5 729 läst ·
30 svar
6k läst
30 svar
Legionella utedusch med tank
På mitt eget medelstora sjukhus brukar vi ha ett par fall per år. De brukar ofta vara rätt så sjuka, och det tar tid att få diagnos (kanske också därför de brukar bli rätt dåliga) och rätt behandling då varken konventionell antibiotika eller tester fungerar på legionella. Det brukar inte vara gamla och sjuka som drabbas heller. Så visst finns det skäl att ha respekt för legionella, helt ovanligt och ofarligt är det inte. Sannolikt underdiagnostiserat med. Finns även lindrigare varianter som bara blir som influensa utan lunginflammation med - pontiacfeber.wildeside skrev:
Riskfritt eller inte det får var och en avgöra från sina egna förutsättńingar. Men för min egen del så finns det mer påtagliga faror i livet. För min nyfikenhets skull måste jag googla på hur många som råkar ut för legionella per år. Ska ta det när jag kommer hem. Kom på en sak jag duschar i båten varje helg när jag är ute med den och inte där heller råkat ut för legionella. Jag kanske har haft tur
Jag tänker lite så också och varför chansa om det finns lämpliga och rimliga åtgärder. Men vi alla gör ju olika riskkalkyler. Hade det bara varit jag som skulle duscha så hade jag nog chansat men nu är det barn, gäster mm som kan vilja duscha.
Det är ju inte kallsuparna som är någon fara, du kan dricka vatten med legionella i utan problem då magsyran tar död på bakterierna. Varenda badsjö är full. Det är när vattnet blir så finfördelat så det blir dimma, som när man duschar, som det blir problem eftersom man då andas in legionellabakterierna och får ner dem i lungorna.wildeside skrev:
Alltså, frågan handlade inte om huruvida legionella är farligt utan vad jag kan göra för att minska risken. Jag har redan konstatera att det finns en risk och då vill jag veta vad jag kan göra för att minska risken.
Då är det ju enklast. Antingen att man själv öppnar en ventil när man duschat klart som tömmer det eller någon mekanik som tömmer systemet när trycket släpperD Derbyboy skrev:
Legionella dör ju efter en ganska kort tid (typ 15min om jag inte minns fel) vid temperaturer över 50C och nästan omedelbart vid temp över 60.
Så vvb dödar ju bakterien om den kommer in i systemet, om den står tillräckligt högt inställd. Kan du sätta en vvc krets som går 1h i sträck var 24h t.ex. Så kan du ju rensa inkommande ledning på eventuella legionella bakterier. Själva 3kubik tanken kommer väl anta luftens temperatur vilket borde innebära risk för en svag tillväxt av legionella sommartid, och det är ju svårt att få död på legionella där med värme.
Det finns biocider med kort livslängd som tar död på legionella och andra bakterier som man skulle kunna tillsätta i tanken med någon veckas mellanrum. Finns i poolsortimentet på diverse ställen som säljer sådant kem.
Vet att uvljus också dödar, men det använda väl mer i industriella applikationer där risk för legionella finns. Känns inte som en praktisk lösning här.
Jag hade nog själv bara kört på vvb utan cirk, och emellanåt använt kem för dosering av tanken under de varmaste veckorna på året. Är det kallare än 15C skulle jag inte oroa mig.
Så vvb dödar ju bakterien om den kommer in i systemet, om den står tillräckligt högt inställd. Kan du sätta en vvc krets som går 1h i sträck var 24h t.ex. Så kan du ju rensa inkommande ledning på eventuella legionella bakterier. Själva 3kubik tanken kommer väl anta luftens temperatur vilket borde innebära risk för en svag tillväxt av legionella sommartid, och det är ju svårt att få död på legionella där med värme.
Det finns biocider med kort livslängd som tar död på legionella och andra bakterier som man skulle kunna tillsätta i tanken med någon veckas mellanrum. Finns i poolsortimentet på diverse ställen som säljer sådant kem.
Vet att uvljus också dödar, men det använda väl mer i industriella applikationer där risk för legionella finns. Känns inte som en praktisk lösning här.
Jag hade nog själv bara kört på vvb utan cirk, och emellanåt använt kem för dosering av tanken under de varmaste veckorna på året. Är det kallare än 15C skulle jag inte oroa mig.
