Hej!
Har köpt en led-dimmer och jag ser att jag behöver en nolla. Då huset är byggt tidigt 50 tal så är kablarna i andra färger.
Jag har 1 svart fas och 2 tändtrådar i den gamla strömbrytaren, då detta var standard med tanke på kristallkronor. Så egentligen 1 fas och 1 tändtråd. Nollan sitter i taket som är vit.
Så jag tänker använda 1 av tändtrådarna uppe i taket för att skicka tillbaka nollan till strömbrytaren och använda en sockerbit för att ansluta nollorna så den kan gå tillbaka till el-centralen. Vita eltejpen är N som ska tillbaka till Dimmer.
Tänker jag rätt nu?
Rolf
Har köpt en led-dimmer och jag ser att jag behöver en nolla. Då huset är byggt tidigt 50 tal så är kablarna i andra färger.
Jag har 1 svart fas och 2 tändtrådar i den gamla strömbrytaren, då detta var standard med tanke på kristallkronor. Så egentligen 1 fas och 1 tändtråd. Nollan sitter i taket som är vit.
Så jag tänker använda 1 av tändtrådarna uppe i taket för att skicka tillbaka nollan till strömbrytaren och använda en sockerbit för att ansluta nollorna så den kan gå tillbaka till el-centralen. Vita eltejpen är N som ska tillbaka till Dimmer.
Tänker jag rätt nu?
Rolf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "eltejpen"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Tjo. Fick du ordning på det?
Jag upptäckte jag har liknande problem.
Hur koppla?
Kan du rita schema istället?
Jag har dessa kablar..
Jag upptäckte jag har liknande problem.
Hur koppla?
Kan du rita schema istället?
Jag har dessa kablar..
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Jag förutsätter att takdosan i båda dessa fall matas med fas och nolla, och att strömbrytaren är matad därifrån? Då är det rätt att "skicka en nolla TILL strömbrytaren" ifrån takdosan. Välj lämpligen samma färg som nollan har i takdosan.
Bo Siltberg, Har svar men du måste ha 3 kablar till strömbrytaren.
[QUOTE="Rolfinio K, post: 4125932, member: 296159][/QUOTE]
[QUOTE="Rolfinio K, post: 4125932, member: 296159][/QUOTE]
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Ja det blir tre st, fas och nolla till dimmerdosan och tändtråd tillbaka.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



