man kastar sig i duchen?
Klicka här för att svara