5 420 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Ledningsrätt/servitut saknas
Vi börjar få problem med vår privata vattenbrunn till vårt gamla hus (1918). Det visar sig nu att kommunen har en vattenmatarledning som är dragen rakt igenom vår ganska stora tomt och går vidare till andra fastigheter norrut i byn.
När vi köpte huset för 6år sedan fanns inga servitut eller ledningsrätter redovisade. En kontroll nyligen hos lantmäteriet bekräftar detta, finns inget. Gatuavdelningen har troligen något papper påskrivet av en tidigare ägare (från 1978).
Vem äger ledningen?
Kan jag pressa kommunen till lägre anslutningsavgift i utbyte mot en riktig ledningsrätt?
När vi köpte huset för 6år sedan fanns inga servitut eller ledningsrätter redovisade. En kontroll nyligen hos lantmäteriet bekräftar detta, finns inget. Gatuavdelningen har troligen något papper påskrivet av en tidigare ägare (från 1978).
Vem äger ledningen?
Kan jag pressa kommunen till lägre anslutningsavgift i utbyte mot en riktig ledningsrätt?
Moderator
· Stockholm
· 57 602 inlägg
Kommunen kan alltid bara ansöka om ledningsrätt och få det. I samband med det så kan de tvingas betala ersättning till er, men det är sannolikt att de inte är skyldiga att betala något överhuvudtaget, för att få ledningsrätt för en befintlig ledning.
Ev. kan ni räkna med ersättning i storleksordningen några tusenlappar.
Tack för svar!
Bra att veta innan jag blir sur på tekn kontoret.
(Jag har en misstanke att det kan vara väldigt mycket ledning som ligger utan reell ledningsrätt på folks marker härute. Vore konstigt om jag är ensam.)
Grävaren som var här och rekognoserade log o sa att här kan du ansluta dig utan att "säga ett skit" när han hörde om ledningsrätten. Jag vill ju dock att alla papper ska vara iordning den dag vi skall sälja och flytta till något bekvämare boende. Är inte ute efter att bråka men vill ha klara besked innan jag ansluter.
Har väntat över en månad på svar från kommunen om vi skall ordna till saken.
Bra att veta innan jag blir sur på tekn kontoret.
(Jag har en misstanke att det kan vara väldigt mycket ledning som ligger utan reell ledningsrätt på folks marker härute. Vore konstigt om jag är ensam.)
Grävaren som var här och rekognoserade log o sa att här kan du ansluta dig utan att "säga ett skit" när han hörde om ledningsrätten. Jag vill ju dock att alla papper ska vara iordning den dag vi skall sälja och flytta till något bekvämare boende. Är inte ute efter att bråka men vill ha klara besked innan jag ansluter.
Har väntat över en månad på svar från kommunen om vi skall ordna till saken.
Man har alltid rätt till ersättning när det görs en ledningsrätt på sin mark. Du kommer även att få retroaktiv ersättning för de åren som vattenledningen varit avtalslös...hempularen skrev:Kommunen kan alltid bara ansöka om ledningsrätt och få det. I samband med det så kan de tvingas betala ersättning till er, men det är sannolikt att de inte är skyldiga att betala något överhuvudtaget, för att få ledningsrätt för en befintlig ledning.
Men det handlar enbart om ett par tusenlappar om intrånget inte är besvärande för er.
//Anders
Troligen har man gjort någon "oregistrerad" uppgörelse med aktuell markägare då när det begav sig för över 30år sedan. Vet inte vad denna uppgörelse är värd idag. Vitsen med "ledningsrätt" är väl att den följer fastigheten o inte ägaren. Här har man kanske ett avtal o ev betalt ersättning till någon forntida ägare för detta avtal.
Jag tycker inte att jag som sentida ägare är bunden av ett avtal, som jag överhuvud taget inte känner till och som inte verkar ha registrerats hos lantmäteriet.
Kan det finnas något registrerat hos någon annan myndighet?
Jag tycker inte att jag som sentida ägare är bunden av ett avtal, som jag överhuvud taget inte känner till och som inte verkar ha registrerats hos lantmäteriet.
Kan det finnas något registrerat hos någon annan myndighet?
Klicka här för att svara