Hej,min svärfar ska ha led-spottar för utomhusbruk. De ska sitta i simsen (taksprånget) är det någon som har tips eller ideer på vilka som är bra.

Priset är tydligen inget problem enligt honom.

Kom gärna med förslag då jag inte är hemma inom led-spottar.

Väldigt tacksam för svar...

Jag följer tråden med intresse. Ska själv sätta spottar i simsen under semestern har jag visst lovat... Trots att jag är elektriker själv är det alltid bra med extra input. :)

Räcker det inte med IP-klass 21 om de ska sitta under tak, eller vad är det som gäller. Vill gärna ha några med bra kvalitet, samt måste man skyddstäcka dessa med en burk?

IP 21 är godkänt men jag tror att IP 44 håller bättre utomhus.

• Gilla
JLov
  • Laddar…
Fråga Hed! :D

Ok, detta är en jungel. Jag har ingen aning om vad man ska köpa, vill ju gärna ha bra kvalitet på dessa. Annars blir svärfar sur:)

Hur starka bör dom vara så det lyser något när de sitter utomhus?

Redigerat:
"Simsen" ? Aldrig hört det uttrycket förrut...

Nå, jag satte upp ett antal (7st) 50W halogenspotar i underspikningen på framsidan garaget.
Kan ju säga att det tog bara nån vecka så gick första lampan sönder.....
Såg just då att Clas Ohlson hade några 4,5w GU10 LED för 99:- styck. (halva priset)
Köpte till alla armaturer, och har bytt ut allteftersom de gått sönder. Nu, knappt ett år efter jag tog de i bruk är det bara en halogenlampa kvar....

LED:arna lyste riktigt bra, inte just nån skillnad alls i ljusbild jämfört med halogen och samma ljusstyrka vad ja kan bedömma.

Nä, jag hade gärna satt vanliga spottar, men då måste jag sätta skyddsburk iom att man kan smäcka in en halogenlampa, vill helst undvika dessa burkar.

Har själv satt holgenspottar i vårat hus i "simsen" men där hade vi såpass mycket utrymme så jag behövde inte sätta burkar.

Redigerat: