Någon som har erfarenhet av led downlights på 1 w??
Har ett tak som skall belysas, hade tänkte sätta upp 9 st spothlights.
3 stycken rade med 3 i varje. pga att det är ett snedtak, med 36cm isolering, vill jag inte sätta in några värmeboxar, och ta bort någon isolering.....
Så då dök elternativet med led upp. Finns lite olika kit att köpa på nätet. med både 1 resp 3 w led.
problemet som jag har är att det bara går att koppla 8 st 3w eller 16 1 w på den dimmbara trafon....
Är det tillräckligt att lysa up 25 m2 med 9 st 1 w led??
Var gömmer man bäst trafon???
Har tänkt en dubbel kopplingsdosa.... är det helt fel??
käns inget vidare att bara gömma den under innertaket om den pajjar......
blir den varm??
Kommer finns någon mer belysning i rummet,typ en stor hängande lampa över matrummsbordet....

1 W led? Det blir inte mycket till ljus. Kolla upp 6-wattarna på NS effektivare energi i stället, har en sådan hemma för prov just nu, och är helnöjd! Finns även andra leverantörer på nätet som har både 6 och 9 Watts led.

Går den att dimma med vanlig dimmer?

varför kör du ej med hidealite?
behövs inga lådor.
sätt en kopplingsdosa bakom gipsen bara så e det klart.

mvh
snickar estwing

Vispen74 skrev:
1 W led? Det blir inte mycket till ljus. Kolla upp 6-wattarna på NS effektivare energi i stället, har en sådan hemma för prov just nu, och är helnöjd! Finns även andra leverantörer på nätet som har både 6 och 9 Watts led.
Behövs inga lådor eller dosor bakom led-armaturer alls. Jag monterar de direkt i takgipset i det lilla utrymmet mellan glespanelen.

Hur Led-lampor dimras beror på hur man gör med strömförsörjningen. Dimra de går bra hur som helst.

Redigerat:
Vispen74 skrev:
. Dimra de går bra hur som helst.
Ja tycker man att dra fram nya rör för att kunna dra styrtrådar i så är det en lätt match. Detta är ett av problemen med både dimra både Lysrör och LED.

Vispen74 skrev:
Behövs inga lådor eller dosor bakom led-armaturer alls. Jag monterar de direkt i takgipset i det lilla utrymmet mellan glespanelen.
Led-lampans värsta fiende (livslängden) är värme. Inte alls fel att ha en potta så att luft kan cirkulera. Kan också vara tänkvärt om huset byter ägare så kanske den nye ägaren inte tycker om ledlampan, sätter i en halogen och vips- katastrofen är ett faktum.

en potta gör väl tvärt om att luften INTE kan cirkulera??

MickeD skrev:
en potta gör väl tvärt om att luften INTE kan cirkulera??
Instämmer! Alltså inga lådor, för kylningens skull.

Och i mitt fall är det riktiga led-armaturer, så sätta in halogen i de går inte. Använder man en t ex GU10 armatur, måste det vad jag förstår tydligt framgå vad för lampa man får använda i den, precis som det står "Max 30W" på en gammal läslampa man rent fysiskt kan få in en 100-wattare i.

Redigerat:
Vad jag menar med potta är dels om någon annan får för sig att montera en annan lampa typ halogen men också många som trycker upp armaturen rätt i isoleringen och det är inget bra.

Vispen74 skrev:

Det här har jag funderat på med, det borde väl inte behövas pottor när man använder LED spottar i taket?
Min vind är så trång att det knappt går att krypa där...

Ett problem med att dimma LED ljus är (beroende på dimmer) att när spänningen sjunker så ändrar en del lysdioder färg. Hidealite är att rekommendera, behövs endast 30 mm ovanför taket, dvs samma storlek som armaturen. Jag har ett rum på 24 kvm och 25st 10w spottar.
Så jag tror inte att det räcker med 9 st små led spottar i dit rum.

Har du 25st 10W spottar i ett rum på 24kvm?

Yes, sitter med drygt 80 cm mellanrum runt hela rummet. Riktigt mysigt när de dimmas ner lite. Men visst, det hade nog täckt med hälften så många om det enbart är ljuset man vill åt.

1w led låter lite för svagt. Vi har 6w-spottar från NS Effektivare Energi (se länk i tidigare inlägg). Har 22 st i ett rum på ca 35 kvm (på två sep. dimmers) med ryggåstak å de funkar klockrent! Elektrikern hade lite problem att dimma dom först, det var nåt med känsligheten i dimmern, men sen löste han det. De funkar perfekt och lyser superstarkt på max och mysigt på minimum!
Trafon får inte byggas in (blir varma) så våra sitter i ett köksskåp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.