Hej!

Har köpt en led-dimmer och jag ser att jag behöver en nolla. Då huset är byggt tidigt 50 tal så är kablarna i andra färger.

Jag har 1 svart fas och 2 tändtrådar i den gamla strömbrytaren, då detta var standard med tanke på kristallkronor. Så egentligen 1 fas och 1 tändtråd. Nollan sitter i taket som är vit.

Så jag tänker använda 1 av tändtrådarna uppe i taket för att skicka tillbaka nollan till strömbrytaren och använda en sockerbit för att ansluta nollorna så den kan gå tillbaka till el-centralen. Vita eltejpen är N som ska tillbaka till Dimmer.

Tänker jag rätt nu?

Rolf Wi-Fi dimmer switch i hand med etikett som visar modell och specifikationer, diffust i bakgrunden syns elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska kablar med gammal färgkodning kopplade med sockerbit; vit eltejp markerar N-ledaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska kablar och sockerbit som ansluter nolla och fas i taket, markerade med vit eltejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska kablar och sockerbit med vit tejp markerad som nolla i ett 50-talshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på gammal strömbrytare med svart fas och vita tändtrådar, indikerad med vit eltejp för led-dimmer installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tjo. Fick du ordning på det?
Jag upptäckte jag har liknande problem.
Hur koppla?
Kan du rita schema istället?
Jag har dessa kablar..
 
  • Eluttag med öppen kabelanslutning och synliga jordade kablar anslutna via skarvklämmor i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rund eldosa i vägg med utstickande el-kablar och oskadad tapet runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsschema för en dimmerströmbrytare som visar anslutningar för N, L3, L2, L1 och L med en glödlampa i överkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Jag förutsätter att takdosan i båda dessa fall matas med fas och nolla, och att strömbrytaren är matad därifrån? Då är det rätt att "skicka en nolla TILL strömbrytaren" ifrån takdosan. Välj lämpligen samma färg som nollan har i takdosan.
 
  • Gilla
Chocke och 1 till
  • Laddar…
Chocke Chocke skrev:
Tjo. Fick du ordning på det?
Jag upptäckte jag har liknande problem.
Hur koppla?
Kan du rita schema istället?
Jag har dessa kablar..[/QUOTE

Du behöver 3 kablar precis till strömbrytare. Och nollan kopplar du i taket där du hittar neutralen. Precis som nån skrev här i inlägget.
 
  • Gilla
Chocke
  • Laddar…
Bo Siltberg, Har svar men du måste ha 3 kablar till strömbrytaren.
[QUOTE="Rolfinio K, post: 4125932, member: 296159][/QUOTE]
 
  • Gilla
Chocke
  • Laddar…
Ja det blir tre st, fas och nolla till dimmerdosan och tändtråd tillbaka.
 
  • Gilla
Chocke
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.