Hej,min svärfar ska ha led-spottar för utomhusbruk. De ska sitta i simsen (taksprånget) är det någon som har tips eller ideer på vilka som är bra.

Priset är tydligen inget problem enligt honom.

Kom gärna med förslag då jag inte är hemma inom led-spottar.

Väldigt tacksam för svar...

Jag följer tråden med intresse. Ska själv sätta spottar i simsen under semestern har jag visst lovat... Trots att jag är elektriker själv är det alltid bra med extra input. :)

Räcker det inte med IP-klass 21 om de ska sitta under tak, eller vad är det som gäller. Vill gärna ha några med bra kvalitet, samt måste man skyddstäcka dessa med en burk?

IP 21 är godkänt men jag tror att IP 44 håller bättre utomhus.

• Gilla
JLov
  • Laddar…
Fråga Hed! :D

Ok, detta är en jungel. Jag har ingen aning om vad man ska köpa, vill ju gärna ha bra kvalitet på dessa. Annars blir svärfar sur:)

Hur starka bör dom vara så det lyser något när de sitter utomhus?

Redigerat:
"Simsen" ? Aldrig hört det uttrycket förrut...

Nå, jag satte upp ett antal (7st) 50W halogenspotar i underspikningen på framsidan garaget.
Kan ju säga att det tog bara nån vecka så gick första lampan sönder.....
Såg just då att Clas Ohlson hade några 4,5w GU10 LED för 99:- styck. (halva priset)
Köpte till alla armaturer, och har bytt ut allteftersom de gått sönder. Nu, knappt ett år efter jag tog de i bruk är det bara en halogenlampa kvar....

LED:arna lyste riktigt bra, inte just nån skillnad alls i ljusbild jämfört med halogen och samma ljusstyrka vad ja kan bedömma.

Nä, jag hade gärna satt vanliga spottar, men då måste jag sätta skyddsburk iom att man kan smäcka in en halogenlampa, vill helst undvika dessa burkar.

Har själv satt holgenspottar i vårat hus i "simsen" men där hade vi såpass mycket utrymme så jag behövde inte sätta burkar.

Redigerat:
Att sätta skyddsburkar eller ej har inget direkt att göra med ljuskällan man använder, den är till för att hålla undan isolering, sågspån etc. så att de av tillverkaren angivna minimimåtten för avstånd till brännbart kan upprätthållas. Finns inget brännbart, så behövs heller inga burkar (För LED är det snarare armaturens avkylning som avses, så att livslängden kan garanteras).
IP-klassen anger bara täthetsgraden, så för t.ex. en downlight som ska sitta takfoten räcker IP21, men den ska likväl vara gjord för utomhusbruk.

Jag skulle säga att alla ledspottar idag som är "gjutna" tål ju mer eller mindre att sänkas ner i vatten så nog tål de att sitta i underslaget på taket. Det är ju bara 12V så händer ju inget direkt. Kan man bara sätta drivdonet på ett vettigt ställe så bör det hålla med vad som.

http://www.designlight.nu/index.php...iew=item&id=311:p-103mw&cid=8:350ma&Itemid=15

Satte nytt 8st i/framför fönstren på en altan. Lyste gott och väl. Tror jag gav runt 125kr st med min rabbat hos grossisten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.