130 läst ·
2 svar
130 läst
2 svar
Leda regnvatten till vattentunna vid odlingsbädd
Hej forum, tänkte höra om någon har en smart lösning hur man leder regnvatten från husets stuprör till odlingsbädd som ligger ca 10m från huset?
Det insamlade vattnet tänkte jag sen koppla på automatiskt bevattning så att odlingen kan vattnas när jag är bortrest.
min första tanke var att samla in vattnet i en tunna bredvid stuprännan och sen leda vattnet med en nedgrävd PEM slang till en annan tunna vid odlingen där jag kopplar in bevattningen.
Skulle det funka om det är tillräcklig lutning?
Det insamlade vattnet tänkte jag sen koppla på automatiskt bevattning så att odlingen kan vattnas när jag är bortrest.
min första tanke var att samla in vattnet i en tunna bredvid stuprännan och sen leda vattnet med en nedgrävd PEM slang till en annan tunna vid odlingen där jag kopplar in bevattningen.
Skulle det funka om det är tillräcklig lutning?
Ja Det vore lite kul med kommunicerande kärl, men kom ihåg att nivån kommer alltid vara lika hög i båda tunnorna så står den ena lägre kommer det rinna ut ur den andra om du inte har luft mellan dem då så de inte sitter ihop med varandra.
Men Jag har min vattenautomatik vid tunnan vid huset och från den har jag lagt ett pexrör under grusgång och annat, så min bevattningsautomatik sköter glatt bevattningen inne i växthuset trots att det är 15 meter från tunnan. Dra inte tunn slang så långt dock det blir sämre
Men Jag har min vattenautomatik vid tunnan vid huset och från den har jag lagt ett pexrör under grusgång och annat, så min bevattningsautomatik sköter glatt bevattningen inne i växthuset trots att det är 15 meter från tunnan. Dra inte tunn slang så långt dock det blir sämre
Klicka här för att svara