Hej!

Jag funderar på hur/varför man har kopplat en blå kabel till 10A-säkringen direkt t.h. om JFB? Den verkar anslutas till nolla under JFB. Vill gärna förstå varför man kopplar såhär, tacksam för svar!

Hälsningar, kaustik

• Elcentral med flera automatsäkringar, där en blå kabel är ansluten till en 10A-säkring nära jordfelsbrytaren, flera andra kablar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ett äldre hus och en ny central, kan det vara att någon tidigare har använt blå som fas, då är kopplingarna ute i huset kopplade för blå fas och kanske svart nolla. Inte direkt mot regelverket i dag, men strömmen är färgblind och forsar fram i mörket, så den vet inget utan gör sitt jobb. Inget farligt med det.

Men är det verkligen så att den blåa tråden från översidan av säkringen går till nollan på jordfelsbrytaren?

I så fall väldigt konstigt.

H hempularen skrev:
Men är det verkligen så att den blåa tråden från översidan av säkringen går till nollan på jordfelsbrytaren?

I så fall väldigt konstigt.
Svar nej, den går i en båge till höger och försvinner ner under dinskenan. syns ganska bra.

K kaustiksoda skrev:
Den verkar anslutas till nolla under JFB
Det var den texten jag reagerade på.

H hempularen skrev:
Det var den texten jag reagerade på.
Jepp och en bättre bild, hur det ser ut på undersidan om apparaterna kan vara bra. För att få bekräftat vart den går.

En två-trefasgrupp med en blå fas, inget konstigt.

Såg fel, den blå kabeln går ej in i JFB, utan den går in i ett av PVC-rören. Men det knepiga är att det går in två ”faser” i det röret (och skyddsjord) - varför gör man så? Den ena fasen är blå (om det nu är en fas, men den kommer ju ut från en säkring?) och den andra brun och kommer från en annan säkring?

Alltså kablarna från ovansidan av två av dvärgbrytarna går in i samma PVC-rör tillsammans med en gulgrön. Två faser och en skyddsjord? Förstår inte detta, förklara gärna varför man gör så?!

Ps. Huset är från 2006 och elskåpet sitter på garaget. I huset har vi en större JFB med många dvärgbrytare.

Vad står det på gruppförteckningen på respektive säkring? Kan det vara en matning till ett 400V element?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Dvärgbrytare 1&2 t.h. om JFB är märkta ”värme”. Dessa går in i samma PVC-rör tsm med en gulgrön. Är vi något på spåren kanske? Kan det vara till värmepannan? Är det 400V? Men läser man spec på värmepannan (Nibe Fighter 360P) så står att matning är ”3fas + N”?

Finns det elektriska element kan dom vara för 400V eller en VVB för 400 V. Blir till att kolla upp det på skyltarna för respektive objekt.

K kaustiksoda skrev:
Dvärgbrytare 1&2 t.h. om JFB är märkta ”värme”. Dessa går in i samma PVC-rör tsm med en gulgrön. Är vi något på spåren kanske? Kan det vara till värmepannan? Är det 400V? Men läser man spec på värmepannan (Nibe Fighter 360P) så står att matning är ”3fas + N”?
Låter som ett 400V elektriskt element någonstans (garage eller så)?

K kaustiksoda skrev:
Två faser och en skyddsjord? Förstår inte detta, förklara gärna varför man gör så?!
Element eller varmvattenberedare. Vanligt förekommande.

Färgvalet tyder lite på att det kanske var tänkt för ett 230V element (eller vad den nu driver), men så kom man på att det skulle vara en apparat för 400V, och kopplade om. Inte snyggt, men inget rent regelbrott. Om vi nu gissar rätt här.

Du har några 16A säkringar till vänster om jfb. Jag skulle gissa att de är till värmepumpen, och att de inte går via jordfelsbrytaren. Så den här tvåfasgruppen driver något annat. Den andra fasen i det här fallet, du skriver att den kommer från en annan säkring, jag hoppas att det är säkringen bredvid den med blå tråd? Annars är det ett grovt fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.