11 309 läst ·
19 svar
11k läst
19 svar
LED-minska ljudstyrka
Sida 1 av 2
Han monterat 15st led fönsterspottar som jag tycker lyser för starkt. Spottarna är från Hide a light och går att dimma men har ingen lust att sätta en dimmer i alla rum plus att det skulle bli ganska dyrt med 15st. Frågan är få om jag helt enkelt kan sätta ett motstånd mellan trafo och lampa för att få mer styrkan, eller funkar inte det?
Självbyggare
· Stockholm
· 2 706 inlägg
Hur ser trafos ut? Går kanske att sätta en ställbar potensiometer på dem?
Det är stor risk att det inte fungerar med ett motstånd i serie. Det finns olika sätt att driva dioderna, men jag betvivlar att seriemotstånd någonsin är en bra lösning. Det är risk att du ökar energiförbrukningen utan att minska ljusstyrkan.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 072 inlägg
Är det trafo med konstant ström (mA) så fungerar det absolut inte.empame skrev:Han monterat 15st led fönsterspottar som jag tycker lyser för starkt. Spottarna är från Hide a light och går att dimma men har ingen lust att sätta en dimmer i alla rum plus att det skulle bli ganska dyrt med 15st. Frågan är få om jag helt enkelt kan sätta ett motstånd mellan trafo och lampa för att få mer styrkan, eller funkar inte det?
Med konstant spänning så fungerar men man tappar finessen med LED, verkningsgrader minskar, det blir värme i motståndet.
Har trafon INBYGGD dimmer med 0-10 voltstyrming så går utspänningen eller strömmen att reglera.
Protte
Det känns lite dyrt att köpa 15 trafos och 15 dimmrar. Det skulle ju sluta på sisådär 15000kr.
Min tanke var att lösa det på ett enkelt, billigt och funktionellt sett. Jag har heller inget behov av att kunna dimmra sen, jag vill bara sänka ljusstyrkan en gång för alla.
Min tanke var att lösa det på ett enkelt, billigt och funktionellt sett. Jag har heller inget behov av att kunna dimmra sen, jag vill bara sänka ljusstyrkan en gång för alla.
Trafon verkar ge konstant spänning ut. För att sänka ljusstyrkan på lysdioderna kan du seriekoppla en http://sv.wikipedia.org/wiki/Diod eller ett motstånd. Tänk på att dimensionera för den effekt som utvecklas, det du inte får ut i ljus längre blir till värme istället.
Ja vad bra, det är det jag var ute efter. Varje spot är idag på 3watt och säg att man vill få ner den till 1,5... Det kan väll inte bli så ruskigt mycket värme av det? Kan man räkna ut vad man ska ha för motstånd för att halvera effekten?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Du måste nog prova dig fram. Varje spot har sin egen konverter som omvandlar 12 V till 350 mA eller vad nu LED'en vill ha. Detta har den en mer eller mindre avancerad elektronik för, troligen mindre. Som utgångspunkt kan du prova med 3-5 st dioder och/eller ett motstånd på ~20 ohm. Motståndet måste dock tåla ca 3 W så det blir enklare med dioder, t.ex 1N400x som är billiga.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 369 inlägg
Eftersom fungerande dimning av LED uteslutande görs med pulsviddsmodulering borde TS fokusera på detta. Det är alltså frågan om att tända och släcka LED ett par tusen gånger per sekund. Sök på "PWM".
Om man inte vill få oförutsägbara färgdifferenser är PWM enda lösningen. En billig dimbar trafo slår allt. Visst! det blir säkert billigare med motstånd eller dioder, men blir det bra?
Om man inte vill få oförutsägbara färgdifferenser är PWM enda lösningen. En billig dimbar trafo slår allt. Visst! det blir säkert billigare med motstånd eller dioder, men blir det bra?
Är den dimbar så lär den inte "stypa" om den inte matas med 12V så ett motstånd eller dioder lär fungera. Dioden Bo länkar till är av standard sort och bör då ha ett spänningsfall på 0,6-0,7V så du kan behöva ett par tre dioder i serie för att uppnå någon "dimning".
P=U*I, så räknar du på att sänka spänningen med t.ex. 3V och med Bo's exempel på 350mA så ska ett motstånd tåla 1,05W. Med motstånd ska man ta i rätt rejält dels för att de blir varma men också för att de kan börja låta annars så jag skulle rekommendera 2W motstånd och då är du uppe på trådlindade motstånd som är lite dyrare... De lär nog inte kosta mer än kanske en tia styck så det är ju inte några vansinniga pengar ändå...
Kör du med 8ohm och 350mA så får du ett spänningsfall på 2,8V så LED'en matas med 10,2V istället för 12. Det kan vara ett bra utgångsläge kanske...
P=U*I, så räknar du på att sänka spänningen med t.ex. 3V och med Bo's exempel på 350mA så ska ett motstånd tåla 1,05W. Med motstånd ska man ta i rätt rejält dels för att de blir varma men också för att de kan börja låta annars så jag skulle rekommendera 2W motstånd och då är du uppe på trådlindade motstånd som är lite dyrare... De lär nog inte kosta mer än kanske en tia styck så det är ju inte några vansinniga pengar ändå...
Kör du med 8ohm och 350mA så får du ett spänningsfall på 2,8V så LED'en matas med 10,2V istället för 12. Det kan vara ett bra utgångsläge kanske...
Det är ju enkelt att prova, men jag är skeptisk till att det fungerar. Som Bo säger så sitter det en switchande omvandlare i varje spot som reglerar strömmen oberoende av matningsspänningen. Sänker du matningsspänningen med motstånd eller dioder i serie så kommer i stället strömmen att öka så att effekten uppehålls om du inte sänker så mycket att den inte kan åstadkomma rätt ström. Lyckas du med det kommer motstånden att förbruka ungefär dubbla effekten av vad lysdioderna gör. Vill du ha en utmaning så går det säkert att pilla isär spotarna och ändra på redan befintlig drivelektronik för att minska strömmen.
Måste varje spot ha sin egen dimmer? går det inte att ha en till flera fönster?
Måste varje spot ha sin egen dimmer? går det inte att ha en till flera fönster?