20 380 läst ·
19 svar
20k läst
19 svar
LED-spotlights, tror ni att denna specifikation fungerar?
Vi skall ha 9 st infällda LED-spotlights i vårt tak i köket (som fungerar med dimmer) och jag har hittat en variant jag tycker om med följande specifikation:
230V (RG); 500 mA (GE)
1-10V/PUSHDIM
warm white (verkar syfta på själva ljuset från LED-lampan)
Är det någon som vet om man man behöver någon form av transformator till dessa? Är det något speciellt man skall tänka på när det gäller att välja spotlights?
[FONT=Arial, sans-serif]
[/FONT]
230V (RG); 500 mA (GE)
1-10V/PUSHDIM
warm white (verkar syfta på själva ljuset från LED-lampan)
Är det någon som vet om man man behöver någon form av transformator till dessa? Är det något speciellt man skall tänka på när det gäller att välja spotlights?
[FONT=Arial, sans-serif]
[/FONT]
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
1-10V/PUSHDIM borde väl betyda att det finns en medföljande eller inbyggd drivare som kan dimmas antingen med potentiometer eller med impulsstyrning.
Det där säger inte mig så mycket men det borde ju innebära att det går att dimma dem? Hoppas att leveranstiden inte är alltför illa för ser man hur de ser ut så är det precis det vi vill ha.norrbottenstorpet skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ja du kan dimra den, antingen med återfjädrande tryckknapp eller vridpotentiometer, dvs den levereras uppenbarligen med dimmer. Den kräver dessutom sannolikt fast installation.
Om det är något att tänka på vid val av spotlights, tja, en hel del, t.ex vad man vill ha dem till. Allmänljus, arbetsljus. Det är svårt att på förhand veta hur det kommer att bli. 9 st av dessa motsvarar mellan tummen och pekfingret 80-100 W glödljus.
Om det är något att tänka på vid val av spotlights, tja, en hel del, t.ex vad man vill ha dem till. Allmänljus, arbetsljus. Det är svårt att på förhand veta hur det kommer att bli. 9 st av dessa motsvarar mellan tummen och pekfingret 80-100 W glödljus.
Tack för svar! Jag är totalt oteknisk men kan man bara dimra dem så blir det förhoppningsvis bra. Fast installation har vi räknat med (inget vi kommer att göra själva dock).Bo.Siltberg skrev:Ja du kan dimra den, antingen med återfjädrande tryckknapp eller vridpotentiometer, dvs den levereras uppenbarligen med dimmer. Den kräver dessutom sannolikt fast installation.
är det 230v ledspottar så är det väl inbyggda transformatorer i dom .....
Jag satte in 8 st dimbara 230v 8w led i köket , blev nöjd med ljuset , men svagare än 8 w skulle jag inte sätta in , däremot skulle jag öka till 10 w om jag gjorde om jobbet idag .
Jag satte in 8 st dimbara 230v 8w led i köket , blev nöjd med ljuset , men svagare än 8 w skulle jag inte sätta in , däremot skulle jag öka till 10 w om jag gjorde om jobbet idag .
Vi har fått hem våra spotlights och det verkar som om det är en transformator som hör till. Om allt går som planerat så installeras de någon gång nästa vecka.Brevduva skrev:
Jag har ingen uppfattning om vad som är "svindyrt" men jag har för mig att vi betalade ca 140 EUR/styck (inkl frakt). I dagsläget är det lite oklart vilken dag de kommer att installeras men blir det bra när de väl är på plats skall jag nog kunna ta en bild eller två.Laths skrev:
Konstigt, jag har modulars prislista här.
Med moms kostar de 2177 enligt deras lista. Sen om det är ett listpris som aldrig någon betalar för prylarna vet jag inte. Köpte du dem via nätet då? Låter som ett "sunt" pris för att vara modular.
Med moms kostar de 2177 enligt deras lista. Sen om det är ett listpris som aldrig någon betalar för prylarna vet jag inte. Köpte du dem via nätet då? Låter som ett "sunt" pris för att vara modular.
Det gäller att ha ordning på sin prissättning om man vill ha mig som kundLaths skrev:
Redigerat: