F fsn skrev:
Lycka till. Det blir ruskigt kass timlön på det när man köper ny, större, smartare tv för under 4000kr men det är väl som sagt inte det som är grejen.

Snor tråden lite då ursprungsfrågan verkar vara löst.Funderar själv på att byta ut vår fullt fungerande 47” mot en ny på nåt mellan 65” och 82”, mest pga att den nya soffan hamnar längre från TVn men lite fåfänga är inblandat med... Nån som har tips på bra skit för rätt pengar så hojta till, siktar in mig på QLED men vet egentligen inte riktigt vad den verkliga skillnaden är.
Ska du köpa nåt köp Oled, Qled är nåt Samsung-hittepå

• Gilla
munge
  • Laddar…
Köpte en qled på black friday (som kostade 1000:- mindre på mellandagsrean :/) som jag är ruskigt nöjd med. Har sedan tidigare en plasma som var det näst bästa som gick att köpa på den tiden det begav sig, var bara Pioneers plasma som var bättre men den ratades då den hade ett lågfrekvent pip hela tiden.

Samsung 55 tum Q70R serien blev det nu. Var tydligen ganska stor skillnad mot 60R serien men den ser bra ut också (fruns syster köpte en 65 tum 60R). Kör enbart streaming på den, typ cmore, Netflix etc och är väldigt imponerad.

Stod mellan Qled eller Oled och blev Qled pga. bättre förhållanden i ljusa rum då det är mycket fönster i rummet den står. Men håller med om att Oled absolut är något att titta på, är nog bästa tvn i dagsläget (skulle köra LG då).

F
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ska du köpa nåt köp Oled, Qled är nåt Samsung-hittepå
Jäkligt stor prisskillnad och som tidigare nämnts, Oled funkar sämre i ljusa rum. Typ eftermiddags F1, Vinterstudion mm.

Köp en LG Oled, oslagbar svärta, funkar finfint i ljusa rum enligt egna erfarenheter. Installerade en Canal Digital Oneplacebox idag hos en kund.
Viasat Ultra HD kanalen levererade grymt, de visade en Red Bull Skijump (?) tävling, snön var grymt detaljerad.

V vedklyv skrev:
Hej! Det var bara handhavandebeskrivning som fanns där.
Jag hittade servicemanual där. Tankade ned den också. Har bara scrollat igenom den hastigt, men den ser detaljerad ut.

F
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Köp en LG Oled, oslagbar svärta, funkar finfint i ljusa rum enligt egna erfarenheter. Installerade en Canal Digital Oneplacebox idag hos en kund.
Viasat Ultra HD kanalen levererade grymt, de visade en Red Bull Skijump (?) tävling, snön var grymt detaljerad.
Allt är relativt, hade du en jämförbar QLED eller nån UHD samtidigt att jämföra med? Vit snö är väl speciellt en sån sak som INTE är bättre på OLED. Väl hemma ser ju allt fantastiskt ut.

Det handlar väl om minst 5000kr till på en 65” TV. För den extraslanten får man då en tunnare TV, svartare svart, bättre betraktningsvinklar, bättre total kontrast, sämre färgåtergivning, inte så vitt som på LED, betydligt sämre ljusstyrka. Inte helt säker på att det är värt det, framförallt med tanke på att vi ofta har så mycket ljus in i vår 47” LG LED. Ganska säker på att jag inte vill ha en ljussvagare tv.

F fsn skrev:
Lycka till. Det blir ruskigt kass timlön på det när man köper ny, större, smartare tv för under 4000kr men det är väl som sagt inte det som är grejen..
Har bytt ledlister eller enstaka led i ett par olika tv apparater och det brukar ta några timmar vid köksbordet så rätt bra timlön blir det allt, sist var det en LG 50" där det var kortis i en diod så jag snålade och bytte bara den för tv'n var bara 2 år gammal, dioden kostade med porto 9 kr......

F fsn skrev:
Allt är relativt, hade du en jämförbar QLED eller nån UHD samtidigt att jämföra med? Vit snö är väl speciellt en sån sak som INTE är bättre på OLED. Väl hemma ser ju allt fantastiskt ut.

Det handlar väl om minst 5000kr till på en 65” TV. För den extraslanten får man då en tunnare TV, svartare svart, bättre betraktningsvinklar, bättre total kontrast, sämre färgåtergivning, inte så vitt som på LED, betydligt sämre ljusstyrka. Inte helt säker på att det är värt det, framförallt med tanke på att vi ofta har så mycket ljus in i vår 47” LG LED. Ganska säker på att jag inte vill ha en ljussvagare tv.
Din åsikt, inte min . Jag skulle, om jag hade råd, utan tvekan köpt en Oled. Och jag ser ett antal TV-apparater i samband med diverse installationer.

F fsn skrev:
6-8 år gammal TV? rådet är närmaste återvinningsstation.
Men tänk på klimaaaaaaatet! Hur mycket koldioxid släpper det inte ut att tillverka en ny TV??:surprised:

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F
P Per_Eriksson skrev:
Har bytt ledlister eller enstaka led i ett par olika tv apparater och det brukar ta några timmar vid köksbordet så rätt bra timlön blir det allt, sist var det en LG 50" där det var kortis i en diod så jag snålade och bytte bara den för tv'n var bara 2 år gammal, dioden kostade med porto 9 kr......
Absolut men i detta fallet lät det som att det var en omfattande felsökning som behövdes och en TV som slutade säljas 2012-2013 tror jag.

F
Fotografen Fotografen skrev:
Men tänk på klimaaaaaaatet! Hur mycket koldioxid släpper det inte ut att tillverka en ny TV??:surprised:
Ta upp det med dom som konstruerar och tillverkar skiten istället.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag hittade servicemanual där. Tankade ned den också. Har bara scrollat igenom den hastigt, men den ser detaljerad ut.
Jag hittade den också sedan, jag ska skriva ut den senare när jag bytt toner i skrivaren.
Kommer inte på fråga om att köpa ny för flera tusen, den här som pajade, köpte jag för sjuhundra på Järnforsens Auktioner mitt framför näsan på min granntjej. Den ska lagas om jag så ska riva mitt hår och slita mitt skägg. Jag har hållit i lödkolven sedan jag var 15 och nu snart är jag 79 och jag måste spara mina pengar så det räcker till "träfracken", man vet ju inte när den kan behövas. Lägger jag ut 3-4 tusen nu och dör i nästa vecka är det ju bortkastade pengar, eller hur?

Redigerat:
  • Gilla
Smurfen1337 och 8 till
  • Laddar…
F
V vedklyv skrev:
Jag hittade den också sedan, jag ska skriva ut den senare när jag bytt toner i skrivaren.
Kommer inte på fråga om att köpa ny för flera tusen, den här som pajade, köpte jag för sjuhundra på Järnforsens Auktioner mitt framför näsan på min granntjej. Den ska lagas om jag så ska riva mitt hår och slita mitt skägg. Jag har hållit i lödkolven sedan jag var 15 och nu snart är jag 79 och jag måste spara mina pengar så det räcker till "träfracken", man vet ju inte när den kan behövas. Lägger jag ut 3-4 tusen nu och dör i nästa vecka är det ju bortkastade pengar, eller hur?
Absolut, gör nåt annat kul för pengarna istället bara.

Det är rätt!
En rulle lödtenn på att det är nån konding som gett upp!

V vedklyv skrev:
Jag har hållit i lödkolven sedan jag var 15 och nu snart är jag 79 och jag måste spara mina pengar så det räcker till "träfracken", man vet ju inte när den kan behövas. Lägger jag ut 3-4 tusen nu och dör i nästa vecka är det ju bortkastade pengar, eller hur?
Är det inte samma arument i fall du dör nästa vecka att det var dumt att lägga sin sista tid på att försöka laga sin tv?

Men har du hållit på med löddning och felsökning så är det nog ingen större del att laga den. Brukar inte själv ta så långt tid att felsöka tv apparater. Om man har otur så kan det ta några timmar. Och hittar man inte det så kan man slänga möget utan att irritera sig på att man inte försökte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.