14 112 läst ·
48 svar
14k läst
48 svar
Ledstångsfäste skruvstift? Får inte bort det!
Börjar bli trött på mitt trapp-projekt. Och förstår om ni är trötta på mig. 
Jag har letat som en galning men hittar ingen gängad skruv utan spets och utan huvud. Vad heter en sån skruv? Hittar "gängstång", men alla dom är typ 1 meter långa och jag vill inte behöva kapa. Behöver en som är 5-6 cm, M10. Svårt när jag inte vet vad en sån skruv heter. Sökt på mutterskruv utan huvud, gängskruv osv osv. Men kommer bara till konstiga sidor med skruvar med konstiga dimensioner.
Jag har letat som en galning men hittar ingen gängad skruv utan spets och utan huvud. Vad heter en sån skruv? Hittar "gängstång", men alla dom är typ 1 meter långa och jag vill inte behöva kapa. Behöver en som är 5-6 cm, M10. Svårt när jag inte vet vad en sån skruv heter. Sökt på mutterskruv utan huvud, gängskruv osv osv. Men kommer bara till konstiga sidor med skruvar med konstiga dimensioner.
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Är det här vad du söker?
https://www.vvsochbad.se/Roer-Koppl...ter--Gaengstaang-M10-x-60-mm-1-st-472701.html
https://www.vvsochbad.se/Roer-Koppl...ter--Gaengstaang-M10-x-60-mm-1-st-472701.html
Ja, jag ta en bågfil och såga av dem bara. Tar max 5 minuter per skruv och du vill göra det sjukt långsamt och utan ansträngning. Annars kan du säkert utmana den där starka i familjen i tävling så behöver du max såga av 4 st.
Eller se det som ett tillfälle att investera i en Fein. Man kan också köpa någon billigare variant.
Eftersom den sitter så överjävligt så undrar jag om det verkligen är ett skruvstift eller om det kanske är gängstång som någon har kemankrat fast i väggen. I och för sig har den det där misstänkta spåret i änden men någon kanske tyckte att den skulle sitta bättre. Om väggen är av lättbetong är det inte alls omöjligt att någon använt kemankare.
Eftersom den sitter så överjävligt så undrar jag om det verkligen är ett skruvstift eller om det kanske är gängstång som någon har kemankrat fast i väggen. I och för sig har den det där misstänkta spåret i änden men någon kanske tyckte att den skulle sitta bättre. Om väggen är av lättbetong är det inte alls omöjligt att någon använt kemankare.
Jo tommib det är ett skruvstift. Lyckades få med mig ett av dom när jag tog loss hylsan med rörtången. Jag ska fundera ett varv till på hur jag ska göra. Nu när gamla ledstången iallafall är borta så ska jag ägna några dagar åt att slipa och måla trappan först.
Det här känns som ett sådant läge där det tar mer tid att fundera över den optimala lösningen, än vad det tar att faktiskt göra jobbet.
Färskt blad i bågfilen och ett sexpack i kylen, sen är det snart klart.
Färskt blad i bågfilen och ett sexpack i kylen, sen är det snart klart.